به گزارش اکوایران، مردم آرژانتین خاویر میلی، راست‌گرای آزادیخواه را به عنوان رئیس‌جمهور جدید خود انتخاب کردند.

به نوشته رویترز، میلی که بر روی موج خشم رای‌دهندگان از جریان اصلی سیاسی سوار شده بود، توانست با اختلافی فراتر از حد انتظار پیروز شود.  او حدود ۵۶ درصد آرا را به دست آورد؛ در حالی که سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد پرونیست و رقیب اصلی میلی تنها ۴۴ درصد رأی کسب کرد.

میلی پس از اعلام نتیجه در سخنانی گفت: «مدل انحطاط به پایان رسیده و بازگشتی در کار نیست»!

او افزود: «ما مشکلات بزرگی در پیش داریم؛ تورم، کمبود کار و فقر. وضعیت بحرانی است و جایی برای مسامحه نیست».

در مرکز شهر بوئنوس آیرس، صدها نفر از هواداران میلی بوق میزدند و شعار محبوب او علیه نخبگان سیاسی را سر می‌دادند: «لعنت به همه آن‌ها»!

افرین ویوروس، دانشجوی ۲۱ ساله از استان سالتا، گفت: «ما آمده‌ایم تا این پیروزی تاریخی را جشن بگیریم. خیلی به وجد آمده‌ام. میلی نشان‌دهنده تغییر برای بهترشدن است. با ماسا آینده‌ای نداشتیم. آینده ما بازگشته است».

میلی قول شوک‌درمانی اقتصادی را داده است. برنامه‌های او شامل تعطیلی بانک مرکزی، حذف واحد پول آرژانتین و کاهش هزینه‌های دولت است. این اصلاحات دردناک با رای‌دهندگان خشمگین از وضعیت بد اقتصادی طنین‌انداز شد.

کریستین، کارگر ۳۱ ساله رستوران در هنگام رای‌دادن گفت: «میلی چیز جدیدی است. او کمی ناشناخته و کمی ترسناک است؛ اما زمان آن رسیده که فصل جدیدی را ورق بزنیم».

چالش‌های میلی بسیار زیاد است. او باید با خزانه خالی دولت و بانک مرکزی، بدهی ۴۴ میلیارد دلاری به صندوق بین‌المللی پول، تورم نزدیک به ۱۵۰ درصدی و مشکلات گیج‌کننده کنترل سرمایه مقابله کند.

برخی از آرژانتینی‌ها این رأی را انتخابی «بین بد و بدتر» توصیف می‌کنند؛ ترس از داروی دردناک اقتصادی میلی در مقابل خشم از ماسا و حزب پرونیست او به دلیل بحران اقتصادی که آرژانتین را در بدهی عمیقی قرار داده و این کشور را از دسترسی به بازارهای جهانی دور کرده است.

میلی در میان جوانانی که با دیدن کشورشان از بحرانی به بحران دیگر بزرگ شده‌اند، محبوبیت خاصی دارد.

ایرنه سوسا، دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که در بیرون از ستاد انتخاباتی میلی شادی می‌کند، گفت: «شاید با هر چیزی که میلی می‌گوید موافق نباشم یا نتوانم با آن‌ها ارتباط بگیرم، اما او آینده ماست. میلی آینده جوانانی مثل من است؛ اما ماسا نماد تمام مشکلات کشور است».

پیروزی میلی چشم‌انداز سیاسی و نقشه راه اقتصادی آرژانتین را متزلزل کرده و می‌تواند بر تجارت غلات، لیتیوم و هیدروکربن‌ها تأثیر بگذارد.  میلی با انتقاد از چین و برزیل گفته که با کمونیست‌ها تعامل نمی‌کند و طرفدار روابط قوی‌تر با ایالات متحده است.

با این وجود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوار، ئیس‌جمهور برزیل برای میلی آرزوی موفقیت کرد و گفت که مهم این است که به دموکراسی احترام گذاشته شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده نیز ضمن تبریک به میلی، گفت که این آزادیخواه آرژانتین را دوباره بزرگ خواهد کرد.

در همین حال، گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور چپگرای کلمبیا گفت که این یک روز غم‌انگیز برای منطقه است.

گسست بزرگ

پیروزی میلی، اقتصاددان ۵۳ساله و کارشناس سابق تلویزیون، هژمونی دو نیروی سیاسی پیشرو در چپ و راست، یعنی پرونیست‌هایی که از دهه ۱۹۴۰ بر سیاست آرژانتین تسلط داشتند و مخالفان اصلی آن‌ها را در هم شکست.

خولیو بردمن، مدیر موسسه مشاوره‌ای Observatorio Electoral، پیش از رأی‌گیری گفت: «انتخابات نشان‌دهنده یک گسست عمیق در سیستم سیاسی آرژانتین است».

ماسای ۵۱ساله که یک کهنه‌کار سیاسی با تجربه است، به دنبال جلب نظر رأی‌دهندگان از طریق تأکید بر شخصیت و برنامه‌های ناپایدار میلی برای کاهش اندازه دولت بود.

سوزانا مارتینز، معلم ۴۲ساله در روز یکشنبه و پس از رأی‌دادن به ماسا گفت: «سیاست‌های میلی مرا می‌ترساند».

میلی به شدت مخالف سقط جنین بوده، طرفدار قوانین سهل‌گیرانه حمل سلاح است و از پاپ فرانسیس آرژانتینی انتقاد می‌کند.  او قبلاً یک اره برقی به عنوان نمادی از اصلاحات حمل می‌کرد، اما در هفته‌های اخیر آن را کنار گذاشت تا نظر میانه‌روها را جلب کند.

پس از رأی‌گیری در دور اول، میلی با محافظه‌کاران متحد شد.  اما او با کنگره‌ای متفرق روبرو است که هیچ بلوکی در آن از اکثریت برخوردار نیست. پس یعنی میلی مجبور خواهد بود برای اجرای قوانین از حمایت جناح‌های دیگر برخوردار باشد. همچنین یک از اعضای ائتلاف میلی فرماندار یا شهردار جایی نیست.

این ممکن است جلوی برخی از طرح‌های رادیکال‌تر او را بگیرد. احتمالاً رأی‌دهندگانی که در رنج به سر می‌برند، صبر کمی داشته و تهدید ناآرامی اجتماعی هرگز دور نیست.

حامیان او می‌گویند که تنها میلی می‌تواند وضعیت موجود سیاسی و ضعف اقتصادی که سال‌ها دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است، ریشه‌کن کند.