به گزارش اکوایران رمضان قدیروف، رهبر چچن، از ممنوعیت ریش برای سربازان روسی انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که نیروهای او که در اوکراین می جنگند مسلمان هستند و داشتن موی صورت برای آن‌ها یک وظیفه دینی است.

این اظهارات آخرین مورد از انتقادات علیه رهبری نظامی روسیه است و به این صورت قدیروف نیز در ابراز نارضایتی عمومی به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر پیوست.

به نقل از خبرگزاری الجزیره ویکتور سوبولف، ژنرال بازنشسته و نماینده پارلمان روسیه در مصاحبه‌ای با سایت خبری RBC از ممنوعیت ریش، تلفن‌های هوشمند شخصی و تبلت دفاع کرد و گفت: «این‌ها یک بخش ابتدایی از نظم و انضباط نظامی هستند.»

قدیروف- که نقش نیروهایش در اوکراین را بزرگنمایی می‌کند- روز پنجشنبه در تلگرام نوشت: «ظاهراً ژنرال سوبولف وقت آزاد زیادی دارد... زیرا کاری جز بازخوانی منشور رفتار نظامی ندارد.»

photo1674218183

قدیروف اظهارات سوبولف را "یک تحریک آشکار" خواند و گفت که سربازان عمدتاً مسلمان او به عنوان بخشی از وظیفه مذهبی خود ریش می‌گذارند.

پریگوژین، مالک واگنر، که اختلافاتش با وزارت دفاع در هفته‌های گذشته به طور فزاینده‌ای علنی شده است، اظهارات سوبولف را «پوچ» و «عقاید کهنه دهه 1960» خواند.

قدیروف و پریگوژین- که نیروهایشان در اوکراین عمدتاً مستقل از فرماندهی مرکزی عمل می‌کنند- از اواخر سال 2022 که ارتش مسکو متحمل یک سلسله شکست‌ شد، در انتقاد از رهبری نظامی روسیه صریح‌تر شده‌اند. این دو یک اتحاد ضمنی تشکیل داده‌اند و انتقادات یکدیگر را از مقامات ارشد نظامی تکرار می‌کنند و خواستار پیگرد شدیدتر خطاهای فرماندهی هستند.

حالا که کرملین مسئولیت حمله به اوکراین را به ژنرال ارشد خود، والری گراسیموف، داده است باید دید که رابطه بین نیروهای مختلف حاضر در جنگ چگونه خواهد بود.