به گزارش اکوایران: افزایش قیمت دلار در روز قبل در روز جاری دوام نیاورد و دلار در پله آخر کانال ۵۰ هزار تومانی ایستاد. در روز جاری قیمت دلار تهران به پایین نیمه کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت. بررسی نمودار دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی در روز جاری در محدوده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان شروع به کار کرده است ولی نتوانسته خود را به مرز ۶۰ هزار تومان برساند و در ادامه نزولی شده و پس از اعلام افراد تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کوتاه‌مدت دلار در محدوده ۵۹ هزار و۶۵۰ تومان شکسته و تا محدوده ۵۹ هزار و ۴۵۰تومان که حمایت بعدی است در لحظه نگارش گزارش کاهش یافته است.

کشور در آستانه مهم‌ترین انتخابات چهارسال بعدی قرار گرفته است و با اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده از سطح نااطمینانی به وجود آمده کم شد و واکنش کوتاه‌مدت دلار به این اتفاق طبیعی به نظر می‌رسد.

بورس حمایت می‌شود؟

بازار‌ها کم رونق است ولی فروش نرفتن اوراق دولتی در روز جاری مورد توجه قرار گرفت. نرخ بازده اوراق امروز تا سررسید ۲۸ درصد، ۲۸.۵ درصد و ۲۸.۷ درصد منتشر شده بود. در حال حاضر اوراق اخزا با بازدهی بالای ۳۰ درصدی و حتی ۳۶ درصدی معامله می‌شود که این اتفاق رقابت را برای اوراق دولتی تازه منتشر شده سخت می‌کند.

خبرگزاری تسنیم عدم هماهنگی ارکان اقتصادی دولت را دلیل این مسئله می‌داند و توضیح داده که در گذشته در مقطعی برای رفع این مشکل بانک‌ها موظف شدند تا بخشی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی نگهداری کنند تا علاوه بر تسهیل فروش اوراق دولتی دولت نیز با کسری بودجه مواجه نشود.

به نظر می‌رسد در حال‌حاضر مشکل نقدینگی بانک‌ها است. افزایش نرخ بهره بین بانکی -نرخ بهره استقراض بانک‌ها در بازار شبانه برای نیازهای کوتاه‌مدت- این موضوع را تایید می‌کند. در حال حاضر یکی از سیاست‌‌های کنترل تورم و نقدینگی کنترل ترازنامه بانک‌هاست.

فاصله سود پرداختی توسط بانک‌ها به سپرده‌گذاران و سود اوراق دولتی نشان می‌دهد که اوراق دولتی برای بانک‌ها جذاب است و احتمالاً مشکل اصلی بانک‌ها در عدم مشارکت برای خرید اوراق دولتی کمبود نقدینگی در سایه سیاست‌های کنترل ترازنامه و تورم است.

به هرحال بازدهی بالای اوراق اخزا در حال حاضر یکی از دلایل اصلی رکود بازار سرمایه است که در سایه رکود، نااطمینانی سیاسی، ریسک‌های منطقه‌ای، افزایش مالیات و‌... به رکود بازار سرمایه دامن زده است. البته امروز، ابطال برخی معاملات اخزا در کنار خبر جلسه رئیس کل بانک مرکزی با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از سطح بدبینی‌ها در میان تحلیلگران کم کرد.

 البته این تنها اقدام برای اعلام حمایت از بازار سرمایه نبود. احسان خاندوزی ‌وزیر اقتصاد نیز در روز جاری به میدان آمد و اعلام کرد که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح امروز برای کمک به سودآوری صنایع بورس چهار مصوبه داشته است:

مصوبه اول: وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی را ابلاغ کند.

مصوبه دوم: درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تأیید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.

مصوبه سوم: بانک مرکزی به اقدامات نظارتی کاهش نرخ سود بانکی برسد.

مصوبه چهارم: مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی برای معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی به سرعت اخذ شود.

به نظر می‌رسد سیاست‌گذار در نزدیکی حمایت مهم شاخص کل وارد میدان می‌شود که از بار منفی شاخص کل کم شود. بررسی اکوایران از رفتار شاخص کل بازار سرمایه در انتخابات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که غالبا بازار سرمایه در یک‌ماهه مانده به انتخابات بازدهی منفی ثبت نکرده است و باید دید که اقدامات انجام شده می‌تواند بازار سرمایه را احیا کند و علایم حیاتی بورس را برگرداند؟

حرکت خلاف ‌جهت قیمت و حباب سکه

اگرچه قیمت‌ها در بازار ارز کاهش یافت و باعث کاهش قیمت طلای آب شده و سکه امامی در روز جاری شد ولی حباب اقلام سکه در روز جاری رشد کرد که نشان می‌دهد فروشندگان بازار سکه و طلا در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت می‌کنند که باعث افزایش حباب طلا و اقلام سکه شده است.

بررسی تکنیکی نیم سکه نشان می‌دهد که حمایت روانی محدوده ۲۳ میلیون تومان با حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی همپوشانی دارد و این محدوده را به حمایت مهمی برای نیم سکه تبدیل کرده است که درصورتی که از دست برود حمایت بعدی محدوده ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. محدوده ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم سقف قیمتی است که نیم سکه از اول خرداد در شکست آن و تثبیت بالای آن ناکام بوده است.