به گزارش اکوایران، افشای کشف اسنادی که در تابستان گذشته پیدا شده بود، منجر به بالاگرفتن تنش‌های سیاسی شده است؛ چرا که اکنون ترامپ نیز در یک نزاع سنگین قضایی درگیر است.

 کاخ‌سفید اعلام کرد که اسنادی طبقه‌بندی شده از دوران فعالیت جو بایدن در مقام معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اندیشکده‌ای در واشنگتن کشف شده است.

رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده که بین سال‌های 2009 تا 2017 معاون رئیس‌جمهوری بود از دفتر خود در مرکز «پن بایدن» به عنوان محل کار استفاده می‌کرد. مشاور حقوقی جو بایدن گفت که وکلای مدافع او این اسناد طبقه‌بندی‌ شده را دو ماه پیش پیدا کردند و آنها را به آرشیو ملی آمریکا تحویل دادند.  مرکز «پن بایدن» اندیشکده‌ای وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا است. به گفته مشاور حقوقی جو بایدن، تعداد اسناد طبقه ‌بندی مورد ذکر «کم» بود و در گنجه‌ای قفل‌دار گذاشته شده بود. 

اکنون به دستور مریک گارلند، وزیر دادگستری این کشور قرار است دادستان فدرال شیکاگو این اسناد را بررسی کند. پلیس فدرال ایالات متحده (اف بی آی) نیز تحقیق در این باره را آغاز کرده است. 

این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا چند ماه پیش اقامتگاه دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری این کشور در فلوریدا را برای کشف اسناد محرمانه تفتیش کرده بود. دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود حاضر نشده بود تا این اسناد را با وجود درخواست وزارت دادگستری به آرشیو ملی تحویل دهد. 

اکنون اکثریت جدید کنگره نیز در همین حین در تلاش‌اند جلوی پای تحقیقات علیه ترامپ، سنگ‌اندازی کنند؛ آن‌ها به دنبال راه‌اندازی تحقیقات متقابل علیه رئیس‌جمهوری فعلی هستند. اما، به نوشته سی‌ان‌ان، این دو مورد با یکدیگر متفاوت‌اند.

تفاوت در مقیاس

به نظر می‌رسد مقیاس ماجرای بایدن، بسیار کوچک‌تر از اسناد کشف‌شده از ترامپ است. بعد از حکم بازرسی یک قاضی فدرال، مأموران اف‌بی‌آی بیش از ۱۰۰ سند طبقه‌بندی شده که بعضاً فوق‌محرمانه‌اند را در عمارت مارِلاگوی ترامپ ضبط کردند. اما برخلاف ترامپ، بایدن مشغول همکاری با آرشیو ملی و دادگستری فدرال است؛ و بر خلاف رئیس‌جمهوری سابق، بایدن به خاطر جلوگیری از اجرای عدالت تحت تحقیقات قضایی قرار ندارد.

اما ترامپ با سیاسی دانستن تلاش‌ها مواجه کردن او با قانون، به دنبال استفاده از اسناد کشف‌شده بایدن است.

او در شبکه اجتماعی خود نوشت: اف‌بی‌آی کی می‌خواهد به چندین منزل بایدن، یا حتی خود کاخ سفید برای تفحص یورش ببرد؟ قطعاً این اسناد (کشف شده از بایدن) هنوز از طبقه‌بندی خارج نشده‌اند.

vf-1022-biden-trump-transition

جیمز کومر، رئیس جدید نظارت کنگره به سی‌ان‌ان گفت: وجود چنین سیستم قضایی طبقاتی، نگران‌کننده است.

