به گزارش اکوایران، بلومبرگ ادعا کرده بر اساس آخرین ارزیابی‌های مقامات اروپایی استفاده از پهپادهای ساخت ایران در روسیه طی 10 روز گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به نظر می رسد ذخایر روسیه از این پهپادها رو به اتمام است.

غرب روسیه را متهم می‌کند که از این پهپادها  به طور منظم علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده می‌شود، اگرچه بیش‌تر آن‌ها توسط پدافند هوایی این کشور سرنگون شدند. دولت کی‌یف در ماه دسامبر ادعا کرد که روسیه  250 پهپاد از ایران دریافت کرده است، بدون این‌که مشخص کند چگونه به این اطلاعات دست پیدا کرده است. یکی از این منابع بلومبرگ مدعی شده که روسیه دائما در تلاش است تا پهپادهای بیشتری و همچنین سایر تجهیزات نظامی را از ایران و منابع دیگر به دست آورد.

این در حالی است که تهران و مسکو هر گونه مداخله ایران در جنگ اوکراین را صراحتا رد کرده‌اند و به نظر می‌رسد این دست اتهامات بیش‌تر در جهت افزایش فشار بر جمهوری اسلامی باشد.

بلومبرگ در ادامه گزارش ادعایی خود نوشته این کاهش عرضه در حالی اتفاق می‌افتد که جنگ روسیه در اوکراین به مرز یک ساله نزدیک می‌شود و با افزایش حملات نیروهای مسکو، درگیری‌ها در مناطق شرقی هم‌چنان بسیار فشرده است. در این شرایط، روسیه به طور فزاینده ای به هواپیماهای بدون سرنشین و موشک ها تکیه کرده است تا زیرساخت های حیاتی را در سراسر اوکراین تضعیف کند.

در ادامه این گزارش گمانه‌زنی شده که این کاهش حملات می تواند به این دلیل باشد که روسیه در حال ذخیره زرادخانه خود برای حملات آینده باشد. در این شرایط، کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد اختلال در عرضه تجهیزات نظامی به روسیه هستند -به ویژه تمرکز بر شرکت‌های دیگر کشورها و دسترسی روسیه به هر بخش غربی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود. اتحادیه اروپ این هفته درباره تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی هفت نهاد ایرانی، از جمله آن‌هایی که با سپاه پاسداران ایران مرتبط هستند، بحث می‌کند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هفته گذشته گفت: «ما از جمله محدودیت‌های صادراتی برای قطعات الکترونیکی متعدد مورد استفاده در سیستم‌های تسلیحاتی روسیه - مانند هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها، هلیکوپترها- را بررسی می‌کنیم».