به گزارش اکوایران، "تاکید شی بر تقویت توان نظامی چین"، "خیابان‌های پاریس در تسخیر معترضان"، "چندصدایی در اروپا برای عبور از زمستان سخت"، "ضربه‌ای دیگر به بسیج عمومی پوتین" و "اتحاد شوم در شرق آسیا" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

خیز«شی» برای تقویت ارتش!

شی جین پینگ، رهبر چین خواستار توسعه ساختار نظامی این کشور در سریع تر زمان ممکن شد و تاکید کرد در سیاست های پر تنش این کشور با واشنگتن و کنترل حزب کمونیست حاکم بر جامعه و اقتصاد تغییری ایجاد نخواهد شد. به نوشته آسوشیتدپرس، تاثیرگذارترین چهره چین در دهه های اخیر در حالی این سخنرانی را ایراد کرد که حزب نشست کنگره را افتتاح کرد؛ نشستی که نهادهای حقوقی و حقیقی از نزدیک نشانه ها و جهت گیری های رسمی حاکم را رصد می کنند آن هم در شرایطی که دومین اقتصاد جهان از یک طرف درگیر رکود اقتصادی است و از طرفی دیگر به واسط مقوله هایی چون تجارت، فن آوری و امنیت رویاروی همسایگان آسیای و واشنگتن قرار گرفته است.

در شرایط کنونی پکن حضورش را در خارج از کشور با تکیه بر طرح چند میلیارد دلاری کمربند و جاده برای ساخت بنادر و زیرساخت ها در سراسر آسیا و آفریقا افزایش داده است با این همه اقتصاددان ها هشدار می دهند که اصلاحات علیه بازار می تواند مانع رشد شود. در چنین شرایطی «شی» تاکید کرد که ارتش خلق چین باید از حیثیت و منافع اصلی این کشور حراست کند. چین با داشتن دومین بودجه نظامی پس از ایالات متحده در تلاش است تا با توسعه موشک های بالستیک، ناوهای هواپیمابر و پایگاه های خارج از کشور، دامنه نفوذش را افزایش دهد.از همین رو «شی» تاکید کرد که چین باید در سریع ترین زمان خود را برای مدرن کردن تئوری های نظامی، تجهیزت و آموزش پرسنل و تسلیحات آماده کند. او گفت: ما توانایی استراتژیک ارتش را افزایش خواهیم داد.

خیابان‌های پاریس در تسخیر معترضان؛ رویارویی چپ‌گرایان با مکرون عریان شد

هزاران معترض از جمله برنده اخیر جایزه نوبل ادبیات فرانسه در خیابان های پاریس تجمع کردند تا به فرایند رشد قیمت ها اعتراض کنند. این اعتراض ها فشارها بر دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه را افزایش داده است. به نوشته آسوشیدتدپرس، برگزاری تظاهرات برای افزایش دستمزدها و سایر مطالبات توسط مخالفان چپ گرای مکرون سازماندهی شد و هفته ای ناخوشایند را برای دولت میانه روی رقم زد. هم‌زمان اعتصاب هایی که در حوزه حمل و نقل برگزار می شود، می تواند فرانسه را با کمبود بنزین و سوخت روبرو کرده و صف های عظیمی را در برابر پمپ بنزین ها تعریف کند.

دولت مکرون هم‌چنین در پارلمان در موضع تدافعی قرار دارد؛ جایی که حزب او و حامیانش  ماه ژوئن  اکثریت خود را در انتخابات پارلمانی از دست دادند. طبیعتا این وضعیت کار را برای اتحاد میانه رو جهت اجرای برنامه های داخلی اش در برابر مخالفانی که حالا قدرتمندتر شده اند، سخت کرده و بحث های پارلمانی درباره برنامه بودجه دولت برای سال اینده را پیچیده تر می کند. سازمان دهندگان این اعتراض ها مدعی شده اند که بیش از 140 هزار معترض در تجمعات حضور داشتند. با این همه پلیس این کشور اعلام کرده که فعلا تخمینی از تعداد معترضان ندارد. معترضان در جریان اعتراض ها سطل‌های زباله را آتش زده و شیشه های بانک را شکستند. همزمان پلیس ضد شورش تلاش کرد تا نظم را برقرار کند.

