به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا ادعا کرد ایران می تواند «مواد شکافت پذیر لازم برای یک بمب» را طی «حدود 12 روز» تولید کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاست، یکی از قابل‌توجه‌ترین ارزیابی‌های دولت ایالات متحده تا به امروز را در مورد «زمان گریز هسته‌ای» ایران ارائه کرد و این در حالی است که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران متوقف شده و تهران هم‌چنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می دهد.

کال گفته: «پیشرفت هسته‌ای ایران از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، قابل توجه بوده است». کال در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا  گفت: «در سال 2018، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود 12 ماه تا تولید ماده شکافت پذیر مورد نیاز یک بمب فاصله داشت». او ادعا کرد: «اکنون [انجام این کار] حدود 12 روز طول می کشد».

مقامات دولت بایدن مدت‌ها بود که ادعا می‌کردند که مدت زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش یافته است. با این حال گریز هسته‌ای به این معنا نیست که تولیدکننده بتواند در این مدت زمان بمب واقعی تولید کند.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: «فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است».

اظهارات کال -که هم زمان با گزارش‌های جدید مبنی بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران اظهار شده- تصویر قابل توجهی از چالش‌های پیش روی توافق در حال سقوط ارائه می‌کند.

روز سه‌شنبه، رویترز ادعا کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در حال مذاکره با ایران درباره منشا ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد است» که به سطح غنی‌سازی تسلیحاتی نزدیک شده است. رویترز همچنین با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد ایران نسبت به آخرین گزارش سه ماهه با 25.2 کیلوگرم افزایش به 87.5 کیلوگرم رسیده است.

کلسی داونپورت، مدیر بخش سیاست‌های امور خلع سلاح در انجمن کنترل تسلیحات، به سی‌ان‌ان گفته ایران اورانیوم در حال غنی‌سازی فراتری است. ممکن است تهران در حال آزمایش پاسخ‌های سیاسی به سطوح بالاتر غنی‌سازی بوده و یا این‌که به طور ناخواسته به سطح غنا دست یافته که این امر بر پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران و مخاطرات اشتباه محاسباتی تاکید می‌کند. او گفت: «این یک بحران فوری اشاعه است».

مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای این موضوع هستند، اما تاکید کرده‌اند که همه گزینه‌ها از جمله گزینه‌های نظامی روی میز است.

بیش از یک سال مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران برای تلاش برای بازگرداندن توافق در سپتامبر 2022 به شکست انجامید. به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در ماه‌های اخیر، این توافق «در دستور کار نیست». کال روز سه‌شنبه گفت که پای این توافق تا حدی «روی یخ» است زیرا به ادعای او «رفتار ایران از آن زمان تغییر کرده است».