به گزارش اکوایران، یک عضو کلیدی کابینه جنگ اسرائیل خروج حزبش از ائتلاف نتانیاهو را اعلام کرد.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، بنی گانتز، وزیر دفاع اسبق و مهم‌ترین رقیب نخست‌وزیر اسرائیل،  روز یکشنبه در سخنرانی خود از خروج حزبش از کابینه اضطراری تشکیل شده پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل خبر داد.

به واسطه این مسئله، ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که همچنان دارای اکثریت 64 عضوی در کنست است، از هم نخواهد پاشید، اما احتمالاً دچار بی‌ثباتی خواهد شد. همچنین،  خروج گانتز، احتمالاً با ادامه جنگ در غزه و مذاکرات بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا، بحران سیاسی در اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

گانتز که به مدت هشت ماه عضو کابینه جنگی نتانیاهو بود، توسط دولت بایدن و بسیاری دیگر از دولت های غربی و عربی به عنوان یک عضو میانه‌روتر در میان موتلفان فوق افراطی نتانیاهو شناخته می‌شود. خروج او احتمالاً فشارهای بین‌المللی و ایالات متحده بر نتانیاهو را افزایش می‌دهد.

با کناره‌گیری گانتز، کابینه نتانیاهو بیش از پیش تحت تسلط وزرای ناسیونالیست افراطی ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ خواهد بود تا احتمالاً فشار بر نخست وزیر این رژیم را برای اتخاذ رویکردی سختگیرانه‌تر در قبال جنگ غزه افزایش دهند و اقداماتی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و تشدید حملات علیه حزب الله لبنان  انجام می دهند.

پیش از این گفته می‌ش گانتز روز شنبه خروج خود را اعلام خواهد کرد، اما به دلیل عملیات رهایی چهار اسیر اسرائیلی در غزه، آن را به تعویق انداخت.

گانتز از قبل از عملیات اطلاع داشت، اما به دستیاران خود گفت تا زمانی که عملیات به پایان نرسید، برنامه‌های اعلامی را تغییر ندهند تا خطر ایجاد سوءظن در میان فرماندهان حماس ایجاد نشود.

شنبه شب، نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای از گانتز خواست در کابینه بماند، اما دستیاران گانتز تصریح کردند که هیچ تغییری در برنامه‌ها به جز تعویق موقت اعلام کناره‌گیری وجود ندارد.

روز یکشنبه، اندکی قبل از بیانیه گانتز، نتانیاهو اعلام کرد که جلسه کابینه جنگ و جلسه کابینه امنیتی را برای عصر یکشنبه تشکیل می دهد. گانتز و سایر اعضای حزب او گفتند که در آن شرکت نخواهند کرد.

اندکی قبل از بیانیه گانتز، فرمانده لشکر ارتش اسرائیل در غزه، سرتیپ ژنرال آوی روزنفلد استعفای خود را اعلام کرد. او اولین فرمانده رزمی ارتش اسرائیل است که از 7 اکتبر استعفا می دهد. او در نامه استعفای خود نوشت که در ماموریت خود برای حفاظت از اسرائیلی‌ها در شهرها و روستاهای مرزی با غزه شکست خورده است.