قدرت‌یابی این گرو‌ه‌ها در کشورهای اروپایی از عوامل گوناگونی ناشی شده و به نوبه خود می‌تواند پیامدهای مهمی برای کشورهای اروپایی و به ویژه اتحادیه اروپا درپی داشته باشد. اما امروز در کدام کشورها احزاب راست رادیکال قدرت گرفته‌اند یا گفتمان آنها اثرگذار است؟

نادر نوربخش، پژوهشگر مسائل اروپا به «اکوایران» گفت: «‌ایتالیا مهمترین کشوری است که در آن راست رادیکال قدرت دارد. در آنجا خانم جورجیا ملونی با دو حزب دیگر در ائتلاف است. در مجارستان که مشهورترین مورد در اروپای مرکزی است آقای ویکتور اوربان قدرت دارد. در لهستان نیز از سال 2015 حزب PIS یا حزب قانون و عدالت بر سر کار بود که در انتخابات اخیر علیرغم آنکه توانست رتبه نخست را کسب کند اما بسیاری از کرسی‌هایش را از دست داد و ائتلاف رقیب یعنی ائتلاف مدنی توانست به پیروزی برسد.»

نوربخش ادامه داد: «در کشورهای دیگر می‌توان به اسکاندیناوی، فنلاند و سوئد اشاره کرد که احزاب راست رادیکال به صورت غیرمستقیم در دولت مشارکت دارند.»

این کارشناس همچنین تاکید کرد: «در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه با پدیده جالبی مواجه هستیم. در این کشورها شاهد سیاست عدم همکاری راست میانه با راست رادیکال هستیم و این مسئله باعث شده در کشوری مانند آلمان حزب AFD در نظرسنجی‌ها از 10 درصد به 22 درصد برسد. ولی مادامی که اتحادیه احزاب دمکرات مسیحی نخواهد با این حزب همکاری کند، احتمال قدرت‌یابی آن کم است. در فرانسه نیز خانم لوپن رهبر اجتماع ملی پا به پای امانوئل مکرون در نظرسنجی‌ها پیش می‌رود.»

نوربخش با  اشاره به اینکه یک انتخابات مهم پارلمان اروپا سال آینده برگزار خواهد شد، تاکید کرد که این انتخابات نیز یک محک بزرگ است که آیا احزاب راست رادیکال می‌توانند این روند را ادامه دهند یا خیر.

پیشتازی گفتمان راست رادیکال

پژوهشگر مسائل اروپا با بیان این موضوع که تقریبا در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا بجز یکی دو استثنا این احزاب روند رو به رشدی داشته‌اند، تشریح کرد: «این روند رو به رشد حتما به معنای کسب کرسی در پارلمان نیست و در برخی کشورهای گفتمان راست رادیکال رشد پیدا کرده است.»

وی افزود: «در بریتانیا بحث برگزیت مدیون اقداماتی است که آقای نایجل فاراژ انجام داد. در واقع شخص فاراژ در ساختار سیاسی بریتانیا موفق نشد وارد قدرت شود و در پارلمان کرسی کسب کند اما گفتمان وی موفق بود.»

این در کارشناس در نهایت گفت: «در حال حاضر موج چهارم راست‌گرایی رادیکال در اروپا را شاهد هستیم. موج سوم در دهه 1980 شروع شد و در موج چهارم، احزاب راستگرا به قدرت و ساختار اجرایی وارد شدند و چهره پیشین خود را مقداری ترمیم کردند تا افراد بیشتری را جذب خود کنند.»

نوربخش درباره چشم‌انداز موج راست‌گرایی در اروپا توضیح داد:« در سال‌های آینده احتمالا شاهد ادامه رشد جریان راست‌گرا در اروپا خواهیم بود و مباحثی مانند مرزها و ملی‌گرایی نیز بیشتر برجسته می‌شود.»

به گفته این کارشناس، همچنین نهادهای فراملی مانند اتحادیه اروپا در این روند تضعیف می‌شوند و احتمالا کشورهای اروپایی به نظام وستفالیایی که در آن کشورها حرف اول را می‌زنند بازخواهند گشت.

 

کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید: