به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، رئیس در بحبوحه ناکامی جمهوری خواهان و تحقیقات قانونی درباره دوره ریاست جمهوری او دوباره به دنبال بازگشت به کاخ سفید است.

عظمت را به آمریکا برگردانیم!

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز سه شنبه سومین کمپین انتخاباتی خود را برای بازگشت به کاخ سفید تنها یک هفته پس از یک نمایش ناامیدکننده میان‌دوره‌ای جمهوری خواهان آغاز کرد و حزب خود را مجبور کرد دوباره تصمیم بگیرد که آیا نامزدی را بپذیرد که امتناعش از پذیرش شکست در انتخابات سال 2020 جرقه شورشی را برانگیخت که دموکراسی آمریکایی را تا لبه پرتگاه پیش برد.

000000000000-trump-announcement-1115

شب گذشت ترامپ در حالی که زیر لوستر سالن رقص باشگاه مار-آ-لاگو و در کنار بیش از 30 پرچم آمریکا و بنرهایی با شعار «عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم»  ایستاده بود، گفت: «برای این‌که دوباره شکوه و عظمت را به آمریکا برگردانم، امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می کنم». او با اعلام آغاز رسمی حضور در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال 2024، گفت: «بازگشت آمریکا از همین الان استارت خورد».

امری خلاف عادت

حضور در مبارزات انتخاباتی برای هر رئیس‌جمهور سابق یک امر غیرمتداول است، چه رسد به رئیس‌جمهوری که برای اولین بار در تاریخ برای دو بار استیضاح شد و دوره ریاستش با یورش خشونت‌آمیز طرفدارانش به ساختمان کنگره و تلاشی مرگبار برای توقف انتقال مسالمت آمیز قدرت در 6 ژانویه 2021، به پایان رسید.

ترامپ هم‌چنین در لحظه‌ای وارد رقابت  شده که همین تازگی جمهوری‌خواهان دچار ناکامی عمیق سیاسی شدند. او امیدوار بود که کمپین خود را در پی پیروزی‌های پرشور حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای، که بسیاری از آن‌ها از حمایت سرسختانه او برخوردار بودند، راه اندازی کند. اما در عوض، بسیاری از آن نامزدها شکست خوردند، و به دموکرات‌ها اجازه داد سنا را حفظ کنند و حزب جمهوری‌خواه را تنها امیدوار به کسب اکثریت مجلس نمایندگان –با فاصله اندکی- کنند.

رقابت سخت در راه است

اکنون ترامپ توسط بسیاری از هم‌قطاران حزبی‌اش، از جمله متحدان دیرینه اش، مقصر شناخته شده است، که می‌گویند نتایج حاکی از آن است که  زمان آن رسیده که جمهوری‌خواهان به فرماندار فلوریدا به چشم آینده حزب نگاه کنند. در حال حاضر ران دیسانتیس به عنوان یکی از محبوب‌ترین افراد حزب ظاهر شده است.

با این حال، رئیس‌جمهور سابق هنوز در بین حزب جمهوری‌خواه محبوبیت زیادی دارد، حتی در شرایطی که دیسانتیس و سایر جمهوری‌خواهان، از جمله معاون رئیس‌جمهور سابق، مایک پنس، گام‌های علنی فزاینده‌ای به سمت کمپین‌های انتخاباتی خود برمی‌دارند، و این چشم‌انداز را ایجاد می‌کند که ترامپ مجبور است در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه رقابت سختی داشته باشد.

پرونده‌های دردسرساز

ترامپ همچنین در حالی نامزدی خود را اعلام کرده که در معرض یک سری تحقیقات است که ممکن است منجر به صدور کیفرخواست علیه او شود. آن‌ها شامل تحقیقات در مورد ده‌ها سند با علامت‌های طبقه بندی شده است که توسط اف‌بی‌آی از عمارت مار-آ-لاگو ضبط شده است و هم‌چنین تحقیقات در حال انجام ایالتی و فدرال در مورد تلاش های وی برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020.

000

اما به گفته افراد نزدیک به ترامپ، او مشتاق بازگشت به سیاست و در تلاش برای توقف ظهور سایر رقبای بالقوه است. دستیاران او ماه‌های گذشته را صرف آماده‌سازی اسناد، شناسایی کارکنان بالقوه و ترسیم خطوط کمپینی کرده‌اند که از عملیات او در سال 2016 الگوبرداری می‌شود -زمانی که گروه کوچکی از دستیاران او شخصی‌اش با احتمالات مخالفت کردند و رقبای با بودجه بهتر و با تجربه‌تر را با ضربه زدن به خطوط عمیق سیاسی و استفاده از اظهارات تکان دهنده برای جلب توجه بی‌امان رسانه‌ها، شکست دادند.

آخرالزمان ترامپی و انحطاط آمریکا

ترامپ در سخنرانی سه‌شنبه خود به آن لفاظی‌های سابق بازگشت، و کشور تحت ریاست جو بایدن را با عباراتی آخرالزمانی هم چون «خیابان‌های غرق در خون» در «شهرهای غرق در فساد» و «تهاجم» به مرزها توصیف کرد و در حالی که قول قلع‌وقمع فروشندگان مواد مخدر را داد، مورد تشویق‌ حاضران قرار گرفت. او گفت: «ما ملتی در حال انحطاط هستیم. ما امشب اینجا هستیم تا اعلام کنیم که لازم نیست این‌گونه باشد.»

