به گزارش اکو ایران، روسیه ترول ها و ربات هایش را پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا دوباره فعال کرده؛ این خبر در حالی رسانه ای شد که محققان مجموعه ای از عملیات اطلاعاتی روسیه برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات آمریکا و احتمالا کاهش حمایت از اوکراین را شناسایی کرده اند.

خیز هدفمند کرملین

نورا برکام، کاربر «گاب» ماه آگوست پس از یک سال سکوت و غیبت در پلتفرم رسانه های اجتماعی دوباره ظاهر شد و چند پیام با مضامین سیاسی محافظه کارانه ای را بازنشر کرد.در این پست ها بایدن و دیگر دموکرات ها به شکلی برجسته تحقیر و به واسطه سوء استفاده از دلار های مالیات دهندگان برای حمایت از اوکراین در جنگ روسیه به چالش کشیده شدند. نیویورک تایمز به نقل از گروه امنیت سایبری«رکوردد فیوچر» نوشت؛ حساب کابری« نورا» پیشتر با آژانس اطلاعاتی مخفی روسیه واقع در سن پترزبوورگ در ارتباط بود؛ نهادی که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و 2020 مداخله داشت. از همین رو محققان از دور تازه تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره ای روز سه شنبه به شکلی هدفمندتر خبر دادند.

17dc-muellerticktock-superJumbo

 این بار نیز به سان قبل، هدف برانگیختن خشم رای دهندگان محافظه کار و تضعیف اعتماد به سیستم انتخاباتی آمریکا است. از همین رو بیش از همه بر کمک های نظامی بایدن به اوکراین مانور داده می شود. الکس پلیتزاس، سرباز پیشین ارتش و مقام عملیاتی پنتاگون که حالا در گروه مشاوران یکی از شرکت های فن آوری و تجاری فعال است در این باره گفت که روسیه در صدد است تا ارسال کمک و پول به اوکراین را قطع کند. از همین رو کمپین های روس تلاش دارند تا با دامن زدن به مسائل سیاسی و فرهنگی تفرقه ایجاد کنند.

دموکرات ها هدف فیک نیوزهای روسیه و پکن

امروز دموکرات ها به شکلی خاص در ایالت های به شدت رقابتی سنا، چون اوهایو، آریزونا، پنسیلوانیا هدف قرار گرفته شده اند. کمپین های روس ها نه تنها نشان می دهند که نظام سیاسی آمریکا تا چه اندازه در برابر مداخله های خارجی آسیب پذیر است بلکه گویای این واقعیت اند که چگونه تامین کنندگان اطلاعات نادرست با پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی جهت حذف یا کم اهمیت جلوه دادن محتواهای جعلی یا فریبنده سازگار شده اند.

ماه گذشته، دفتر تحقیقات فدرال و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ها هشداری درباره خطر انتشار اطلاعات نادرست توسط «کانال های رسانه های وب تاریک، مجله های آنلاین، برنامه های پیام رسان، وب سایت های جعلی، ایمیل ها، پیام های متنی و شخصیت های آنلاین جعلی» صادر کردند. اطلاعات نادرست می تواند شامل داده ها یا نتایج رای گیری هک شده  باشد.این آژانس از مردم خواسته که پست هایی را که از منابع ناشناس یا غیر قابل اعتماد به دست می آورند را لایک نکنند یا آنها را به صورت آنلاین به اشتراک نگذارند. فعلا در این مسیر تلاش هایی خاص تعریف نشده، اما پلتفرم های رسانه های اجتماعی و محققانی که اطلاعات نادرست را دنبال می کنند، اخیرا شاهد بودند که روسیه هم صدا با چین کمپین های مشترکی را تعریف کرده اند.

1214_intelligence-1000x652

یافتن فضایی کنترل نشده به بهانه آزادی بیان

رکوردد فیوچر و شرکت تحقیقاتی فعال در حوزه رسانه های اجتماعی تعدادی از این کمپین ها را شناسایی کرده اند؛ کمپین هایی که به دنبال ایجاد فضایی کنترل نشده به نام آزادی بیان هستند. برایان لیستون، تحلیلگر ارشد اطلاعاتی فعال در رکوردد فیوچر که حساب نورا برکا را شناسایی کرده، بر این باور است که مخاطبان را می توان در عملیات نفوذی بسیار هدفمندتر درگیر کرد آن هم در شبکه های اجتماعی سنتی. در چنین شرایطی بیش از همه محافظه کاران امریکایی که درگیر ادعاهای توطئه هستند، شکار می شوند.

