اکوایران، با بن‌بست عجیب بر سر انتخاب ریاست مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان بار دیگر هرج‌ومرج را به واشنگتن بازگرداندند.

به نوشته سی‌ان‌ان، دو سال پس از آن‌که خدایگان آشوب سیاسی، رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ، با بی‌شرمی به حمایت از آشوب‌گران در واشنگتن به پا خاست، سرانجام جمهوری‌خواهان توانستند بار دیگر یکی زمام یکی از ارکان قدرت در ایالات متحده را به دست گیرند. اما به نظر می‌رسد آن‌ها هنوز نمی‌دانند که چگونه باید از آن به درستی استفاده کنند.

شکست در گام اول

پس از هفته‌ها ادعا بر سر پاسخگوکردن جو بایدن، اکثریت جدید مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه سه‌شنبه وارد شهر شدند و بلافاصله در اساسی‌ترین وظیفه‌اش شکست خوردند: انتخاب رئیسی برای رهبری مجلس و اعضای حزب. شورش تندروهای رادیکال، باعث تحقیر کوین مک کارتی، قانون‌گذار کالیفرنیایی شد که رویای چند دهه‌ای خود را حداقل در روز اول آغاز به کار مجلس نمایندگان جدید بر باد داد.

کار به جایی رسیده که حتی مارجوری تیلور گرین، نماینده جورجیا که بیشتر به خاطر تکرار تئوری‌های توطئه شناخته می‌شود، از این‌که حزب در حال خنثی کردن اهداف خود است، شکایت کرد «زیرا 19 جمهوری‌خواه تصمیم گرفتند رقابت بر سر رئیس‌مجلس را مسدود کنند». (جالب آن‌که گرین با همه تندروی‌اش از مک‌کارتی حمایت می‌کند).

این اولین بار در طول یک‌صد سال اخیر بود که مجلس نمایندگان در روز اول کاری خود قادر به انتخاب رئیس نمی‌شود. از همه مهم‌تر این‌که این بن‌بست به این معنی است که جمهوری‌خواهان حتی نمی‌توانند از کنترل حداقلی‌شان بر مجلس نمایندگان که در انتخابات میان‌دوره‌ای کسب کردند، بهره درست ببرند.

روز سورئال کپیتول هیل؛ جمهوری‌خواهان علیه جمهوری‌خواهان

در یک روز سورئال، کنگره 118 با مبارزه جمهوری‌خواهان با جمهوری‌خواهان آغاز شد و در روزی که دموکرات‌ها باید سوگوار اکثریت از دست رفته‌شان بودند، از مشاهده سیرک در حال وقوع جمهوری‌خواهان لذت بردند.

جالب آن‌که رهبر جدید دموکرات‌ها در مجلس، کیم جفریس از نیویورک، در هر سه رای‌گیری برای ریاست مجلس جدیدی که قرار است در کنترل جمهوری‌خواهان باشد، آرای بیش‌تری نسبت به مک‌کارتی به دست آورد -اگرچه او نیز نتوانست به حد نصاب 218 رای برسد.

 

مک‌کارتی اواخر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کردم با ادامه جلسه به نتایج بهتری برسیم». با این حال او اصرار داشت که از رقابت کنار نمی‌رود. او گفت: «کناره‌‌گیری نمی‌کنم» و افزود: «ما فقط به 11 رأی دیگر برای پیروزی نیاز داریم»، به این معنی که فکر می‌کند می‌تواند تعدادی از اعضای مخالف در حزب را می‌تواند مجاب به رای دادن کند.

نکاتی از درام سه‌شنبه

اکنون دور چهارم رای‌گیری به روز چهارشنبه احاله داده شده است. اما در اینجا چند نتیجه از درام سه شنبه وجود دارد.

- جنگ داخلی جمهوری‌خواهان، که با واکنش شدید «تی‌پارتی» به دولت اوباما آغاز شد، هنوز به پایان نرسیده است. این درگیری‌های حزبی باعث کناره‌گیری پل رایان و جان بونر، روسای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بود که مستقیما از سوی ترامپ تحت فشار قرار گرفتند. و به محض این‌که حزب دوباره به قدرت بازگشت، این درگیری آشکار شد، زیرا رادیکال‌ها به دنبال نابودی تشکیلات حزبی بودند که قبلاً برای راضی کردن آن‌ها به سمت راست متمایل شده بود.

