به گزارش اکوایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است احیای برجام در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل شانسی ندارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته ای ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری کاهش داد و گفت که او معتقد نیست دیدار با ابراهیم رئیسی، مثمر ثمر باشد.

بورل در مصاحبه ای با پالیتیکو در حاشیه مجمع عمومی گفت که اتحادیه اروپا همه طرف ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند بازگرداندن توافق هسته ای 2015  «10 متر پایانی را پشت سر بگذاریم». اما او گفت که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده ای را به زودی در این موضوع پیش بینی نمی کند.

به گفته بورل:  «در سه ماه گذشته، تعامل و روند چندمرحله‌ای رو به پیشرفت داشت و فعالیت طرف‌ها نتیجه را بهبود می‌بخشید. اما در هفته‌های گذشته، چنین نبود و اکنون در بن‌بستیم و متوقف شده‌ایم». او ادعا کرده: «آخرین درخواست طرف ایرانی در برابر پیشنهاد اخیر، دقیقاً اصرار برای توافق نبود و اگر قرار باشد که امروز بگویم آیا در این هفته تحول خاصی رخ خواهد داد یا نه، جوابم این است که گمان نمی‌کنم.».

بورل در پاسخ به این سوال که پالیتیکو برای دیدار با رئیسی که او نیز برای شرکت در مجمع عمومی در نیویورک به سر می‌برد، آماده است یا خیر، خاطرنشان کرد که در ماه ژوئن به تهران سفر کرده بود تا این روند را رفع کند: «آنها به من قول دادند، به دوحه رفتند. آنها به وین رفتند.» وی افزود: «فکر نمی‌کنم در حال حاضر مسائل از طریق دیدار با رئیس‌جمهور حل شود».

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات با ایران، نیز در مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در نیویورک به سر می برد. اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا امکان ملاقات رو در رو با نمایندگان ایران را چندان محتمل ندانسته است.

رئیسی را حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته ای همراهی می کنند و قرار است در حاشیه این اجلاس سالانه دیدارهای دوجانبه داشته باشند.