کوین مک‌کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز به سرعت به کشف اسناد در دفتری که بایدن پس از پایان دوران معاون اولی استفاده می‌کرد، واکنش نشان داد. او به سی‌ان‌ان گفت: اه، واقعاً؟ بعد از این همه سال آن‌ها این اسناد را پیدا کردند. قبلاً بایدن در مورد اسناد طبقه‌بندی‌شده در اختیار رئیس‌جمهور قبلی چه گفته بود؟

مریک گارلند، دادستان کل فدرال از دادستان فدرال در ایالت شیکاگو خواست تا این موضوع را بررسی کند. روی برخی از آن‌ها نشان «اطلاعات حساس» قرار دارد که نشان می‌دهد متعلق به منابع اطلاعاتی هستند.

سؤالاتی که بایدن باید پاسخ دهد

انصاف و احترام به قانون حکم می‌کند که بایدن باید به بسیاری از سؤالات مشابهی که ترامپ نیز با آن روبه‌رو است پاسخ دهد؛ اینکه آیا او حق نگه‌داری اسناد را داشته است؟ چرا قبلاً آنها را تحویل نداده بود؟ آیا آنها به طور ایمن نگهداری می‌شدند؟ و چگونه در وهله اول این اسناد، سر از دفتر او درآوردند؟

منتقدان متعجب‌اند که با توجه به حساسیت زیاد تحقیقات دادگستری از ترامپ در مورد پرونده‌ای مشابه، چرا بایدن در پاییز گذشته، کشف کمتر از دوازده سند را فوراً به اطلاع مردم نرساند؟ رئیس‌جمهور با توجه به انتقادات تند خود مبنی بر اینکه ترامپ برای ایمن‌سازی اسناد طبقه‌بندی شده در مارلاگو اقدامات کافی را انجام نداد، قطعاً به ریاکاری متهم خواهد شد.

با این حال، حتی اگر به تمام این سؤالات پاسخ داده شود، هرگونه تمایز پرونده‌های ترامپ و اسناد بایدن در دعوای سیاسی خروشان فعلی، بی‌اهمیت قلمداد می‌شود. رسانه‌های راست‌گرا نیز احتمالاً قصد خواهند داشت به شکل نادرست این دو مسئله را به هم تشبیه کنند.

گزارش کشف اسناد محرمانه از دفتر خصوصی بایدن، فرصتی را برای ترامپ فراهم می‌کند تا از زیر بار اعمالش شانه خالی کرده و خود را قربانی فشارهای سیاسی‌ای جا زند که به ادعای او برای تخریب کارزار انتخاباتی‌اش وارد می‌شود. رئیس‌جمهور سابق، استاد چرخش وقایع مختلف به روایت‌هایی است به نفع کمپینش خواهند بود. مانند آنچه در سال ۲۰۱۶ در مورد ایمیل‌های لو رفته از هیلاری کلینتون انجام داد.

این گزارش‌ها، به اکثریت جدید جمهوری‌خواهان کنگره خوراک تازه‌ای برای تحقیقات چندجانبه علیه کاخ سفید خواهد داد و با آنکه تا کنون تفاوت بزرگی بین مورد ترامپ و بایدن وجود دارد، گزارش اولیه در مورد بایدن که توسط سی‌بی‌اس منتشر شد، به ناچار فشار سیاسی بر جک اسمیت، مأمور ویژه پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده ترامپ را افزایش می‌دهد.

اسمیت نیز اکنون به عنوان بخشی پرونده دادگاه بزرگ فدرال در مورد حمایت‌های مالی به کمپین ترامپ در سال ۲۰۲۰ و سایر مسائل انتخابات ۲۰۲۰، در حال کندوکاو بیشتر درون حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور بوده و رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ را برای ضبط اظهارات فراخوانده است.

بیچارگی گارلند

افشای اسناد بایدن سردرد سیاسی گارلند را وخیم‌تر خواهد کرد، زیرا وی باید تصمیم بگیرد آیا ترامپ را متهم کند یا خیر؟ زیرا جایگاه رئیس‌جمهور سابق و نامزدی وی برای انتخابات ۲۰۲۴، پیامدهای سیاسی سنگینی خواهد داشت.

