به گزارش اکوایران، به گفته عربستان سعودی و ایالات متحده، رهبران جناح‌های نظامی متخاصم سودان توافق کرده‌اند که در مذاکرات مقدماتی جده با هدف پایان‌دادن به درگیری آغاز کنند.

به نوشته سی‌ان‌ان، دو کشور از آغاز گفت‌وگوهای مقدماتی روز شنبه، استقبال کردند و از ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (آراِس‌اِف) خواستند تا به طور فعال در مذاکرات شرکت داشته و برای آتش‌بس پایان این درگیری گفتگو کنند.

درگیری‌ها بین ارتش سودان و آراِس‌اف از اواسط آوریل آغاز شد که صدها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است. طبق آمار یونیسِف، ۱۹۰ کودک کشته شده‌اند.

دیکتاتورهای فرصت‌طلب

پیش از شروع درگیری‌ها ارتش و آراس‌اف تلاش کردند روابط خوبی با همسایگان خود برقرار کنند؛ ارتش با اتیوپی و آراِس‌اف با اریتره. به گفته تحلیل‌گران به پایگاه الجزیره، اگر خشونت از مرزهای سودان خارج شود، این کشورها می‌توانند وارد جنگ داخلی سودان شوند.

اولین نشانه‌های گرم‌شدن روابط اتیوپی ارتش سودان در دیدار ماه ژانویه اَبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی با البرهان، فرمانده ارتش سودان دیده شد. این دو در مورد سد بزرگ رنسانس اتیوپی و اختلافات بر سر منطقه حاصلخیز قشقه گفتگو کردند. دو ماه بعد، حمیدتی، رهبر آراِس‌اف برای دیدار ایسایاس آفورکی، رهبر مستبد اریتره به این کشور دعوت شد.

-1x-1

پس از پایان جنگ داخلی اتیوپی و مبارزه مشترک علیه جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرایان (تی‌پی‌ال‌اف)، روابط بین ابی و افورکی تیره شد. تحلیلگران می‌گویند قرارداد صلح ابی و  تی‌پی‌ال‌اف باعث ناراحتی افورکی شد؛ زیرا او این سازمان را یک تهدید حیاتی می‌بیند.

اخیراً، ابی از گروه‌های مسلح آمهارا که در کنار نیروهای دولتی در منطقه تیگری می‌جنگیدند، خواست تا در ارتش ملی ادغام شوند. نیروهای اصلی گروه آمهارا که کمک‌های مالی و نظامی از اریتره دریافت می‌کنند، علیه دولت مرکزی شوریدند.

اکنون تشدید تنش‌ها در شاخ آفریقا خطر درآمیختن درگیری‌های سودان با نبردی بزرگ‌تر را به همراه دارد.

اندکی پس از اعلان جنگ ابی به تیگری در نوامبر ۲۰۲۰، ارتش سودان به منطقه مرزی مورد مناقشه قشقه حمله کرد و کشاورزان اتیوپیایی و آمهارایی را بیرون کرد.

ارتش سودان که با پس‌گیری این زمین‌ها، به دنبال تقویت وجهه میهن‌پرستانه خود است، زمانی که ابی و نیروهایش در تیگری گرفتار شدند، به منطقه حاصلخیز قشقه وارد شد.

به گفته هوبرت کینکوه، کارشناس شاخ آفریقا، گروه‌های مسلح آمهارا می‌توانند با حمله به ارتش سودان در قشقه از جنگ داخلی سودان استفاده کنند.

کینکوه به الجزیره گفت: امهارا می‌تواند با فشار بر ارتش سودان در قشقه، ابی که متحد البرهان است را وادار کند که ادغام نیروهای امهارا در ارتش اتیوپی را لغو سازد.

جوناس هورنر، یک تحلیلگر مستقل به الجزیره گفت که اگرچه تمرکز ارتش سودان در حال حاضر نبرد با آراِس‌اف است؛ اما حمله امهارا به خاک سودان می‌تواند تبعات زیادی برای منطقه به همراه داشته باشد. همچنین نیروهای مسلح سودان موظف‌اند که به تهدیدات علیه تمامیت ارضی این کشور پاسخ دهند.

در حال حاضر، اریتره و اتیوپی موضع بی‌طرفی در قبال سودان دارند؛ زیرا معلوم نیست کدام طرف در این جنگ پیروز خواهد شد.

اخیراً مسگانو آرگا، وزیر امور خارجه اتیوپی گفت که کشورش به شدت نگران جنگ در سودان بوده و خواستار یک راه حل مسالمت‌آمیز است.

افورکی در یک مصاحبه تلویزیونی این هفته تأکید کرد که امور سیاسی در سودان باید در داخل و با کمک سازمان منطقه‌ای آی‌جی‌ای‌دی حل شود.

یک کارشناس مسائل شاخ آفریقا و استاد تاریخ در دانشگاه کوئینز کانادا گفت که اگر در نهایت، خشونت به بندر سودان رسیده یا آن را بی‌ثبات کند، انتظار دارد که اریتره مستقیماً وارد نبرد سودان شود.

وی خاطرنشان کرد که اریتره روابط دیرینه‌ای با تعدادی از قبایل قدرتمند شرق سودان مانند بنی عامر، بجا و رشیده دارد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، اریتره از آن قبایل برای شورش مسلحانه علیه دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق سودان حمایت کرد.