- حتی اگر مک‌کارتی پیروز شود، او رئیس ضعیفی خواهد بود که قدرتش به سختی تهدید می‌شود. این نماینده کالیفرنیایی هفته‌ها فرصت داشت تا اکثریت خود را جمع کند. یا آرا را اشتباه شمارش کرده یا کنترلی بر کنفرانس خود ندارد. هیچ کدام از این دو سناریو به احتمال زیاد منجر به اکثریتی نمی‌شود که به طور مؤثر آتش خود را به سمت دموکرات‌ها و کاخ سفید نشانه رود و بتواند برای رأی‌دهندگان در انتخابات 2024 یک گزینه جذاب ارائه دهد. اگر جمهوری‌خواهان نتوانند در یک رای‌گیری ساده -برای رئیس‌مجلس- متحد شوند، چگونه در مورد موارد سخت، برای مثال، در مورد لوایح مربوط به هزینه‌های دولت گرد هم می‌آیند؟

- نمی‌توان بر آتش افروزان سیاسی پیروز شد. گفته شده که به نمایندگان راست افراطی از جمله مت گاتز از فلوریدا و اندی بیگز از آریزونا امتیازات متعددی از سوی مک کارتی پیشنهاد شده، اما آن‌ها نپذیرفتند و روشن کردند که این اختلافات، جدای از منافع شخصی، به ایدئولوژی هم مربوط می شود. آنها به مک‌کارتی به عنوان یک تمساح خودفروخته -که در اصطلاح آن‌ها بزرگ‌ترین تمساح در «باتلاق" واشنگتن است- هرگز اعتماد نخواهند کرد. گتز روز سه‌شنبه در حالی که مک‌کارتی در نزدیک او نشسته بود، گفت: «شاید  کسی که بیش از یک دهه خود را برای به دست آوردن ریاست مجلس فروخته، برای این پست مناسب نباشد».

- احتمالا مک‌کارتی چیزی برای ارائه به شورشیان برای کسب آرای آنها نداشته باشد. آن‌ها از دریافت پست‌ در کمیته‌های بزرگ بی‌زار هستند و رویای تصویب و امضای لوایح را ندارند. آن‌ها اهمیتی نمی‌دهند که اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس خواهان مک‌کارتی باشند. برای آن‌ها، همان‌طور که برای ترامپ، هرج‌ومرج موضوع اصلی است که از طریق آن کسب اعتبار می‌کنند.

-اکثریت شکننده‌ی جمهوری خواه بر کنگره 118 مسلط خواهد شد -به این معنی که مک‌کارتی تنها با از دست دادن چهار، ممکن است ریاست مجلس را از دست بدهد.  این نه تنها به تندروها این فرصت را خواهد داد که مک‌کارتی را در رقابت بر سر رباست مجلس به گروگان بگیرند، بلکه بدان معناست که در هر لحظه، مجلس می‌تواند تنها با چند رأی تعطیل شود. این فقط یک نگرانی برای ریاست مجلس نیست. کاخ سفید نیز باید نگران باشد که احتمالا باید منتظر رویارویی‌های قریب‌الوقوع بر سر بودجه های دولت و افزایش سقف بدهی باششد.

از قضا، مک کارتی‌ خودش مقصر بزرگ این ماجراست. او با در آغوش گرفتن سریع ترامپ پس از انتقاد اولیه از او در مورد شورش 6 ژانویه 2021، کارزار انتخاباتی میان‌دوره‌ای حزبش را به طور غیرقابل برگشتی به شهرت ترامپ گره زد. اما بسیاری از رای‌دهندگان به دلیل تکرار ادعاهای رئیس‌جمهور سابق در مورد انتخابات از این نامزدها روی گردان شدند و برای حزب مک‌کارتی اکثریت بسیار کوچک‌تر و غیرقابل اجراتر از آنچه او انتظار داشت به ارمغان آورد.