به گزارش اکوایران، "تمدید وضعیت اضطرار ملی علیه ایران"، "اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره"، "هشدار چین به تایپه"، "تاکید شی به تقویت ارتش"، "آرامش قبل از طوفان در آمریکا"، "رد ادعای ارسال تسلیحات به روسیه از سوی پیونگ‌یانگ"، "دهن کجی دهلی نو به تحریم های غرب"، "اعتراف مسکو به اثرات تحریم‌های غرب" و "حمایت مکرون از کاهش گاز های گلخانه ای" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره؛ پوتین آماده است؟

یکی از مشاوران زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین رو دوشنبه گفت که کی یف هرگز مخالف مذاکره با مسکو نبوده و آماده رایزنی با رهبری آینده این کشور است نه ولادیمیر پوتین. به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات این چهره سیاسی روس در توئیتر به دنبال گزارش روز شنبه واشنگتن پست رسانه ای شد؛ نشریه ای که با انتشار گزارشی نوشت که دولت بایدن به شکلی محرمانه از رهبران اوکراین خواسته تا با روسیه مذاکره کنند. مشاور زلنسکی در توئیترش نوشت اوکراین هرگز با مذاکره مخالفتی نکرده، اما مواضع ما در رایزنی ها روشن است. او در ادامه افزود: آیا پوتین هم آماده است؟ بدیهی است که نه. بنابراین ما ارزیابی سازنده ای داشتیم و داریم؛ با رهبر بعدی این کشور گفتگو خواهیم کرد. همزمان زلنسکی نیز از مذاکرات استقبال کرد اما گفت که با پوتین و شروط این کشور رایزنی ها کلید نمی خورد.

هشدار چین به تایپه؛ با خارجی ها همکاری نکنید

سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به هرگونه تلاش های تایوان برای تبانی با نیروهای خارجی و خیز این جزیره برای استقلال هشدار داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، او در پاسخ به پرسشی درباره طرحی که این هفته توسط تایوان برای سرمایه گذاری بیش از 10 میلیون یورو( 10 میلیون دلار) برای تولید تراشه در لیتوانی، رسانه ای شده هشدار داد و گفت که تنش ها در تنگه تایوان به دلیل تبانی مقام های حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان با نیروهای خارجی است. ماه اکتبر، رهبر این جزیره خودمختار گفته بود که تایوان در برابر تهدیدهای تهاجمی چین عقب نشینی نخواهد کرد.تایوان یکی از تولید کننده های عمده تراشه است و محل استقرار شرکت تولید نیمه ها است که تراشه های شرکت هایی چون اپل را تامین می کند.

تمدید وضعیت اضطرار ملی علیه ایران

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن «وضعیت اضطرار ملی» در رابطه با ایران را یک سال دیگر تمدید کرده است.  جو بایدن در این بیانیه اعلام کرده : «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده، به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده قبلی و اقدامات انجام شده برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری در آن تاریخ، باید پس از چهاردهم نوامبر ۲۰۲۲، همچنان به قوت خود باقی بماند.» بر طبق این فرمان اجرایی که در ۴ نوامبر ۱۹۷۹ توسط جیمی کارتر و در روز اشغال سفارت آمریکا در تهران امضا شد ،همه سپرده های ایران در ایالات متحده مسدود شد.

«شی»: ارتش باید تقویت شود

شبکه تلویزیونی دولتی چین روز سه شنبه به نقل از شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که چین آموزش نظامی و امادگی اش را برای هر نبردی تقویت خواهد کرد. خبرگزاری رویترز با بازنشر این خبر نوشت، شی گفته است که امنیت این کشور به شکلی جدی بی ثبات و نامطمئن شده است. این اظهارات در حالی ایراد شد که تنش ها میان پکن و واشنگتن در باب تایوان به یکی از تهدیدهای جدی چین در عرصه سیاست خارجی در دوره سوم ریاست رهبر این کشور تبدیل شده است.

