دیوید مالپس

دیوید مالپسِ 66 ساله (david malpass)، منتقد سرسخت سابق بانک جهانی که در هنگام رسیدن به ریاست این نهاد او را گزینه‌ای فاجعه‌بار برای بانک جهانی خواندند، اعلام کرد در ماه ژوئن - یک سال پیش از به پایان رسیدن دوره خدمتش - از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

او فارغ‌التحصیل فیزیک، اقتصاد جهانی و حسابداری است و به زبان‌های اسپانیایی، روسی و فرانسوی نیز صحبت می‌کند. او در دولت‌های جمهوری‌خواه در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، بودجه، سیاست خارجی، ارتقاء کسب‌وکارهای کوچک در آمریکای لاتین و همچنین کاهش مالیاتی سال ۱۹۸۶ دولت ریگان، همکاری داشت. مالپس همچنین رئیس کارکنان جمهوری‌خواه کمیته مشترک اقتصادی کنگره بود و از سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ نیز در پنل روبان‌آبی کنگره در مورد بررسی سیستم مالی دولت حضور داشت.

مالپس در برهه‌هایی نیز در شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و مالی وال‌استریت مدیر و مشاور بود. او از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۸، اقتصاددان بانک سرمایه‌گذاری «بِر استِرنز» بود که در جریان بحران مالی ۲۰۰۸ ورشکست شد. او بعداً شرکت تحلیلی و کارشناسی خود را در شهر نیویورک تأسیس کرد.

وفادار به ترامپ

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، دیوید ملپس به عنوان مشاور ارشد اقتصادی به تیم دونالد ترامپ پیوست. مقاله‌ای از او در ۱ سپتامبر سال ۲۰۱۶ با عنوان «چرا اقتصاد ما به ترامپ نیاز دارد» با تمرکز بر تغییرات عظیم سیاسی در مالیات‌ها، تجارت، مقررات و انرژی، در نیویورک‌تایمز به چاپ رسید.

در سال ۲۰۱۷ با کسب رأی اعتماد از سنای آمریکا توانست معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی شود و یکی از مأموریت‌های اصلی او، پیشبرد جنگ تجاری ترامپ با چین بود. برخی نیز او را قهرمان سیاست‌های حمایت‌گرایی اقتصادی دونالد ترامپ نامیدند.

منتقد سرسختی که رئیس بانک جهانی شد

در فوریه ۲۰۱۹، دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور وقت آمریکا - مالپس را به عنوان رئیس بعدی بانک جهانی معرفی کرد که در آوریل همان سال توسط رأی اکثریت تأیید شد. او در ۹ آوریل کار خود را آغاز کرد.

بانک جهانی که توسط کشورهای ثروتمند اداره می‌شود به کشورهای در حال توسعه برای توسعه زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی وام اعطا می‌کند. ملپس یکی از منتقدین سرسخت این سازمان جهانی بود. او باور داشت که بانک جهانی به اصلاحاتی بزرگ و اساسی نیاز دارد.

انتصاب او به مذاق برخی‌ها خوش نیامد. یکی از مقامات سابق دولت بوش، مالپس را گزینه‌ای فاجعه‌بار برای بانک جهانی خواند. عضو ارشد مرکز توسعه جهانی نیز او را وفادار به ترامپ دانسته که طیف وسیعی از خطاهای اقتصادی بزرگ در کارنامه خود دارد.

یکی از انتقاد‌های بزرگ مالپس به بانک جهانی، سوءاستفاده‌های چین از وام‌ها و کمک‌های این نهاد بود. او در نوامبر سال ۲۰۱۷ به شورای روابط خارجی گفت: چین بزرگ‌ترین قرض‌گیرنده بانک جهانی است. قرض‌ دادن به کشوری که به این همه منابع و سرمایه دسترسی دارد، منطقی نیست.

تسلیم در برابر فشارها

دیوید مالپس سرانجام روز ۱۵ فوریه (یک سال پیش از پایان دوره پنج‌ساله) اعلام کرد که قصد دارد از سمت خود کناره‌گیری کند. دوران خدمت او با سقوط اقتصاد جهانی در پی همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین مقارن شد.

او در سپتامبر ۲۰۲۲، بعد از ابراز شک و تردید در اثر داشتن فعالیت بشر در تغییرات اقلیمی، باعث خشم و خروش عده زیادی در جامعه بین‌الملل شد. برخی نیز خواستار استعفای او شدند، اما او با فرار از پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر سوزاندن گازهای گلخانه‌ای، گفت: «نمی‌دانم؛ من دانشمند نیستم.»

طبق گزارشی از نشریه پولیتیکو نیز بانک جهانی در دوران او آن‌طور که باید، در مورد تغییرات اقلیمی جدی نبوده است.

«جَنت یِلِن» - وزیر خزانه‌داری دولت جو بایدن - اعلام کرد که امید دارد انتقال مدیریت بانک جهانی، به سرعت و نرمی اتفاق بیفتد. یلن قبلاً نیز خواستار تهیه نقشه راه برای مواجهه با بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا و تغییرات اقلیمی توسط این نهاد شده بود. او همچنین بانک جهانی را به سرعت عمل در مسائل اقلیمی فراخواند.