چندصدایی در اروپا برای عبور از زمستان سخت

خبرگزاری رویترز نوشت که براساس پیش نویس 20 و 21 اکتبر اتحادیه اروپا که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، رهبران این نهاد منطقه ای در نشست پایانی شان، طیف وسیعی از گزینه ها را برای تعیین سقف بهای گاز که هفته ها در باب آن بحث شده بود، بررسی خواهند کرد. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا هفته ها در باب این که چگونه بهای گاز را به عنوان بخشی از تلاش ها برای مهار افزایش شدید قیمت انرژی تعریف کنند،به بن بست رسیده اند بالاخص در شرایطی که اروپا در آستانه زمستانی سخت قرار دارد که به واسطه نبود یا کمبود گاز روسیه، شرایط دشوارتر هم خواهد شد و بحران هزینه زندگی و رکود احتمالی را برای این گروه از بازیگران رقم می زند.

افزایش بهای گاز با کاهش جریان انرژی ارسالی از جانب روسیه به اروپا پس از حمله این کشور به اوکراین موجب شده که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا خواستار تعیین سقف قیمت گاز شوند هرچند در باب این مقوله با یکدیگر اختلاف نظری جدی دارند. برخی از کشورها چون آلمان، بزرگ ترین بازار گاز اروپا، همچنان مخالف هستند و استدلال می کنند که محدودیت  قیمت ها می تواند موجب افزایش تقاضا برای گاز شود یا موجب گردد کشورها برای جذب عرضه از بازارهای جهانی با مشکل مواجه گردند.  

ضربه‌ای دیگر به بسیج عمومی پوتین!

به گفته وزیر دفاع روسیه افراد مسلح در یک پایگاه آموزشی نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین تیراندازی کردند که در نتیجه اش دست کم 11 نفر کشته و 15 نفر دیگر مجروح شدند. به گفته این وزارتخانه، این حمله، حمله ای تروریستی بود که در منطقه بلگورود در جنوب غرب که هم مرز با اوکراین است، رخ داد.به واسطه گزارش روسیه دو مهاجم- اتباع یک جمهوری نامشخص شوروی سابق- در حین تمرین به سربازان داوطلب شلیک کردند و با شلیک متقابل کشته شدند. فرماندار ربلگورود گفت که هیچ یک از ساکنان محلی در میان کشته شده ها و زخمی ها نیستند.

این تیراندازی در میانه تلاش های شتاب زده پوتین برای تقویت نیروهای نظامی روس و اجرایی کردن طرح بسیج عمومی رخ داد؛ کمپینی که اعتراض های بسیاری را در داخل روسیه به دنبال داشت و موجب شد که صدها هزار مرد روس این کشور را ترک کنند. این تیراندازی پس از آن رخ داد که انفجار پلی در کریمه پس لرزه های بسیاری برای مسکو به دنبال داشت. در بیانیه وزارت دفاع آمده که تروریست ها در جریان یک جلسه آموزشی سلاح گرم به سوی افرادی که داوطلبانه برای حضور در عملیات ویژه ثبت نام کردند، با توسل به سلاح های سبک به پرسنل یگان نظامی آتش گشودند.

اتحاد شوم در شرق آسیا؟

رسانه های دولتی کره شمالی اعلام کردند که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در نامه ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پیش از برگزاری کنگره تاریخی حزب حاکم کمونیست، نوشته است که امروز رابطه میان پکن و پیونگ یانگ و اتحاد و همکاری میان دو بازیگر بیش از هر زمان دیگر با اهمیت است. به نوشته رویترز، این نامه در پاسخ به تبریک هایی بود که کیم برای کنگره ارسال کرد. خبرگزاری دولتی کره شمالی تمایل خود را برای تقویت روابط چین و این کشور ابراز کرده بود  و گفته بود چنین رابطه ای به شادی بیشتر دو کشور و صلح و ثبات منطقه کمک فراوانی خواهد کرد.

حمایت اعلام شده پکن از کره شمالی در حالی مطرح شد که پیونگ یانگ تعداد موشک های بالستیک را آزمایش کرده است و برای اولین بار از سال 2017 برا از سرگیری آزمایش های هسته ای آماده شده است.کره شمالی گفته که آخرین فعالیت های نظامی این کشور که شامل تمرین های توپخانه و پرواز هواپیماهای جنگی نیز می شود در پاسخ به نمایش قدرت کره جنوبی و ایالات متحده است که در اعتراض به آزمایش های کره شمالی، رزمایش نظامی خود را برگزار کرده اند سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات کره شمالی و واکنش های کره جنوبی گفته بود که از همه طرف ها خواسته شده تا از تشدید اوضاع جلوگیری کرده و برای از سرگیری گفتگو ها بست سازی کنند.