به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

طرف جنگ اوکراین نیستیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی پیرامون ادعای نخست‌وزیر اوکراین در مورد فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و به کار بردن آن‌ها در جنگ اوکراین گفت: «متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. ایران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ بود در خصوص جنگ در اوکراین مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خودش تلاش‌های خودش را انجام داده که به رویکردر نظامی خاتمه ببخشد».

کنعانی در ادامه افزود: «این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کنند و جنگ تبلیغی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند. اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند، این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟ یک رفتار متناقض است. به دنبال راهکار سیاسی هستیم و در این مسیر از راهکار سیاسی استقبال می‌کنیم».

آمریکا تبادل زندانیان را منوط به احیای برجام کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت: «روند برای اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مهیا است، با آمریکا پیش از این بر سر مبادله زندانیان توافق کردیم، اما طرف آمریکایی آماده آجرای توافق نبود.آمریکا توافق تبادل زندانیان را منوط و موکول به توافق درباره احیای برجام کرده بود.ایران تاکید کرده که موضوع زندانیان یک موضوع سیاسی بوده و ارتباطی به توافق و برجام ندارد.امیدواریم با تصمیم درست آمریکا شاهد آزادی زندانیان، به‌خصوص زندانیان ایرانی باشیم».

به رفتارهای گزینشی پاسخ می‌دهیم

کنعانی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی پیرامون واکنش اتحادیه اروپا در مورد حوادث اخیر در ایران اظهار داشت: «در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و بورل مواضع ایران را بیان کردییم. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می‌تواند مهمترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد. آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می‌کنیم».

او افزود: «گفته شده چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران آماده تعامل است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری گزینشی و سیاست‌های دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل صورت خواهد داد این در ارتباط با تک تک این کشورها خواهد بود و هم در خصوص اتحادیه اروپا. ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها تصمیم می گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد». 

صلاحیت سخن گفتن در مورد مردم ایران را ندارید

کنعانی در ادامه این گفت‌وگوی مطبوعاتی درباره اظهارات مقامات و رییس‌جمهور فرانسه درباره وقایع اخیر در ایران گفت: «قبلا در ادبیات اروپا شاهد تقسیم بندی تروریست خوب و بد بودیم، هم اکنون هم گویا شاهد تقسیم بندی اغتشاشات خوب و بد از سوی غرب هستیم و نشانه آن اینکه غربی ها نسبت به اعتراضاتی که در فرانسه رخ داده، سکوت کرده است. دولت های ایران با رای مردم بر سر کار می آیند و امنیت مردم برای این دولت ها مهم است. ایران در منطقه کشوری با ثبات است. دولت ایران اثبات کرده که در تامین امنیت ملت های منطقه هم نقش موثری داشته است. نکته دیگر اینکه کشورهایی علیه ما مدعی هستند که ناقض حقوق بشر هستند لذا این کشورها صلاحیت موعظه دیگران را ندارند. اغلب کشورهایی که علیه ایران پیشرانه هستند، اتفاقا کشورهایی هستند که با تحریم علیه ملت ایران، جنایت های بسیاری مرتکب شدند».