به گزارش اکوایران، رسانه‌ها از درگیری‌های جدید مرزی بین آذربایجان و ارمنستان خبر داده‌اند.

درگیری شدید مرزی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اوایل روز سه‌شنبه رسانه‌های روسیه اعلام کردند در ادامه منازعات چند دهه‌ای آذربایجان و ارمنستان برسر منطقه قره‌باغ، این دو کشور بار دیگر با هم درگیر شده‌اند. 

آذربایجان که در جنگ سال 2020 کنترل قره‌باغ را دوباره در دست گرفته بود اعلام کرده که در درگیری‌های شب گذشته تلفات داشته درحالی که ارمنستان تلفاتی را اعلام نکرده است. دولت ایروان گفته که از روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل درخواست حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. 

نخست وزیر ارمنستان علاوه بر ولادیمیر پوتین، با امانوئل مکرون و آنتونی بلنکین نیز برای بحث درمورد ابن موضوع تماس تلفنی داشته است. بلنکین درخواست توقف فوری درگیری را داشته است. این در حالی است که هرکدام از طرفین، طرف دیگر را مقصر ماجرا معرّفی می‌کنند.  

بر اساس اعلام وزارت دفاع آذربایجان، پناهگاه‌ها و دیگر مواضع ارتش این کشور به شدت توسط نیروهای ارمنستان بمباران شده‌اند و در نتیجه آن شماری از نیروها و زیرساخت‌های ارتش این کشور از بین رفته‌اند. در این بیانیه همچنین آمده‌است که ارتش ارمنستان از دیروز شروع به عملیات اطلاعاتی، انتقال تجهیزات و مین‌گذاری منطقه کرده‌بود. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به «اقدامات خرابکارانه و تحریک‌آمیز» در نزدیکی مناطق مرزی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد.

در طرف دیگر وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد تیراندازی‌ها درحالی ادامه دارند که درگیری‌ها ابتدا به تحریک نیروهای آذربایجانی شروع شده‌ و ارتش ارمنستان نیز فقط پاسخ متناسب داده است. بر اساس این بیانیه جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه با توپخانه، پهپاد و سلاح‌های کالیبر بزرگ، مواضع نظامیان ارمنستان را در مسیرهای گوریس، سوتک و جرموک هدف حمله قرار دادند. ساعتی بعد از تاکید مقام‌های جمهوری آذربایجان بر تلفات این کشور طی درگیری‌ها با ارمنستان، نخست‌وزیر ارمنستان شمار کشته‌های طرف ارمنستانی در این درگیری‌ها را 49 نفراعلام کرد.

توافق بر سر آتش‌بس

ساعتی پیش رسانه‌های جمهوری آذربایجان از توافق ایروان و باکو برای برقراری آتش‌بس خبر دادند و گفتند آتش‌بس از ساعتی پیش اجرایی شده است.

این درگیری‌ها اولین بار در سال 1980 شروع شدند، زمانی که هردو کشور هنوز تحت حکومت شوروی بودند و طی آن ارمنستان مناطق وسیعی از قره باغ را تصرف کرد. قره‌باغ برای مدت‌ها در مجامع بین‌المللی جزو خاک آذربایجان محسوب می‌شود و این در حالی است که بیشتر جمعیت آن ارمنی هستند.  

آذربایجان طی جنگی در سال 2020 این مناطق را پس گرفت. این درگیری‌ها سپس با مداخله روسیه پایان یافتند. رهبران دو کشور از آن زمان بارها با هم دیدار کردند تا بلکه بتوانند به یک قرارداد صلح بلند مدت دست پیدا کنند.