به گزارش اکوایران، بیش از سه هفته پس از شکست در انتخاباتی که می‌توانست شانس انتخاب شدن مجدد را به او بدهد، رئیس جمهور ژائیر بولسونارو روز سه شنبه یک اشکال نرم افزاری را مقصر شکستش دانست و از مقامات انتخاباتی خواست آرای اخذ شده در اکثر دستگاه‌های رای گیری الکترونیکی برزیل را باطل کند، اگرچه کارشناسان مستقل می گویند این اشکال نرم‌افزاری تاثیری بر اعتبار نتایج نمی گذارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مارسلو دی بسا، وکیلی که این درخواست 33 صفحه‌ای را به نمایندگی از رئیس‌جمهور و حزب او ارائه کرده، به خبرنگاران گفت: موافقت با این تقاضا باعث می‌شود بولسونارو 51 درصد از آرای معتبر باقی‌مانده را به دست آورد و در انتخابات پیروز شود.

1000

مقامات انتخاباتی قبلاً اعلام کرده اند که رقیب بولسونارو، رئیس جمهور چپ گرای سابق لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، پیروز انتخابات است و حتی بسیاری از متحدان بولسونارو نیز این نتیجه را پذیرفته اند. معترضان در شهرهای سراسر کشور سرسختانه از پذیرش نتیجه خودداری کرده‌اند، به‌ویژه در شرایطی که بولسونارو از پذیرفتن شکست خودداری کرده است.

رهبر حزب لیبرالِ حامی بولسونارو، والدمار کاستا و حسابرس این حزب به خبرنگاران در برازیلیا گفتند که ارزیابی آنها نشان می‌دهد که تمام دستگاه‌های مربوط به قبل از سال 2020 - تقریباً ۲۸۰ هزار دستگاه و حدود 59٪ از کل دستگاه‌های استفاده شده در انتخابات دور دوم 30 اکتبر - فاقد کد شناسایی دستگاه‌ها در اطلاعات داخلی‌‌شان هستند.

1000 (1)

هیچ کدام توضیح ندادند که چگونه این ممکن است بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته باشد، اما گفتند که از مقامات انتخاباتی می‌خواهند که همه آرای داده شده در آن دستگاه‌ها را باطل کنند.

شکایت حزب لیبرال این اشکال را به عنوان "عدم انطباق جبران ناپذیر به دلیل نقص" توصیف می کند که صحت نتایج را زیر سوال می برد.

بلافاصله پس از آن، رئیس کمیته‌ی انتخابات حکمی را صادر کرد که به طور ضمنی این احتمال را مطرح می‌کند که ممکن است حزب خود بولسونارو در این جریان آسیب ببیند.

الکساندر دو موراس گفته است که دادگاه شکایت را بررسی نخواهد کرد مگر اینکه حزب ظرف 24 ساعت گزارش اصلاحی از نتایج دور اول انتخابات در 2 اکتبر ارائه کند که در آن حزب لیبرال بیش از دیگراحزاب کرسی‌های هر دو مجلس کنگره را به دست آورد.

کرئومار دی سوزا، تحلیلگر سیاسی از موسسه ریسک و استراتژی دارما، می‌گوید که حکم دو موراس نشان می‌دهد که دادگاه انتخاباتی احتمالاً درخواست تجدیدنظر را رد خواهد کرد.

این اشکال قبلاً شناخته نشده بود، اما کارشناسان می‌گویند که بر نتایج نیز تأثیری ندارد. به گفته ویلسون روجیرو، استاد مهندسی کامپیوتر و سیستم‌های دیجیتال در دانشکده پلی‌تکنیک دانشگاه سائوپائولو، هر دستگاه رای‌دهی همچنان می‌تواند به راحتی از طریق روش‌های دیگر، مانند شهر و منطقه رای‌دهی آن، شناسایی شود.

دیگو آرانها، دانشیار امنیت سیستم ها در دانشگاه آرهوس دانمارک، که در تست های امنیتی سیستم انتخاباتی برزیل شرکت داشته است، با این موضوع موافق است.

روجیرو تلفنی به آسوشیتدپرس گفت: «این به هیچ وجه اعتبار یا قابل اطمینان بودن نتایج را تضعیف نمی کند. نکته کلیدی که درستی آرای اخذ شده را تضمین می کند، امضای دیجیتال مرتبط با هر دستگاه رای گیری است.»

