به گزارش اکوایران، یک هفته پس از تقویت حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و توافق تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن که امیدها برای کاهش تنش‌ها را افزایش داد، نیروی دریایی غربی‌ها در خلیج فارس به کشتی‌هایی که در تنگه هرمز حضور دارند، جهت جلوگیری از توقیف‌شدن نسبت به نزدیک‌شدن به آب‌های ایران هشدار دادند.

به نوشته المانیتور، تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «به کشتی‌ها توصیه می‌شود تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دو بمانند تا خطر توقیف به حداقل برسد». او افزود: «سازمان امنیت دریایی بین‌المللی (IMSC) به رهبری واشنگتن، دریانوردان منطقه را از اقدامات احتیاطی مناسب برای به حداقل‌رساندن خطر توقیف ناشی از تنش‌های منطقه‌ای فعلی که ما به دنبال کاهش آن‌ها هستیم، آگاه می‌سازد».

این اتحاد که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، شامل ۱۱ کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. مأموریت آن «اطمینان‌بخشی به کشتیرانی تجاری در منطقه خاورمیانه» است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از افزایش تهدید در مجاورت تنگه هرمز که یک‌سوم نفت جهان از طریق دریا از آن عبور می‌کند، آگاه شده است. این سازمان به همه کشتی‌ها توصیه کرد که «احتیاط کرده و فعالیت‌های مشکوک را به UKMTO گزارش دهند».

در بیانیه‌ای که بعدازظهر شنبه منتشر شد، شرکت امنیت دریایی آمبری گفت که مقامات یونان و ایالات متحده و همچنین کشورها به آن‌ها «در مورد حمله به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز در ۱۲ ۷۲ ساعت آینده» هشدار داده‌اند. این شرکت افزود: «پیش از این و پس از اخطاری مشابه، یک کشتی تجاری توقیف شده بود».

تاکنون هیچ واکنشی از سوی ایران به این هشدارها صورت نگرفته است.

خودداری از تنش‌زدایی

این هشدارها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده و ایران به توافقی مبنی بر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی آمریکایی در ازای آزادی سرمایه‌های مسدودشده ایران دست یافتند. این توافق به دنبال دیپلماسی جامع بین دولت جو بایدن و جمهوری اسلامی بود که در حالی حاصل شده بود که تلاش‌هایی جداگانه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شکست خورده بود.

آندریاس کریگ، کارشناس خاورمیانه در دانشگاه کینگز کالج لندن گفت: «در میان تلاش‌های فعلی برای نشان‌دادن حسن نیت، ایالات متحده می‌خواهد به هر قیمتی که شده از تشدید تنش جلوگیری کند». او به خبرگزاری فرانسه گفت: «بازرسی‌ها در ایران» یا دادن بهانه به نیروهای آن برای توقیف کشتی‌ها، پاسخ آمریکا با پتانسیل بالا برای تشدید را مسئله‌ساز می‌کند. او افزود: «اخیراً ایران برای حفظ تمامیت ارضی خود از جمله آب‌هایش عزم بسیار زیادی نشان داده است».

روز دوشنبه، بیش از ۳ هزار ملوان آمریکایی به هدف تقویت حضور نظامی خود در خاورمیانه وارد خلیج فارس شدند و واشنگتن ادعا کرد که قصد دارد ایران را از توقیف کشتی‌ها و نفتکش‌ها بازدارد.

در سال‌های اخیر، واشنگتن و تهران بر سر یک سری حوادث در خلیج فارس، از جمله حملات مرموز به کشتی‌ها، سرنگونی پهپادها و توقیف نفتکش‌ها درگیر جنگ لفظی بوده‌اند.

در ماه جولای، نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد که سپاه پاسداران ایران یک کشتی تجاری «مظنون به دست داشتن در فعالیت‌های قاچاق» را در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس و یک روز پس از متهم‌کردن نیروی دریایی ایران به تلاش برای توقیف دو نفتکش تجاری در سواحل عمان، توقیف کرده است.

در اوایل سال جاری، ایران دو نفتکش را ظرف یک هفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ماه می گفت که تهران «و کشورهای جنوب خلیج فارس توانایی همکاری برای تأمین امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را دارند».