به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان پس از مراسم تنفیذ در حکمی محمدرضا عارف را به مقام معاون اولی خود منصوب کرد.

photo_2024-07-28_13-27-09

محمدرضا عارف پس از انتصاب به عنوان معاون اول مسعود پزشکیان در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.»

simC1YcqlOeB

همچنین پیش از انتشار حکم معاون اولی عارف توسط مسعود پزشکیان، علی تاجرنیا، عضو شورای راهبردی دولت چهاردهم نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از انتصاب عارف به عنوان معاون اولی دولت چهاردهم خبر داده بود.

OvQvRZCt0RHG

محمدرضا عارف پیش از این معاون اول ریاست جمهوری در دوره دوم دولت اصلاحات نیز بوده است. او در چهار سال اول دوره اصلاحات نیز وزیر پست، تلگراف و تلفن بود.

عارف همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز نامزد ریاست جمهوری شد اما در نهایت به نفع حسن روحانی از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

واکنش‌ها به انتصاب معاون اولی عارف

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به انتصاب محمدرضا عارف به عنوان معاون در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «بر خلاف تصور رایج در بین بسیاری از اصلاح‌طلبان، به نظر من آقای عارف از همۀ گزینه‌های ممکن برای تصدی معاون اولی، مناسب‌تر است!

آقای عارف، معمولاً در موضع‌گیری‌های کلامی آدمی محافظه‌کار و محتاط و دست به عصا بوده که دلایل مخصوص به خود را داشته است، اما به لحاظ کارنامۀ اجرایی چه در پست ریاست دانشگاه تهران، چه وزارت پست و تلگراف و تلفن و چه مقام معاون اولی دولت سید محمد خاتمی، کارنامۀ خوبی از خود به جا گذاشته و چهره‌ای زحمتکش و علمی و کم سر و صدا و بدون حاشیه به شمار می‌رود. از این جهت، کاملاً گزینه مناسبی برای معاون اولی دولتی با ماهیت و رویکرد دولت پزشکیان است. در این میان، گاف فرزندش هم قابل گذشت است!»

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به انتصاب عارف در صفحه اجتماعی ایکس خود نوشت: «دکتر عارف را سالهاست که می‌شناسم. سیاستمداری واقع‌بین، تیزهوش، با افکار اصلاح‌طلبانه اما میانه‌رو در عمل و دارای قدرت مدیریت تعارض‌های موجود در ساختار دولت. حافظه استثنایی او در یادآوری جزئیات مطروحه در مباحث و اخلاق نیک او در مدیریت تعارض ها در  کشور موثر خواهد بود.»

محمدجواد روح، روزنامه‌نگار نیز در واکنش به این انتصاب نوشت:  شخصا با شناختی که از مجموعه سوابق سیاسی و مدیریتی معاون اول جدید دارم،  دلیل برخوردهای منفی با دکتر عارف را نمی‌فهمم. ایشان سابقه وزارت ارتباطات و معاون اولی دولت اصلاحات، ریاست شورایعالی اصلاح‌طلبان و ریاست فراکسیون امید مجلس دهم را در کارنامه دارد که طبعا با نقاط قوت و ضعفی همراه بوده است.

او همچنین با اشاره به حمایت عارف از پزشکیان پس از تایید صلاحیتش، ادامه داد: شخصا اگر جای مسعود پزشکیان بودم، از بین گزینه‌های موجود و ممکن، عارف را انتخاب می‌کردم. ضمن آنکه عارف و پزشکیان در دولت و مجلس با هم کار کرده‌اند و شناخت لازم را دارند؛ برخلاف طیب‌نیا، ظریف، لاریجانی و حتی جهانگیری.

محمدجواد ظریف، رییس شورای راهبری دولت چهاردهم در حمایت از محمدرضا عارف طی توییتی نوشت: بسیار خرسندم که دوست ۴۵ ساله و برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر رضا عارف، دانشمند برجسته و سیاستمدار پرتجربه، پاکدست و معتدل مسئولیت معاون اولی را پذیرفته‌اند. 

امروز در حضور ریاست محترم جمهوری جلسه بسیار خوبی با دکتر عارف و دکتر طیب‌نیا و دوستان دیگر داشتیم و آخرین تصمیمات شورای راهبری و دیگر تحولات را بررسی کردیم.ضمن عرض تبریک، برای جناب دکتر عارف در این مسئولیت جدید توفیق هرچه بیشتر را خواهانم.

علی‌ طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دوره اول روحانی و عضو شورای راهبری دولت چهاردهم نیز در پیامی ویدیویی به محمدرضا عارف تبریک گفت. او همچنین گفت:به دلایل شخصی آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشتم.

عبدالله گنجی، روزنامه‌نگار اصولگرا در حمایت از عارف در توییتی نوشت: انتخاب عارف به عنوان معاون اول کار درستی بود. عارف هم تابلوی اصلاح طلبی دارد هم تجربه این کار را دارد هم یک ارزش گراست. هم بخشی از اصلاح‌طلبان به خاطر تعلقاتش به نظام نوشتند که او اصلاح طلب نیست. بنده عارف-پزشکیان را اصولگرا به معنای پایبند به اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی می‌دانم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پیامی انتصاب محمدرضا عارف به سمت معاون اول رییس جمهور را تبریک گفت. 

محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست جمهوری در پیامی انتصاب محمد رضا عارف به سمت معاونت اول ریاست جمهوری را تبریک گفت.