آرانا گفت: «در حالی که ماشین‌ها در گزارش‌های داخلی خود شماره شناسایی ندارند، اما این اعداد در رسیدهای چاپی که مجموع آرای هر نامزد را نشان می‌دهد قابل مشاهده اند.» او افزود که این اشکال تنها به دلیل تلاش‌ها برای شفافیت بیشتر در انتخابات شناسایی و اعلام شده است.

باخت کمتر از دو امتیازی بولسونارو مقابل داسیلوا در 30 اکتبر، کمترین اختلاف از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی در سال 1985 بود. در حالی که رئیس‌جمهور به صراحت مخالفتی با نتایج اعلام نکرده، اما از قبول شکست یا تبریک به حریف خودداری کرده است. این کار فضا را برای حامیان او باز گذاشته است تا خودشان برای خودشان نتیجه‌گیری کنند.

بسیاری بی وقفه اعتراض کرده اند و مدعی تقلب در انتخابات و خواستار مداخله نیروهای مسلح شده‌اند.

ده‌ها تن از هواداران بولسونارو در خارج از کنفرانس خبری روز سه‌شنبه با لباس‌های سبز و زرد پرچم برزیل گرد هم آمدند و سرودهای میهنی سر دادند. عده ای به خبرنگارانی که قصد ورود به سالن را داشتند حمله لفظی و فیزیکی کردند.

بولسونارو بیش از یک سال این ادعا را مطرح کرد که سیستم رأی‌گیری الکترونیکی برزیل مستعد تقلب است، بدون اینکه هیچ‌گاه مدرکی ارائه کند.

پسر رئیس جمهور، قانونگذار فدرال ادواردو بولسونارو، هفته گذشته در کنفرانسی در مکزیک این نگرانی را تکرار کرد.

1000 (2)

بولسوناروی جوان گفت: «ما همیشه به این ماشین ها بی اعتماد بودیم.: ما خواستار یک حسابرسی گسترده هستیم. شواهدی بسیار قوی وجود دارد که بتوان بر پایه‌ی آن دستور تحقیق در مورد انتخابات برزیل را صادر کرد.»

برزیل در سال 1996 استفاده از سیستم رای گیری الکترونیکی را آغاز کرد و کارشناسان امنیت انتخابات چنین سیستم هایی را در مقایسه با برگه های کاغذی دارای امنیت کمتری می‌دانند زیرا هیچ اثر کاغذی‌ای برای بازبینی مجدد برجای نمی گذارند. اما سیستم برزیل بارها توسط کارشناسان داخلی و بین المللی به دقت مورد بررسی قرار گرفته است و هرگز شواهدی مبنی بر امکان سوء استفاده از آن برای تقلب پیدا نکرده‌اند.

رودریگو پاچکو، رئیس مجلس سنا، بعدازظهر سه‌شنبه گفت که نتایج انتخابات «جای تردید ندارند».

بولسونارو از زمان شکست خود در 30 اکتبر تقریباً تمام وقت در اقامتگاه رسمی خود بوده است و این امر موجب گمانه زنی‌های گسترده شده که آیا او فقط افسرده و دلسرد است یا اینکه قصد دارد  به هر قیمتی به قدرت بچسبد.

معاون رئیس جمهور همیلتون مورائو در مصاحبه ای با روزنامه «او گلوب» دلیل غیبت بولسونارو را بیماری «باد سرخ» عنوان کرد، عفونت پوستی روی پاهای او که به گفته مورائو مانع از شلوار پوشیدن رئیس جمهور می شود.

حزب لیبرال برای شکایت خود، مؤسسه «لیگال وت»را استخدام کرده است، گروهی که از سیستم فعلی انتقاد دارند و می‌گویند که این سیستم با ارائه نکردن سند دیجیتالی از هر رأی بر خلاف قانون عمل می‌کند.

در گزارش جداگانه‌ای که در اوایل ماه جاری ارائه شد، ارتش برزیل اعلام کرد که نقص‌هایی در سیستم‌ انتخاباتی این کشور وجود دارد و اقداماتی برای بهبود آن پیشنهاد کرد، اما ادعای تقلب از سوی برخی از حامیان بولسونارو را تائید نکرد.

تحلیلگران این حدس را مطرح کرده اند که نیروهای مسلح، که یکی از اجزای اصلی دولت بولسونارو بوده‌اند، ممکن است برای جلوگیری از نارضایتی رئیس‌جمهور در ظاهر در این رابطه تردید نشان داده‌اند. در بیانیه بعدی، وزارت دفاع تاکید کرد که اگرچه هیچ مدرکی دال بر تقلب در شمارش آرا پیدا نکرده است، اما نمی تواند این احتمال را رد کند.