به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه در پایان سخنرانی پرشورش پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده هشدار داد که پیروزی جمهوری‌خواهان می‌تواند نهادهای دموکراتیک این کشور را تضعیف کند،  همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، گفت که ممکن است به زودی نامزدی‌اش را برای کاخ سفید اعلام کند. اظهارات بایدن منعکس کننده شکاف سیاسی عمیق در ایالات متحده پیش از انتخابات 8 نوامبر است که می تواند کنترل یک یا هر دو مجلس کنگره را برای جمهوری‌خواهان به دست آورند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن در میان جمعیتی در دانشگاه ایالتی بووی، یک کالج تاریخی در خارج از واشنگتن، گفت: «امروز ما با یک نقطه عطف روبرو هستیم. ما در عمق وجودمان خود می دانیم که دموکراسی ما در خطر است و می دانیم که این زمان شما برای دفاع از آن است».
کارشناسان مستقل انتخابات  پیش‌بینی می‌کنند که جمهوری‌خواهان احتمالاً ۲۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را به دست می‌آورند که بیش از حد کافی برای کسب اکثریت است. تحلیلگران همچنین گفته‌اند جمهوری خواهان  می توانند کرسی‌های مورد نیاز خود را برای به دست آوردن کنترل سنا را نیز کسب کنند.
جمهوری خواهان دولت بایدن را مقصر افزایش قیمت ها و جرم و جنایت که دو نگرانی اصلی رای دهندگان است، معرفی می‌کنند. همزمان ده ها نامزد نیز ادعاهای بی اساس ترامپ مبنی بر تقلب در  انتخابات 2020 را تکرار کرده اند. برخی از آن‌ها می‌توانند به عنوان فرماندار یا برگزارکننده‌ی انتخابات در ایالت‌های کلیدی انتخاب شوند نقشی محوری‌ای در رقابت‌ ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایفا کنند.
ترامپ بارها به احتمال نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری اشاره کرده است. ترامپ در یک گردهمایی برای حمایت از نامزدهای جمهوری‌خواه در ایالت اوهایو گفت که یک هفته پس از انتخابات در خانه خود در فلوریدا خبر مهمی را اعلام خواهد کرد.
علی‌رغم عمل‌کردن وعده‌های انتخاباتی‌اش برای تقویت زیرساخت‌ها و انرژی پاک، بسیاری از آمریکایی‌ها به رهبری بایدن بدبین‌اند. بر اساس نظرسنجی رویترز-ایپسوس که روز دوشنبه منتشر شد، تنها 39 درصد از عملکرد او راضی‌اند.
اگر جمهوری‌خواهان برنده مجلس نمایندگان یا سنا شوند، این به معنای پایان شانس بایدن برای حمایت از حق سقط جنین و دیگر اولویت‌های دموکرات‌ها از طریق کنگره خواهد بود. همچنین این اتفاق در را برای استیضاح‌های جمهوری خواهان باز می کند که به طور بالقوه می تواند به کاخ سفید آسیب برساند. سنای تحت رهبری جمهوری‌خواهان نیز می‌تواند جلوی نامزدهای بایدن را برای پست‌های قضایی و مدیریت بگیرد.
ایلان ماسک، که خرید توییترش و قول کاهش کنترل بر محتوا در این پلتفرم  به تازگی خبرساز بوده‌، روز دوشنبه در توییتی نوشت که «رای‌دهندگان مستقل» باید به یک کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان رای دهند.
اگر جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، قصد دارند از محدودیت سقف بدهی فدرال به‌عنوان اهرمی برای کاهش شدید هزینه‌های دولت استفاده کنند. آنها همچنین به دنبال این خواهند بود که کاهش مالیات فردی که ترامپ در سال 2017 اعمال کرد را دائمی کنند و از طرح کاهش مالیات شرکت‌ها محافظت کنند که دموکرات‌ها طی دو سال گذشته تلاش کرده‌اند آن را معکوس کنند.
کنترل کنگره به جمهوری‌خواهان این قدرت را می‌دهد که کمک‌ها به اوکراین را متوقف کنند، اما احتمالاً آن‌ها قصد دارند میزان ارسال تسلیحات و کمک‌های اقتصادی به کی‌یف را کاهش‌دهند و نه اینکه آن را متوقف کنند. از سوی دیگر، حامیان ترامپ که با ادعاهای نادرست انتخاباتی او تحریک شده اند، مسئولان انتخاباتی و رای دهندگان  را تهدید و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.
هم‌چمنین حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در 28 اکتبر، ترس از خشونت سیاسی را بیشتر افزایش داده است. ترامپ در گردهمایی روز دوشنبه اوهایو نانسی پلوسی را «حیوان» خواند. با این همه کاخ سفید روز دوشنبه گفت که پلیس و سازمان‌های امنیتی هیچ گونه تهدید خاص و معتبری مرتبط با انتخابات را گزارش نکرده اند. وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که بر رأی گیری در 64 محل در سراسر کشور نظارت خواهد کرد.