با این حال، حتی پس از شکست‌های میان دوره‌ای حزب جمهوری‌خواه، ترامپ همچنان قدرتمندترین چهره در حزب باقی مانده است. او برای سال‌ها همواره در رقابت‌های رو در رو با اختلافات زیادی در صدر رقبای جمهوری‌خواه قرار گرفته است. و حتی خارج از دفتر، او پیوسته هزاران نفر را به تجمعات خود جذب می‌کند و با جمع‌آوری صدها میلیون دلار، پربارترین جمع‌آورنده کمک مالی حزبش باقی می‌ماند.

دموکراسی در تعلیق

اما ترامپ هم‌چنین شخصیتی به شدت قطبی‌کننده است. بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس از بیش از 94000 رأی دهنده در سراسر کشور، 54 درصد از رأی‌دهندگان در انتخابات میان دوره‌ای هفته گذشته، او را بسیار یا تا حدودی نامطلوب دیدند. و یک نظرسنجی در ماه اکتبر نشان داد که حتی جمهوری‌خواهان نیز نسبت به باقی ماندن او در صدرحزب محتاط هستند و 43 درصد گفته‌اند که نمی خواهند او را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 ببینند.

220720-donald-trump-jan-6-rally-mjf-1641-e42f2c

نامزدی ترامپ سوالات عمیقی در مورد آینده دموکراسی آمریکا ایجاد می کند. روزهای پایانی ریاست جمهوری او با تلاشی مذبوحانه برای ماندن در قدرت و تضعیف سنت چند صد ساله انتقال مسالمت آمیز آن به پایان رسید. در دو سالی هم که از شکست او می گذرد، دروغ‌های مداوم -و بی‌اساس- ترامپ در مورد تقلب گسترده در انتخابات، اعتماد به روند سیاسی کشور را از بین برده است. بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس در اواخر ژانویه 2021، حدود دو سوم جمهوری خواهان گفتند که اعتقاد ندارند بایدن به طور قانونی در سال 2020 انتخاب شده باشد. اکنون مشخص شده تقریباً بسیاری از رای دهندگان جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای همچنان به این باور ادامه می دهند.

مقامات انتخاباتی فدرال و ایالتی و دادستان کل خود ترامپ گفته اند که هیچ مدرک معتبری مبنی بر آلوده بودن انتخابات 2020 وجود ندارد. اما این مانع صدها نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای نشد که طوطی‌وار دروغ‌های او را تکرار نکنند چرا کهه می‌خواستند پایگاه وفاداران به او و تایید ارزنده او را به دست آورند.

چالش درون حزب

در حالی که برخی از جمهوری‌خواهانی که سودای ریاست‌جمهوری دارند، مدت‌ها است که رقابت در برابر ترامپ را رد کرده‌اند، برخی دیگر به نظر می‌رسد آماده به چالش کشیدن او هستند. آن‌ها شامل دیسانتیس هستند که انتخاب مجدد او به عنوان فرماندار فلوریدا در هفته گذشته نقطه درخشانی برای جمهوری‌خواهان در انتخابات این دوره بود. حتی برخی از حامیان ترامپ می گویند که مشتاق نامزدی دیسانتیس هستند و او را جانشین طبیعی ترامپ می دانند.

با این حال، میدان شلوغی از رقبای جمهوری خواه در نهایت می تواند به نفع ترامپ باشد، همانطور که در سال 2016 اتفاق افتاد، زمانی که او بر بیش از ده‌ها نامزد دیگر که رأی مخالف ترامپ را متلاشی کردند، پیروز شد.

تصمیم ترامپ راه را برای مواجهه مجدد او با بایدن هموار می‌کند، چرا که او گفته علی‌رغم نگرانی‌های برخی از اعضای حزبش در مورد سن و محبوبیت پایین، قصد دارد برای انتخاب مجدد نامزد شود. این دو مرد در سال 2020 پیرترین نامزدهای ریاست جمهوری بودند. ترامپ که 76 سال سن دارد، در پایان دوره دوم ریاست جمهوری در سال 2029، 82 ساله خواهد شد. بایدن که در آستانه 80 سالگی قرار دارد، 86 ساله خواهد شد.

فرار از تحقیقات

اما ترامپ با چالش‌های بزرگی فراتر از نگرانی‌های فزاینده حزبش وارد رقابت می‌شود. رئیس جمهور سابق علاوه بر پرونده تحقیقات اسناد مکشوف از عمارت مار-آ-لاگو و تحقیقات پیرامون حادثه ششم ژانویه، با شکایت لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک هم مواجه است که مدعی شده شرکت او در دهه‌ها گزارش‌های حسابداری متقلبانه برای فرار از مالیات ارسال کرده است.

photo_2022-11-10_21-11-16

برخی بر این باورند که نامزدی به او کمک می‌کند تا از او در برابر اتهامات احتمالی محافظت کند، اما هیچ قانونی وجود ندارد که وزارت دادگستری را از حرکت به جلو باز دارد - یا مانع از ادامه نامزدی ترامپ در صورت متهم شدن او شود.

دستیارانی که موفق شده بودند ترامپ را متقاعد کنند تا اعلام حضور خود خود را تا بعد از انتخابات میان دوره ای به تعویق بیندازد، از او خواسته بودند تا دور دوم مجلس سنا در جورجیا در ماه آینده صبر کند. اما ترامپ ترجیح داد این توصیه را نادیده بگیرد.