آرامش قبل از طوفان؟

رای گیری نهایی انتخابات میان دوره ای کنگره پس از دو سال تاکید جمهوری خواهان و حامیان ترامپ بر تئوری توطئه روز سه شنبه کلید خورد و آنگونه که آسوشیدتدرس نوشته فعلا بدون تنشی آغاز شده است. با این همه برخی می گویند که در برخی مناطق تنش هایی به وجود آمد. به عنوان نمونه صندوق های رای در یکی از شهرهای نیوجرسی و اریزونا کار نمی کردند، رخدادی که به باور ناظران معمول بوده است. همچنین برخی از سایت های رای گیری در پنسلیوانیا به دلیل امدن کارگران با تاخیر فعالیتشان را آغاز کردند. از سال 2022، زمانی که ترامپ مقوله تقلب در انتخابات را مطرح کرد نوعی بی اعتمادی عمومی در سرایر ایالات آمریکا حاکم شده است. این مقوله اعتماد به دموکراسی را از میان برده و محدودیت هایی را در زمینه رای گیری پستی ایجاد کرده. همچنین گزارش ها درباره تهدید کارکنان فعال در حوزه انتخاباتی نیز افزایش داده است.

کره شمالی ادعای ارسال سلاح به مسکو را رد کرد.پیونگ یانگ: آمریکا دروغ می گوید

کره شمالی ادعای آمریکا مبنی بر ارسال سلاح های توپخانه ای و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد و ایالات متحده را به دروغ گویی متهم کرد. به نوشته اسوشیدتدپرس، این تکذیبیه به دنبال ده ها آزمایش تسلیحاتی پیونگ یانگ از جمله موشک کوتاه برد که احتمالا قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارد و یک موشک قاره پیما که می تواند آمریکا را هدف قرار دهدف ایراد شد. پیونگ یانگ گفته که در حال آزمایش موشک ها و توپخانه است تا در صورت تمایل بتواند اهداف کلیدی آمریکا و کره جنوبی را هدف قرار دهد. کره شمالی در سال های اخیر به روسیه نزدیک شده و حتی کارگرانی را برای کمک به بازسازی مناطق تحت تصرف مسکو اعزام کرده است. حالا آمریکا می گوید کره شمالی زرادخانه تسلیحاتی مسکو را تقویت می کند. گفته می شود هفته گذشته قطاری حامل مهمات نظامی راهی مسکو شده، اما کره شمالی این ادعا را رد کرده و گفته این قطار حامل اسب بوده است. کارشناسان بر این باورند که کره شمالی ممکن است به دنبال سوخت روسیه و فن اوری این کشور برای تقویت زرادخانه هسته ای اش باشد.

حمایت مکرون از کاهش گاز های گلخانه ای

امانوئل مکرون یک روز پس از نشست آب و هوایی مصر از صنایع اسیب رسان به کشور خواست تا تلاش های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در دهه آینده دو برابر کنند. به نوشته اسوشیدتدپرس، او در کاخ الیزه از 50 سایت متعلق به 30 گروه فرانسوی و بین المللی خواست تا در دهه اینده میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف کاهش دهند و از بیش از 40 میلیون تن دی اکسید کربن جذب کننده گرمای منتشر شده در جو به میزان 20 میلیون تن بکاهند. مکرون گفت در مقابل دولت فرانسه اماده است کمک های مالی اش را به این گروه را دو برابر کند مشروط به ان که این اهداف تا سال 2024 محقق شوند.

اردوغان شرط عضو سوئد را تکرار کرد

ترکیه انتظار دارد سوئد با برداشتن گام های مشخصی خواسته های این کشور را محقق کرده و بدین طریق زمینه را برای عضویت خود در ناتو را هموار کند. به نوشته الجزیره، این ها عباراتی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در باب عضویت احتمالی سوئد به ناتو بر زبان آورد و گفت ترکیه انتظار دارد تا این کشور به تعهداتش در راستای مقابله با تروریسم عمل کند. اردوغان در دیدارش با نخست وزیر سوئد تاکبد کرد که از سرگیری صادرت سلاح به ترکیه گامی مثبت است.

