به گزارش اکوایران، سردار مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی، در راستای برخورد با حضور غیرقانونی اتباع کشورهای خارجی در خاک ایران، عنوان کرد: مرزبانان و پلیس در داخل کشور با شناسایی افراد غیرمجاز حاضر برخورد قانونی کردند.

او در ادامه اضافه کرد: مرزبانان هنگ مرزی تایباد طی ۱۵ روز اول بهمن‌ماه جاری ۲۰ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان را که در داخل کشور حضور داشتند از طریق مرز دوغارون طرد و تحویل نماینده کشور افغانستان دادند.

خبر مرتبط
ورود اتباع افغان به کدام استان‌ها ممنوع است؟

اکوایران: به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه، ورود شهروندان افغان به 16 استان در ایران ممنوع است.

چندی پیش در 15 بهمن ماه، در جلسه فرمانداری شهرستان قدس، بر اجرای طرح بازگشت اتباع غیر مجاز در استان تهران توسط فرمانداری‌ها تاکید شد.

وضعیت آماری مهاجران افغانستانی در ایران

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان زندگی می‌کنند؛ بر اساس این آمار در استان تهران بیش از 500هزار، خراسان رضوی بیش از 400‌هزار و در استان‌های اصفهان، کرمان و فارس بین 200 تا300 هزار مهاجر افغانستانی زندگی می‌کنند. البته این اعداد قدیمی هستند.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در آیین گرامیداشت روز دانشجو در 19 آذرماه جمع دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص تعداد مهاجران افغان در کشور اظهار کرد: امروز ما ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم. همچنین آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز از حضور نزدیک به 5 میلیون مهاجر افغان در ایران خبر داد.

هم‌چنین ۱۵ بهمن امسال،‌ استاندار تهران از حضور یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان خبر داد.

این آمارها در حالی مطرح می‌شود که نمی‌تواند آمار دقیقی از میزان مهاجران غیرقانونی افغان در ایران ارائه کرد.