به گزارش اکوایران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، جمهوری‌خواهان کنگره را نمایندگان حزب «آشوب و فاجعه» معرفی کرد و به شدت از امتناع آنها از تصویب افزایش سقف بدهی ایالات متحده  انتقاد کرد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، بایدن در یک سخنرانی پرشور در گردهمایی اتحادیه کارگران در ویرجینیا به طور پی در پی به جمهوری‌خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند حمله کرد و گفت برخی از خواسته‌های آنها برای اقتصاد آمریکا خطرناک است.
کوین مک کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، ، وعده داده است که افزایش سقف بدهی را تایید نخواهد کرد مگر اینکه بایدن و دموکرات‌های دیگر به توافقی با جمهوری‌خواهان بر سر کاهش هزینه‌های آینده دولت دست یابند.
مک کارتی روز پنجشنبه نوشت: اگر می‌خواهیم آمریکا را در مسیر اقتصادی بهتری قرار دهیم، باید بالاخره‌ به هزینه‌های غیرمسئولانه دولت در واشنگتن رسیدگی کنیم.

IMG_20230127_184233_261
بایدن موضع مک کارتی را «حیرت‌انگیز» خواند. بایدن گفت: من به کسی اجازه نخواهم داد که از ایمان و اعتبار کل آمریکا به عنوان اهرم فشار استفاده کند. در آمریکا، ما همیشه بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنیم.
بایدن درباره جمهوری‌خواهانی که با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق همسو هستند، گفت: «به نظر می‌رسد آن‌ها قصد دارند حزب هرج‌ومرج و فاجعه باشند».
تهدید اخیر جمهوری‌خواهان غیرمعمول است. سقف بدهی ایالات متحده چندین دهه است که با همکاری دو حزب در کنگره افزایش یافته است، به استثنای سال 2011 که با توافق برای کاهش هزینه‌ها برای چندین سال پس از آن، سقف بدهی افزایش یافت.
جانت یلن، وزیر خزانه داری، در 19 ژانویه گفت که ایالات متحده به سقف بدهی فعلی 31.4 تریلیون دلاری خود رسیده است، اما می‌تواند با جابجایی پول بین حساب‌های مختلف، تا ماه ژوئن به بازپرداخت بدهی‌های خود ادامه دهد. سرمایه‌گذاران هشدار داده اند که نزدیک شدن به این مهلت می‌تواند عواقب بدی برای بازار داشته باشد.
بایدن در اولین سخنرانی اقتصادی مهم خود در این سال، برای عملکرد اقتصادی دولتش تبلیغ کرد، از جمله ایجاد مشاغل بیشتر در بخش تولید، نرخ پایین بیکاری و ارقام رشد اقتصادی بیشتر از حد انتظار.

IMG_20230127_185520_479
بایدن به شکایت رهبران اروپایی پرداخت، مبنی بر اینکه بسته قانونی سال گذشته او یارانه های هنگفتی برای محصولات ساخت آمریکا ارائه می‌دهد که به گفته آنها بر تجارت تأثیر منفی می‌گذارد. او گفت که از خارج از کشور به دلیل تمرکز بیش از حد او بر آمریکا انتقاد می شود. او گفت: "به جهنم!"
بایدن بار دیگر تهدید خود را تکرار کرد که هرگونه خواسته جمهوری‌خواهان مبنی بر محدود کردن اختیارات او برای بهره برداری از ذخایر استراتژیک نفت، کاهش مالیات بر شرکت‌ها و وضع مالیات بر فروش را به محض رسیدن به میزش وتو خواهد کرد.
از آنجایی که دموکرات‌ها سنا را کنترل می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که به قلم وتوی او نیاز باشد، اما بایدن و کاخ سفید توجه‌ها را به این پیشنهادات و دیگر پیشنهادات جمهوری‌خواهان جلب کرده‌اند تا شکاف بین برنامه‌های دو حزب را برجسته کنند.
بایدن گفت: "آنها می خواهند قیمت بنزین شما را افزایش دهند. آنها می‌خواهند مالیات میلیاردرها را کاهش دهند. آنها می‌خواهند 30 درصد مالیات بر فروش وضع کنند."
بایدن که در حال زمینه‌سازی برای کاندیداتوری‌اش در سال 2024 است، به اعضای اتحادیه‌ها در اسپرینگفیلد ویرجینیا گفت که تک تک چنین لوایحی را وتو خواهد کرد. او گفت: "نه در دوره رهبری من، من هر چیزی را که برایمان ارسال کنند وتو خواهم کرد."

IMG_20230127_184246_580
اقتصاد در دوران بایدن تحت تاثیر تورمی قرار گرفته است که اکنون رو به نزول است، و همچنین ترس از یک رکود اقتصادی قریب الوقوع. وزارت بازرگانی روز پنجشنبه گزارش داد، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته با نرخ سالانه 2.9 درصد رشد کرد که فراتر از انتظارات بود.
پیشنهادات جمهوری‌خواهان
از زمان شروع به کار کنگره جدید در این ماه، مجلس نمایندگان لایحه‌ای را برای کاهش بودجه سازمان مالیات تصویب کرده است و برخی از جمهوری‌خواهان پیشنهاد کاهش برنامه‌های تامین اجتماعی و مراقبت‌های پزشکی، بازنشستگی و هزینه‌های مراقبتی و درمانی برای سالمندان را دارند.
بایدن درباره پیشنهاد مالیات بر فروش گفت: «واقعاً آنها فکر می‌کنند که این کار به تورم کمک می‌کند؟»
هنگامی که بایدن سخنرانی خود را آغاز کرد، مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت: «اگر رئیس جمهور بایدن مشتاق صحبت در مورد اقتصاد است،  باید تاریخی را برای بحث در مورد افزایش مسئولانه سقف بدهی تعیین کند.»
لایحه مربوط به ذخایر استراتژیک نفت که کاخ سفید می گوید قیمت سوخت را افزایش می دهد یکی دیگر از مجموعه اقدامات سیاسی بود که مجلس نمایندگان در هفته اول فعالیت خود تصویب کرد و به نظر می رسد شانس کمی برای اتخاذ آن توسط مجلس سنا وجود دارد.