به گزارش اکوایران، دولت آلمان به طور رسمی برنانه های توسعه و تقویت تجاری با ایران را تعلیق کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که به بهانه اعتراضات در ایران، به طور رسمی ضمانت های اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری برای تجارت در ایران را تعلیق می کند.

وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد که با توجه به «وضعیت بسیار وخیم در ایران»، «فرمت‌های اقتصادی» دیگر از جمله گفت‌وگو درباره مسائل انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

ضمانت‌های اعتبار صادراتی از شرکت‌های آلمانی در برابر ضرر و زیان زمانی که هزینه صادرات پرداخت نمی‌شود، محافظت می‌کند. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی در برابر ریسک سیاسی در کشورهایی که در آنجا انجام می‌شوند، اعطا می‌شود.

این وزارتخانه گفته است استفاده از این ابزارها برای پروژه‌ها در ایران برای چندین دهه به حالت تعلیق درآمد تا اینکه از سال 2016، در   نتیجه توافق ایران با قدرت های جهانی از جمله آلمان در مورد برنامه هسته ای این کشور، یک «فاز کوتاه افتتاحیه» به راه افتاد. به گفته این وزارتخانه، برای چند پروژه در آن دوره ضمانت‌هایی اعطا یا تمدید شده است، اما از سال 2019 تاکنون هیچ مورد جدیدی وجود نداشته است.

دولت آلمان اکنون تصمیم گرفته است ضمانت ها را به طور کامل به حالت تعلیق درآورد، و معافیت ها تنها در صورت وجود دلایل محکم بشردوستانه امکان پذیر است. به گفته این وزارتخانه، تجارت آلمان و ایران در سال 2021 به 1.76 میلیارد یورو (نزدیک به 1.9 میلیارد دلار) و 1.49 میلیارد یورو در 9 ماه نخست سال جاری رسیده است. 

از زمان شروع اعتراضات در  ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را علیه ایران به بهانه های حقوق بشری و اتهام ادعایی ارسال هواپیمای بدون سرنشین به روسیه برای جنگ در اوکراین اعمال کردند. آلمان همچنین در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایجاد یک کمیته حقیقت یاب درباره مسائل ایران رأی مثبت داد؛ اموری که همگی با اعتراض تهران مواجه شده است.