به گزارش اکوایران، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی با بیان اینکه طرح حمایت از گزارشگران فساد ۱۷ ماده دارد که شورای نگهبان نسبت به ۴ ماده از این طرح ایراد گرفت و باید در مجلس اصلاح شود، خاطر نشان کرد: «عمده ابهامات شورای نگهبان به این طرح در جهت حمایت از گزارشگران فساد است و پس از اصلاح مجلس مجدداً مصوبات این طرح را بررسی می‌کنیم.»

شورای نگهبان گزارشی درباره تحویل خودرو به نمایندگان دریافت نکرده

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ادعای فروش خلاف ضابطه خودرو به برخی از نمایندگان مجلس بیان کرد: ما هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکردیم اما اگر خلافی در این زمینه صورت گرفته باشد، حتماً در زمان بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

جلسه مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان

طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان و وزارت کشور اخیراً جلسه‌ای درباره راهبردهای انتخابات برگزار کردند، گفت: «درباره اقدامات مشترک دستگاه‌ها برای انتخابات هم بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این نشست با رویکرد آسیب‌شناسی ادوار گذشته انتخابات بر تدابیر مورد نظر مقام معظم رهبری تأکید شد. اواخر سال گذشته نیز در همین راستا همایش مشترکی با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات برگزار کردیم.»

تفکیک وزارت صمت هنوز تصویب نشده

وی درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: «هنوز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده و صرفاً فوریت آن به تصویب رسیده است. اصل ۷۵ و بار مالی درباره این لایحه صدق نمی‌کند، مگر اینکه در مجلس بار مالی جدیدی به این لایحه اضافه شود. باید منتظر ارسال مصوبه مجلس باشیم و بعد نظر شورای نگهبان را می‌دهیم.»

نظر شورای نگهبان درباره رفراندوم 

سخنگوی شورای نگهبان درباره رفراندوم گفت: «همه پرسی تاکنون سه بار در کشور ما انجام شده است. قانونگذاری باید از سوی نمایندگان انجام شود و راه اصلی تقنین از طریق نمایندگان مجلس است. در متن اصل ۵۹ قانون اساسی نیامده است که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد.»

ایراد هیئت عالی مجمع تشخیص به واردات خودرو کارکرده

طحان نظیف درباره علت رد مصوبه واردات خودروهای کارکرده، گفت: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه ایراد گرفته است.

وی درباره علت رد مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ توضیح داد که، شورای نگهبان به صورت مستقل به این موضوع اشکالی نداشت اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه به مجلس ارجاع داده شد.

مفهوم خالص‌سازی روشن نیست

سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات اخیر علی لاریجانی مبنی بر خالص سازی و ارتباط آن با عملکرد شورای نگهبان، واکنش نشان داد و گفت: مفهوم چنین تعابیری اساساً روشن نیست و در قانون که مبنای کار شورای نگهبان است، نیامده است. شورای نگهبان در راستای تعابیر گفته شده حرکت نمی‌کند.