به گزارش اکوایران، کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه، سرانجام به مقام رئیس‌جدید مجلس نمایندگان ایالات متحده رسید، اما همان‌قدر که کسب کرسی ریاست در آن رأی‌گیری تاریخ‌ساز دشوار بود، ممکن است این رهبر زخمی نتواند از جایگاه پرقدرتش کار زیادی انجام داده یا حتی آن را حفظ کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مانند دو رئیس قبلی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، جان بینر و پاول رایان، مک‌کارتی نیز سکان هدایت یک اکثریت سرکش را به دست گرفته که مانند خود حزب، بین محافظه‌کاران قدیمی و نسل جدید تندروهای «تی‌پارتی» ترامپیست که هیچ علاقه‌ای به دولتی بزرگ ندارند، در انشعاب است.

هرج‌ومرجی که در چهار روز رأی‌گیری کنگره به وجود آمد، شروع کار مجلس را به تأخیر انداخت و مقدمه‌ای شد بر راه ناروشن پیش رو؛ زیرا مک‌کارتی باید تلاش کند که اکثریت متمرد جمهوری‌خواه را برای تحقق اولویت‌ها گرد هم آورده و جلوی دستور کار جو بایدن را بگیرند.

مک‌کارتی که از سال ۲۰۰۶ تا کنون نماینده کالیفرنیا است گفت: به نظرم این بخش خوب ماجرا بود؛ چون این‌قدر طول کشید اکنون یاد گرفتیم که چگونه حکمرانی کنیم.

مک‌کارتی توانست در یک مبارزه طاقت‌فرسای یک‌هفته‌ای برای رسیدن به ریاست دوام بیاورد؛ فرآیندی که از زمان جنگ داخلی تا کنون سابقه نداشت. ائتلافی بیست نفره از جمهوری‌خواهان از رأی‌دادن به مک‌کارتی خودداری کردند مگر اینکه با شروطشان مبنی بر کاهش قدرت رئیس مجلس موافقت می‌کرد. او ۱۴ تلاش بی‌ثمر را تجربه کرد تا اینکه توانست در دور پانزدهم، رأی کافی را کسب کند.

در پایان، مک‌کارتی با اختیارات و قدرت کمتری ریاستش را آغاز می‌کند. زیرا به خواسته مخالفین تندرو برای برگرداندن یک آیین‌نامه قدیمی به کنگره تن داد. طبق این آیین‌نامه، هر نماینده می‌تواند برای عزل رئیس مجلس، اعلام رأی‌گیری کند.

در هر صورت، فرزند بیکرزفیلد، منطقه‌ای نفتی و کشاورزی در قلب کالیفرنیا توانست از یکی از خشن‌ترین دعواهای سیاسی تاریخ آمریکا سربلند بیرون آمده و به عنوان یک مبارز سیاسی جسور شناخته شود. مک‌کارتی در یکی از لحظات آن هفته پرسروصدا گفت: «ظاهراً دوست دارم تاریخ‌ساز شوم».

مک‌کارتی با حمایت اولیه از ترامپ، بر روی حرفه سیاسی خود قمار کرد و این رئیس‌جمهور سابق بود که با آخرین تماس‌های تلفنی توانست آرای کافی برای مک‌کارتی را جمع کند. حال، چیزهای زیادی محک خواهند خورد.

اکنون لایحه‌هایی برای تأمین بودجه دولت، تأمین مجدد ذخایر ارتش که طی سال‌ها جنگ و کمک به اوکراین تمام شده است، صدور مجوزهای کشاورزی و افزایش سقف بدهی برای جلوگیری از ورشکستی دولت، در دستور کار کنگره قرار دارد. برای اولین‌بار به عنوان رئیس‌جمهور، بایدن با یک حکومت دودسته روبرو خواهد شد؛ چرا که مجلس نمایندگان به دست جمهوری خواهان افتاده و سنا هنوز تحت کنترل دموکرات‌ها است.