دهن کجی دهلی نو به تحریم های غرب

وزیر خارجه هند در اولین سفر خود به روسیه پس از حمله این کشو به اوکراین در مخالفت با تلاش های غرب برای فلج کردن اقتصاد روسیه با تحریم ها گفت که هند به خرید نفت روسیه ادامه می دهد زیرا برای این کشور سودمند است. به گزارش الجزیره، وزیر خارجه هند در دیدار با لاوروف همتای روس خود در باب موضوعات دیگر در حوزه کشاورزی، گاز طبیعی، بنادر و کشتیرانی و امور مالی و مواد شیمیای رایزنی داشتند. هندوسومین مصرف کننده بزرگ نفت و گاز در جهان است؛ مصرف کننده ای که سطح درآمد بالایی ندارد با این همه تلاش می کند تا دسترسی اش به بازارهای بین المللی بالاخص انرژی قطع نشود. از همین رو وزیر خارجه هند تاکید کرد که تداوم روابط عمیق میان دو کشور به نفع دهلی نو و مسکو است.

آمادگی مسکو برای میانجیگری میان تهران و ریاض

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای میانجیگری میان ایران و عربستان خبر داد و گفت مشکلات موجود باید از راه گفتگو حل شود.بوگدانف در واکنش به روابط میان تهران و ریاض اظهار داشت ما در تماس با دوستان سعودی و ایرانی خود هستیم، از حل تمام اختلافات و سوء تفاهمات در میز مذاکرات و در چارچوب گفتگوی سازنده حمایت می‌کنیم.او افزود ما همواره برای ایفای نقش میانجیگری مشخص در صورت درخواست دوستانمان در ریاض و تهران آماده هستیم.

آمریکا به کانال های ارتباطی‌اش با مسکو اعتراف کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تأیید وجود کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن و مسکو، گفت که حفظ راه‌های ارتباطی با روسیه به نفع آمریکا است.این اظهارت در حالی بیان شده است که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از مذاکرات این مقام ارشد آمریکا با مقام‌های ارشد روسیه خبر داده بود.بنا به گزارش این روزنامه، مشاور امنیت ملی آمریکا در چند ماه گذشته با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و یوری اوشاکوف، مشاور ارشد سیاست خارجی کرملین گفتگوهای محرمانه‌ای داشته است.روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی از منابع خبری خود نوشت که این افراد درباره راه‌های جلوگیری از تهدید بروز بحران هسته‌ای گفتگو کرده‌اند اما در هیچ نشستی با محوریت راه‌های پایان دادن به جنگ شرکت نکرده‌اند.آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با خودداری از تأیید خبر گفتگوی جیک سالیوان با نیکولای پاتروشف و یوری اوشاکوف، گفت که مردم خیلی چیزها می‌گویند. سخنگوی کرملین هم رسانه‌های غربی را به انتشار «دروغ‌» متهم کرد.

اعتراف مسکو به تاثیر تحریم های غرب

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نسبت به دست کم گرفتن پیامدهای تحریم‌های غرب برای اقتصاد داخلی هشدار داد. نابیولینا به نمایندگان پارلمان روسیه گفت که تحریم‌ها بسیار قدرتمند هستند و تأثیر آن بر اقتصاد روسیه و جهان را نباید کم‌اهمیت جلوه داد.نابیولینا ضمن اشاره به این‌که شرکای جدید بالقوه روسیه از گرفتار شدن در گرداب تحریم‌ها می‌ترسند، افزود: خود را از تأثیر این تحریم‌ها منزوی کردن امکان‌پذیر نیست.تحریم های اعمالی غرب در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین پیش از هر چیز بانک‌های روسیه را هدف قرار داده بودند. به گفته نابیولینا، توان انطباق این بانک‌ها با شرایط تحریمی نشان می‌دهد که تغییر ساختار اقتصادی در روسیه در جریان است.