گارلند می‌خواهد که تحقیقات روند قانونی و منطقی خود را طی کند و همچنین به دنبال نشان‌دادن استقلال دادگستری است؛ موضوعی که در زمان ترامپ زیر سؤال رفته بود. اما زمانی به ناچار و هر جوری که می‌شود، مسئله اسناد زمان معاون اولی جو بایدن حل شود، تفاوت نتیجه آن و حکم پرونده ترامپ باعث می‌شود نزاع سیاسی بالا گرفته و محافظه‌کاران، دموکرات‌ها را به اتخاذ استاندارد دوگانه متهم خواهند کرد.

photo_2023-01-10_17-38-15

تیم حقوقی رئیس‌جمهور سابق واکنش معتدلی به خبر اسناد بایدن صادر کرد که به دنبال استفاده از فرصت‌هایی بود که می‌توانست به نفع موکل خود استفاده کند. یک وکیل گفت که داستان بایدن نشان‌دهنده مشکل بزرگ‌تر پیگیری و نظارت بر اطلاعات طبقه‌بندی شده در دفاتر رئیس‌جمهور و معاون وی است. مسئله طبقه‌بندی بیش از حد وجود دارد، در پایان دولت‌ها نیز همه چیز جمع و جابه‌جا می‌شود که پیگیری آن دشوار خواهد بود.

این وکیل همچنین هشدار داد که اگر ترامپ متهم شود، وکلای او خواستار ارائه ارتباطات بین آرشیو ملی و تیم بایدن در این زمینه خواهند شد.

کشف اسناد بایدن

وکلای بایدن این اسناد را در یک کمد قفل شده در یک دفتر خصوصی در واشنگتن پیدا کردند که وی به عنوان استاد مهمان در دانشگاه پنسیلوانیا استفاده می‌کرد. دفتر مشاور کاخ سفید به آرشیو ملی اطلاع داد و مقامات آژانس نیز کنترل اسناد را صبح روز دست گرفتند. یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت، بایدن تا زمانی که وکلای شخصی‌اش وجود آنها را گزارش نکرده بودند، از وجود اسناد در دفتر مطلع نبود و همچنان از محتوای آن‌ها اطلاع ندارد. دارندگان منصب‌داران فدرال موظف‌اند طبق قانون پس از پایان خدمت دولتی، اسناد رسمی و اسناد طبقه‌بندی‌شده را تحویل دهند.

برخلاف مورد ترامپ، به نظر نمی‌رسد بایدن تلاشی برای ادعای مالکیت پرونده‌ها، ممانعت از تحویل آن‌ها یا ادعاهای عجیب‌وغریب مبنی بر اینکه قبلاً آنها را بر اساس نیتی ذهنی از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است، نداشت.

ترامپ توسط اسمیت تحت تحقیقات است تا معلوم شود آیا او با نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و برای ممانعت احتمالی عدالت، قانون جزا را نقض کرده است یا خیر.

جمهوری‌خواهان آماده حمله همه‌جانبه به کاخ سفید هستند

ماجرای اسناد بایدن تقابل بین اکثریت جدید جمهوری‌خواه کنگره و کاخ سفید را تشدید خواهد کرد.

ترامپ به مدت دو سال به خاطر اقداماتش در دوران ریاست‌جمهوری و پس از آن، تحت تحقیقات جنایی و کنگره قرار گرفته است.

اما کمک در راه است.

اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا آماده است تا تحقیقات گسترده‌ای را علیه بایدن راه بیندازد؛ ظاهراً هدف آن منحرف‌کردن اذهان از تخلفات ادعایی ترامپ و آسیب‌زدن به شانس بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

با توجه به شدت محافظه‌کار بودن جمهوری‌خواهان کنگره، چنین حمله‌ای قابل پیش‌بینی بود. اما شدت، دامنه و بازوی مالی تحقیقات با امتیازاتی که مک‌کارتی با تسلیم‌شدن به راست‌گراهای تندرو در اختیار آن‌ها گذاشت تا جایگاه ریاست را به دست آورد، تقویت شد و این نشان‌دهنده تشدید چالشی در برابر کاخ سفید است که ماه‌ها خود را برای دفاع آماده کرده است.