حکومت دودسته می‌تواند فرصتی برای توافقات فراحزبی باید زیرا احزاب برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر، گرد هم خواهند آمد. اما گاهی نیز می‌تواند باعث لج‌ولج‌بازی سیاسی شود که به توقف کار، رویارویی یا حتی تعطیلی دستگاه‌ها منجر خواهد شد.

جمهوری‌خواهان کنگره مشتاق‌اند تا بر مسائلی مانند بحران مرزی، بحران کووید ۱۹ و فساد خانواده بایدن، جلوی کاخ سفید قد علم کنند. باب گود، نماینده جمهوری‌خواه ویرجینیا پیش از رأی‌دادن علیه مک‌کارتی در مقاله‌ای نوشت: من به واشنگتن آمده‌ام تا وضعیت موجود را به چالش بکشم. قصد دارم به این قول وفادار بمانم. اما این برای مک‌کارتی تازگی ندارد.

در سال 2011، جمهوری‌خواهان «تی پارتی» کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند و با رئیس‌جمهور باراک اوباما و معاون او، مخالفت کردند. این جنبش با هسته قدرت واشنگتن مخالف بود و از یک ایده‌های محافظه‌کار و آزادی‌خواهانه حمایت کرده و از خرج کمتر دولت، مالیات‌های پایین‌تر و کاهش بدهی ملی و کسری بودجه دفاع می‌کرد.

مک‌کارتی در به قدرت‌رسیدن نماینده‌های تی پارتی مؤثر بود و به سومین جمهوری‌خواه قدرت‌مند کنگره تبدیل شد. او به همراه رایان، نماینده ویسکانسین و نماینده وقت جمهوری‌خواه ویرجینیا به «اسلحه‌های جوان» مشهور شدند.

آنها با تحریک تی‌پارتی، با تلاش برای کاهش هزینه‌های دولت طی «پرتگاه مالی» سال ۲۰۱۲ و تعطیلی دولت فدرال در سال ۲۰۱۳ و لغو برنامه مراقبت‌های بهداشتی اوباما، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را به سمت بحرانی پس از بحران کشاندند.

در سال 2015، مارک مدو، نماینده وقت جمهوری‌خواه کارولینای شمالی که رهبری فراکسیون آزادی را برعهده داشته و بعداً به عنوان آخرین رئیس کارکنان کاخ سفید ترامپ خدمت کرد، جان بینر، رئیس وقت کنگره را به رأی‌گیری عزل سخنگو تهدید کرد. بینر نیز ترجیح داد خود را بازنشسته کند تا اینکه برکنار شود. مک‌کارتی سعی کرد جای بینر را بگیرد؛ اما زمانی که فهمید حمایت کافی محافظه‌کاران را ندارد، از رقابت کنار رفت و پاول رایان رئیس مجلس شد. اما او نیز در دوران ترامپ خود را بازنشست کرد.

نانسی پلوسی، نماینده کالیفرنیا و رئیس سابق مجلس، زمانی که دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۹ اکثریت را دوباره به دست آورند، آیین‌نامه «رأی‌گیری برای عزل رئیس» را لغو کرد. پلوسی که اولین رئیس مجلس زن در تاریخ آمریکا بود، با مشتی آهنین و تجربه کنگره را اداره کرد.

مک‌کارتی ۱۵ سال نماینده کنگره است. سابقه پلوسی در زمان تصدی ریاست مجلس، دوبرابر مک‌کارتی بود و پیروزی‌های قانون‌گذاری بیشتر داشت. در مذاکرات هفته گذشته مک‌کارتی با تندروها، او مجبور شد که آیین‌نامه عزل سخنگو را دوباره برگرداند تا حمایت مخالفین را جلب کند. حال آن‌ها می‌توانند آن را به عنوان چماقی بالای سر مک‌کارتی نگه دارند.

رالف نورمن، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، یکی از افرادی است که مک‌کارتی با تغییرات قوانین به دست آورد؛ وی گفت: اگر یک مدیرعاملی کارش را درست انجام ندهد، می‌توانید او را اخراج کنید. درست مانند سیاست! نورمن گفت: آنچه در هفته گذشته دیدید، تجلی دموکراسی بود.