به گزارش اکوایران، روسیه از تخلیه گسترده جنوب اوکراین اشغالی خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه به غیرنظامیان دستور داد تا بخش‌هایی از اوکراین را در امتداد ساحل شرقی رودخانه دنیپرو ترک کنند. این دستور به نوعی در ادامه دستور قبلی تخلیه این مناطق است که کی‌یف آن را اخراج اجباری جمعیت سرزمین‌های اشغالی می‌داند و ان را نوعی جنایت جنگی محسوب می‌کند.

روسیه قبلاً به غیرنظامیان دستور داده بود از مناطق تحت کنترل خود در ساحل غربی رودخانه، جایی که نیروهای اوکراینی برای تصرف شهر خرسون در حال پیشروی به سوی آن بودند، خارج شوند. مقامات روسیه روز سه‌شنبه گفتند که اکنون این دستور را به یک منطقه حائل 15 کیلومتری در امتداد کرانه شرقی نیز تعمیم می‌دهند. روسیه که مدعی است این منطقه را ضمیمه خاک خودکرده، مدعیست غیرنظامیان را به دلیل تهدیدی که اوکراین ممکن است از سلاح‌های غیرمتعارف استفاده کند، به مناطق امن منتقل می‌کند.

OXGFIKRNDNNIZNSEJRTGVVZPVE

ولادیمیر سالدو، رئیس استان اشغالی خرسون که توسط روسیه مستقر شده است، در پیامی ویدیویی ادعا کرد: «با توجه به احتمال استفاده از روش‌های ممنوعه جنگ توسط رژیم اوکراین و هم‌چنین اطلاعاتی مبنی بر اینکه کی‌یف در حال تدارک حمله موشکی گسترده به ایستگاه برق آبی کاخوفکا است، خطر فوری جاری شدن سیل در منطقه خرسون وجود دارد». او گفت: «با توجه به این شرایط، تصمیم گرفتم منطقه تخلیه را 15 کیلومتر از دنیپرو گسترش دهم. این تصمیم ایجاد یک دفاع لایه‌ای را برای دفع حملات اوکراین و محافظت از غیرنظامیان ممکن می‌سازد.»

S3LW25P5ARLVTHFYJQUDJ6L2DU

مسکو کی‌یف را متهم کرده که قصد دارد از یک بمب به اصطلاح کثیف برای انتشار تشعشعات رادیواکتیو یا منفجر کردن سدی برای ایجاد سیل در شهرها و روستاها در استان خرسون استفاده کند. کی‌یف می‌گوید اتهامات استفاده از چنین تاکتیک‌هایی در قلمروش بی‌معنی است، اما روسیه ممکن است خودش در حال برنامه‌ریزی چنین اقداماتی برای متهم کردن اوکراین باشد.

دهانه رودخانه عریض دنیپرو با پیشروی نیروهای اوکراینی برای بیرون راندن نیروهای روسی از تنها پناه خود در کرانه غربی، به یکی از مهم‌ترین خطوط مقدم جنگ در هفته‌های اخیر مبدل شده است. روسیه هزاران نیرو در آن‌جا دارد و سعی در تقویت مواضع خود در این منطقه دارد. پیش‌روی اوکراین در روزهای اخیر کند شده و فرماندهان به شرایط آب‌و‌هوایی بد و مناطق سخت‌تر اشاره کردند.

gettyimages-1244380063-1667243233MsUSP-1080x1080

هم‌چنین اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه مسکو را متهم کرد که برنامه جدیدی را برای سربازگیری غیرقانونی از مردان در کریمه -که روسیه در سال 2014 آن را به تصرف خود درآورده بود- برای حضور در جنگ، آغاز کرده است. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده مسکو به طور نامتناسبی اعضای اقلیت بومی تاتار کریمه را برای جنگیدن در جنگ به خدمت می گیرد.

روسیه که در ماه فوریه جنگ را آغاز کرده، اعلام کرد که عملیات بسیج را -که در ماه سپتامبر به دستور ولادیمیر پوتین کلید خورد- تکمیل کرده و گفته 300000 نیروی ذخیره را فراخوانده و نیازی به تعداد بیشتری نیست. اما کرملین روز سه شنبه گفت پوتین فرمان جدیدی برای پایان رسمی بسیج صادر نخواهد کرد و این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است بدون اطلاع قبلی دوباره سربازگیری راه اندازی شود. هزاران مرد روس برای فرار از سربازی اجباری به خارج از کشور گریختند تا برای حضور در درگیری‌هایی که هزاران نفر را کشته، میلیون‌ها نفر را آواره کرده، اقتصاد جهانی را متزلزل کرده و خاطره دوران جنگ سرد را بازسازی کرده، فراخوانده نشوند.

2T6EGGVUKFJCLHUMQTPD5JMJDA

هم‌چنین روسیه روز دوشنبه در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه در پایان هفته، موشک‌باران شهرهای اوکراین را ادامه داد. اوکراین گفته بیش‌تر این موشک ها را سرنگون کرده، اما برخی از آن‌ها به ایستگاه های برق اصابت کرده و منابع برق و آب را قطع کرده اند. پوتین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «این تمام کاری نیست که ما می توانستیم انجام دهیم». پوتین هم‌چنین همکاری با برنامه مورد حمایت ترکیه و سازمان ملل برای اسکورت کشتی‌های باری حامل غلات به خارج از منطقه جنگی را به حالت تعلیق درآورده است. این برنامه سه ماهه به محاصره دوفاکتو روسیه در اوکراین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان پایان داد و از بحران جهانی غذا جلوگیری کرد.