به گزارش اکوایران، برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه در سرزمین‌های اشغالی با واکنش دولت‌های غربی مواجه شد.

رفراندوم ساختگی

به گزارش خبرگزاری رویترز، هم‌زمان که آمریکا درحال تنظیم قطعنامه‌ای برای محکوم‌کردن همه‌پرسی روسیه در اوکراین است، مقامات منصوب دولت روسیه در مناطق اشغال شده اعلام کردند رای اکثریت مطلق به پیوستن به روسیه بوده‌است. مقامات ایالات متحده همچنین اعلام کرده‌اند در صورت اقدام به الحاق مناطق اشغالی، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه و یک پکیج تسلیحاتی ۱/۱ میلیارد دلاری برای اوکراین درنظر دارند.

2IPDSIFDFNLFBMZSSLFHA5OLXI

همچنین پس از آن‌که آلمان، سوئد و دانمارک اعلام نشتی در خطوط گاز روسیه در اثر حمله اتفاق افتاده، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته که نسبت به امنیّت انرژی متحدان اروپایی‌اش متعهد است، گرچه هنوز هیچ ایده‌ای درباره‌ی عامل این حمله‌ها به خطوط گاز وجود ندارد.

این رای‌گیری‌ها طی 5 روز و در مناطق دونتسک و لوهانسک در غرب و ژاپوریژیا و خرسون در جنوب برگزار شدند که روی هم 15% از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند. نتایج نهایی شمارش رای‌ها در این چهار منطقه دیروز منتشر شد و بنا به گفته‌ی مقامات منصوب کرملین از 87 درصد تا 99 درصد متغیّر بودند. دیمیتری مدودوف –رئیس‌جمهور سابق و معاون رئیس شورای امنیت فعلی روسیه و متحد پوتین در تلگرام گفته: «نتایج رای‌گیری روشن است، به خانه خود، روسیه، خوش‌آمدید».

در مناطق تصرّف شده مقامات روسی با صندوق رأی درب خانه‌ی مردم می‌رفتند، اقدامی که به گفته اوکراین و مقامات غربی غیرقانونی و تهدید آمیز بوده‌ است و هدف آن ایجاد دستاویز قانونی برای ضمیمه کردن این مناطق است. به گفته ولودیمر زلنسکی: «این نمایش روسیه در مناطق اشغالی را حتی نمی‌توان یک رفراندوم ساختگی‌خواند».

به دنبال قطعنامه

آمریکا گفته قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه خواهد داد و از اعضا درخواست خواهد کرد که هیچ تغییری در مرزهای اوکراین را به رسمیّت نشناسند. به گفته‌ی سفیر بریتانیا در سازمان ملل: «هیچ رفراندومی زیر لوله‌ی تفنگ به هیچ وجه نمی‌تواند آزاد یا عادلانه باشد». این در حالی است که سفیر روسیه در سازمان ملل ادعا کرده  رفراندوم شفّاف و طبق استاندارد‌های انتخاباتی برگزار شده است.

photo_2022-09-28_12-26-15

اگر روسیه این مناطق را ضمیمه کند می‌تواند هرگونه تلاش برای بازپس‌گیری آن‌ها را به عنوان حمله به خاک خود تلقی کند  و طبق گفته پوتین حتّی به آن پاسخ اتمی بدهد.

در این شرایط، یکی از مشاورین زلنسکی به رویترز گفته: «تهدید های اتمی و برگزاری رفراندوم تقلّبی در اراده‌ی اوکراینی‌ها تردیدی ایجاد نمی‌کند و اوکراین به برنامه‌های خود برای پس گرفتن همه‌ی مناطق تصرف شده ادامه خواهد داد». او همچنین گفته: «اوکراینی‌هایی که در برگزار کردن رفراندوم همکاری کرده‌اند به اتهام خیانت محاکمه خواهند شد، ولی کسانی که وادار به شرکت در همه‌پرسی شده‌اند مورد اتهام نیستند.»

تسلیحات جدید آمریکا

به گفته یک منبع آگاه: «بسته تسلیحاتی جدید ایالات متحده شامل سیستم‌های پرتاب کننده هایمارس، مهمات همراه، انواع مختلف سیستم‌های ضد پهپاد و سیستم‌های راداری، همراه با قطعات یدکی، آموزشی و پشتیبانی فنی خواهد بود.

6V55TZMGHFOYRLMDGBFMB4JLSM

روسیه بار دیگر به آمریکا درباره تسلیح اوکراین هشدار داد.  آناتولی آنتونوف، سفیر  روسیه در آمریکا در تلگرام نوشت: «واشنگتن با تحریک کی‌یف برای ادامه استفاده از تجهیزات نظامی دریافتی از غرب، خطر اقدامات خود را درک نمی کند... گام های ما برای دفاع از میهن محکم و قاطع خواهد بود». دیپلمات‌ها می‌گویند که تهدیدات هسته‌ای تلاشی از سوی روسیه برای ترساندن غرب برای کاهش حمایتش از اوکراین است.

هیچ یک از چهار منطقه‌ای که همه‌پرسی برگزار کردند، به طور کامل تحت کنترل روسیه نیست و نیروهای اوکراینی از زمانی که نیروهای روسی را از پنجمین استان، خارکیف، در این ماه شکست دادند، پیشروی‌های بیش‌تری را گزارش کردند. زلنسکی گفته منطقه دونتسک در شرق اولویت راهبردی کشورش -و روسیه- باقی مانده است و نبردهای « شدید» چندین شهر را فراگرفته است.