به عنوان مثال، یک بسته قوانین جدید که روز دوشنبه در کنگره تصویب شد، تحقیقاتی را علیه سوگیری سیاسی آژانس‌هایی مانند اف‌بی‌آی و دادگستری آغاز خواهد کرد.

این اقدام، نشان‌دهنده عمیق‌تر شدن شکاف جمهوری‌خواهان با اف‌بی‌آی است که به دنبال ادعاهای ترامپ مبنی بر اقدامات و تحقیقات اف‌بی‌آی علیه وی به وجود آمد. آژانسی که زمانی یکی از محافظه‌کارترین آژانس‌های دولت آمریکا بود.

بررسی دقیق و نظارت و مسئولیت تضمین پاسخگویی دولت با پول مالیات‌دهندگان، بخشی از وظیفه قانون اساسی کنگره بوده و اجتناب‌ناپذیر و مطلوب است. در دو سال اول دولت بایدن نیز سؤالات زیادی وجود دارد که مستحق بررسی بیشتر است و عموم مردم سزاوار شفافیت هستند.

این شامل خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان در سال 2021، نحوه مصرف بودجه مبارزه با کووید ۱۹ یا حتی عدم تمایل دولت به پذیرش بحران فزاینده سیل مهاجران غیرقانونی مرزهای جنوبی است. نظارت صحیح می‌تواند از تکرار اشتباهات جلوگیری کرده و سیاست‌های بهتری را در آینده ارائه دهد.

اما مانند همیشه، در کنگره مرز نظارت منطقی سیاسی‌بازی حزبی معلوم نیست؛ به ویژه در مورد جمهوری‌خواهان برجسته که سابقه طولانی در عبور از این خط قرمز دارند.

به عنوان مثال، جیم جوردن، رئیس کمیته قضایی مجلس، یکی مهره‌های اصلی تحقیقات کنگره در مورد مرگ کریس استیونز، سفیر ایالات متحده در لیبی و سه آمریکایی دیگر بود که توسط شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در بنغازی در سال ۲۰۱۲ کشته شدند.

photo_2023-01-10_17-42-03

تحقیقات دو‌ساله مجلس که توسط جمهوری‌خواهان انجام شد، هرج‌ومرجی بروکراتیک راه انداخت که تنها به بدتر شدن امنیت لیبی، هدررفت منابع و کشته‌شدن سایرین منجر شد. اما جوردن از گزارش نهایی ناراضی بود؛ چرا که اشاره‌ای به انتقادهای محافظه‌کاران به رفتار هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت نداشت.

این نماینده ایالت اوهایو به همراه مایک پمپئو، نماینده وقت کنگره که بعداً وزیر امور خارجه شد، گزارش انتقادی خود را منتشر کرد. در آن زمان، مک‌کارتی به خود می‌بالید که این تحقیقات به رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ کلینتون آسیب زده است که نشان‌دهنده انگیزه‌های حزبی پشت این تحقیقات است.

علاوه جنجال اسناد محرمانه بایدن، تمرکز اصلی اکثریت جدید جمهوری‌خواه کنگره، بررسی کمیته حوادث ۶ ژانویه است دموکرات‌ها اداره می‌شد.

این واقعیت که بسیاری از اعضای فعلی مجلس به رد تأیید پیروزی بایدن بر اساس ادعای تقلب در انتخابات رأی دادند، نشان می‌دهد که چرا بسیاری از ناظران سؤالات جدیدی درباره ماهیت جناحی تحقیقات جمهوری‌خواهان مطرح می‌کنند.

اما افشای اسناد محرمانه دولتی در دفتر شخصی بایدن، یک هدیه سیاسی برای جمهوری‌خواهان بود.