 بسیاری از حساب های کاربری که توسط محققان شناسایی شده اند پیشتر توسط یک رسانه خبری که خود را اتاق خبر برای شهروندان آمریکایی و اروپایی می خواند، مورد استفاده قرار گرفته. مالک فیس بوک و اینستاگرام اسامی ان اتاق خبرها را که با کمپین های اطلاعاتی روس ها فعالیت داشتند را در اختیار مقام های اطلاعاتی آمریکا قرار دادند. به نظر می رسد این شبکه به همین دلیل منحل شده و بسیاری از حساب های رسانه های اجتماعی مرتبط با آن پس از شناسایی عمومی در انتخابات 2022 خاموش شدند.

سلول های خوابیده ای که فعال شدند

اما همین حساب ها ماه آگوست و سپتامبر بار دیگر فعال شدند؛ به سان سلول های خوابیده ای که  به میدان فراخوانده شده اند. لیستون در این باب گفت که نورا برکا بسیاری از ویژگی های یک کاربر غیر معتبر را دارد. پروفایلش بدون تصویر است و بخش بیوگرافی حسابش خالی است. هیچکسی هم به پیامی که از طریق گاب به حسابش ارسال شده، پاسخ نمی دهد.این حساب بیش از 8 هزار دنبال کننده دارد و منحصرا پست های سیاسی مرتبط با همه ایالت ها را منتشر می کند؛ پست هایی نادرست و گمراه کننده.بسیاری از این پست ها مورد توجه چندانی قرار نگرفتند به غیر از پست آخر در ارتباط با اف بی ای که 64 بار بازنشر شد.

1111111111111

 از ماه سپتامبر حساب های جعلی دائما پیوندهایی را با یک وب سایت ناشناخته به اشتراک گذاشته اند؛ وب سایتی که به گفته محققان رکوردد فیوچر با کمپین روس ها مرتبط است. Electiontruth.net نیز از 5 سپتامبر تقریبا هر روز مقاله هایی در تمسخر بایدن و نامزدهای برجسته دموکرات منتشر می کند و همزمان سیاست های مرتبط با نژاد، جنایت و جنسیت را به چالش کشیده و مدعی است که این گزاره ها عامل نابودی آمریکا است.

در این وب سایت عبارت« آمریکا زیر سلطه کمونیسم» به عنوان تیر معمول به کار می رود. همه مقالات با نام مستعار منتشر می شوند و آنگونه که لیستون تاکید دارد دامنه وب سایت با استفاده از حساب های بین کوین ثبت شده است.این محقق بر این باور است که Electiontruth.net با حساب های کاربری روس ها در گاب هماهنگ است.

در کمیپینی دیگر موسوم به « گرافیکا» مجموعه از از کاریکاتورها بازنشر شدند که هدفشان ترسیم دموکرات ها در شرایط تحقیر آمیز برای تصدی عناوینی در سنا یا فرمانداری است. این سایت سناتور رافائل وارنوک از جورجیا، سیاستمدار رنگین پوست را هدف قرار داد و علیه اش طرحی نژادپرستانه طراحی کرد. یکی دیگر به دروغ مدعی شد که تیم رایان، نماینده و نامزد دموکرات ها از اوهایو برای سنا، توزیع کنندگان و و قاچاقچیان مواد مخدر را از زندان آزاد می کند.

گرافیکا نوشته که این کاریکاتورها به شکل ویروس در پلتفرم های اجتماعی دست به دست می شوند. به عنوان نمونه، نورا برکا طرحی را از زلنسکی در حال رقص یا طرحی از بایدن با جیب های پر از دلار را بازنشر کرد.

تکرار رویکرد ریاکارانه نفوذی ها

در شرایطی که طبقه کارگر آمریکایی برای تهیه غذا، گاز و یافتن شیرخشک برای بچه ها تلاش می کنند، جو بایدن می خواهد 13.7 میلیارد دلار بیشتر برای کمک به اوکراین هزینه کند. این عبارات مضمون پست هایی بوده که در این پلتفرم ها منتشر شده؛ موضوعی که میان جمهوری خواهان و حامیانی که ارائه سلاح و کمک های نظامی به اوکراین را زیر سوال می برند، بازتاب وسیعی به دنبال داشت.

download

 گراهام بروکی، تحلیلگر شورای آتلانتیک به درستی گفته که مخالفت خوانی های جمهوری خواهان با حمایت های نظامی دولت بایدن از اوکراین، توسط نفوذی ها به عنوان بهانه ای برای تضعیف دموکرات ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است. اف بی آی و آژانس امنیت سایبری به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد تلاش های روسیه برای نفوذ مخربانه پاسخ ندادند. اما بروکلی حساب های احیا شده را رویکرد ریاکارانه تکراری قلمداد می کند. با این همه هم او و هم دیگر محققان می گویند که میزان تاثیرپذیری چنین نفوذی بر آمریکایی ها چندان مشخص نیست. هرچند نمی توان انکار کرد که کمپین های امروزی روس ها هرچند کوچک شده اند اما هنوز می توانند به واسطه شکاف های حاکم بر جامعه آمریکا، تاثیری مطلوب بر جای بگذارند.