به گزارش اکوایران، نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه اولین قایق بدون سرنشین خود را از تنگه استراتژیک هرمز عبور داد، آبراهی حیاتی برای تامین انرژی جهانی که در آن کشتی‌های آمریکایی اغلب در برخوردهای تنش آمیزی با نیروهای ایرانی قرار می‌گیرند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، تیموتی هاوکینز، گفت: «سفر قایق تندرو  L3 Harris Arabian Fox، که 13 متر طول دارد و دارای سنسور‌ها و دوربین‌های متعدد است، توجه سپاه پاسداران ایران را به خود جلب کرد، اما بدون حادثه انجام شد. دو قایق گارد ساحلی آمریکا، این قایق پهپادی را همراهی می‌کردند.»

در این سفر، پهپاد با کشتی‌های همراهش به سلامت از تنگه هرمز عبور کرد، آبراهی شلوغ بین ایران و عمان که در باریک‌ترین بخش آن فقط ۳۳ کیلومتر عرض دارد. یک پنجم کل نفت مبادله شده جهان از این تنگه عبور می‌کند که خلیج فارس را به خلیج عمان متصل می‌کند.

هاوکینز به آسوشیتدپرس گفت: «ایرانی‌ها شناور سطحی بدون سرنشین را در حال عبور از تنگه، مطابق با قوانین بین‌المللی، مشاهده کردند. یک پهپاد ایرانی و حداقل یک فروند شناور تندرو کلاس هودونگ که توسط سپاه پاسداران استفاده می‌شود، پهپاد Harris را رصد می‌کردند.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، در آب‌های خاورمیانه، به ویژه خلیج فارس و تنگه هرمز، گشت زنی می‌کند تا به ادعاب واشنگتن، راه‌های آبی را برای تجارت بین المللی باز نگه دارد و از منافع و متحدان آمریکا محافظت کند. با این حال، ایران حضور نیروی دریایی آمریکا در منطقه را توهین‌آمیز می‌داند و آن را با نیروهای در حال گشت‌زنی‌اش در خلیج مکزیک هستند مقایسه می‌کند.

ناوگان پنجم سال گذشته یک گروه ویژه پهپادی را راه اندازی کرد و هدف آن این بود که ناوگانی متشکل از 100 شناور بدون سرنشین، اعم از قایق و زیردریایی را با همکاری متحدان آمریکا در منطقه اداره کند.

ایران در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر چندین پهپاد دریایی آمریکا را که در حال آزمایش در منطقه بودند موقتاً توقیف کرد، اگرچه از آن زمان تاکنون حادثه مشابهی وجود نداشته است.

قایق پهپادی Harris اکنون در خلیج عمان فعالیت می‌کند، جایی که یک جنگ دریایی در سایه در جریان است و توقیف نفتکش‌ها و انفجارهای مشکوک در کشتی‌های عبوری، از جمله کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی و غربی. علی‌رغم اتهامات متعدد غربی‌ها، تهران دست داشتن در این انفجارها را رد کرده است.

هاوکینز گفت که دوربین‌های شناور Harris می‌توانند تصاویر را به ساحل و کشتی‌های دیگر ارسال کنند و به ملوان‌ها کمک کنند قبل از نزدیک شدن به کشتی‌ها، آنها را ببینند.هاوکینز گفت: «این کار نظارت بیشتری را بر دریا ایجاد و ما را قادر می‌سازد تا آنچه را که اتفاق می‌افتد، بهتر کنترل کنیم».