به گزارش اکوایران،‌ امروز دلار تهران با گپ منفی باز شد و همچنین تا لحظه نگارش این گزارش موفق به شکست حمایت روانی کانال ۶۰ هزار تومانی شد.

درهم امارات نیز فاصله کمی با حمایت مهم محدوده ۱۶ هزار و ۲۵۰ تا ۱۶ هزار و سیصد تومانی دارد و حباب آن نیز منفی شده است.

روند اصلاحی بازار ارزکه به مدت یک هفته است که ایجاد شده در روز جاری هم ادامه داشت، به طوری که همزمان بیشترین کاهش روزانه قیمت دلار در یک هفته گذشته، امروز ثبت شد.

اخبار و ادعاها و گمانه‌زنی‌های خبری درباره تنش‌های خاورمیانه متناقض است. اخبار آتش‌بس شرایط را برای پیش‌بینی زمان و چگونگی پاسخ ایران سخت کرده است.

از آنجا که در این گونه اقدامات اصل غافلگیری از اهمیت بالایی برخوردار است، پیش‌بینی‌ چگونگی پاسخ و تصمیم ایران درباره خونخواهی اسماعیل هنیه رییس دفتر جنبش سیاسی حماس بسیار سخت است. ولی همانطور که در گزارش‌های پیشین دیدبان مطرح شد، افزایش انزوای اسرائیل و اجماع علیه رژیم صهیونسیتی از دید بازار ارز دور نمی‌ماند و افزایش فشارها و اجماع علیه اسرائیل به نفع دلار تهران است.

عربستان سعودی به عنوان مبدأ جهان اسلام که پیش از عملیات هفتم اکتبر به دنبال عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل بود و زمزمه‌هایی از مذاکرات با این کشور در خصوص پیوستن به پیمان ابراهیم به گوش می‌رسید، بیانیه تندی علیه اسرائیل و در حمایت از ایران صادر کرده است. اتفاقی که نشان‌دهنده پیشرفت روابط سیاسی ایران و عربستان است.

از طرف دیگر این مسئله، تغییر موضع عربستان و کشورهای عربی پس از عملیات هفت اکتبر در مقابل ایران و رژیم صهیونسیتی را نشان می‌دهد. این تغییر موقعیت به نفع دلار تهران تمام شده است، چرا که بازار ارز در گذشته هم نشان داده است که نسبت به اخبار منتشر شده از سمت عربستان با دقت‌تر عمل می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها از وزرای احتمالی دولت چهاردهم شدت گرفته است. فردا اسامی کابینه احتمالی دکتر پزشکیان اعلام خواهد شد و پیش از این بارها در دیدبان به احتمال کاهش قیمت دلار با اعلام اسامی کابینه اشاره شده بود.

به هرحال آنچه مشخص است، بیانیه عربستان در محکومیت اسرائیل و حمایت از ایران در ادامه روند اصلاحی بازار ارز در پایان هفته گذشته بی‌تاثیر نبوده است و در ادامه اخبار ضد و نقیض از آتش‌بس در غزه و خبر معرفی اسامی وزرا در روز آتی باعث سقوط آزاد قیمت دلار تا انتهای کانال ۵۹ هزار تومانی شد و مثلث کاهشی در بازار ارز را ایجاد کرد که به سقوط دلار منجر شد.

از نظر تکنیکی در صورتی که دلار به بالای محدوده ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان برگردد و بالای آن تثبیت شود روند اصلاحی می‌تواند متوقف شود.

افزایش نرخ دلار نیما به نفع کدام شرکت‌هاست؟

بازار کم‌رمق و کم‌جان سرمایه در روز جاری سبزی کم‌رنگی را تجربه کرد. بورس تهران با محدودیت دامنه نوسان کم‌رمق‌تر است و در آستانه اعلام اسامی کابینه دولت با محدودیت دامنه نوسان رو‌به‌رو است و تا‌کنون نتوانسته است که نسبت به ‌تغییر دولت و تشکیل دولت جدید خوش‌آمدگویی سبزی داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم در روز جاری در گزارشی به افزایش نرخ نیما پرداخته است. در این گزارش نظرات مخالفان و موافقان تک‌نرخی کردن ارز در میان صاحبنظران اقتصادی مطرح شد.

در شرایطی که بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها از ترس رکود شرایط مطلوب و چشم‌انداز خوبی ندارند، افزایش دلار نیمایی برای شرکت‌های صادراتی می‌تواند شرایط را بهتر کند، مشکلات کاهش قیمت‌های جهانی را تعدیل کند و چشم‌انداز سودآوری را بهبود ببخشد به همین خاطر افزایش نرخ دلار نیمایی و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز در نهایت می‌تواند برای شرکت‌های صادراتی بازار سرمایه شرایط مطلوب‌تری را ایجاد کند.

صندوق‌های طلا خروج پول حقیقی را ثبت کردند

چشم‌انداز کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، افزایش تنش میان روسیه و اوکراین و در نهایت عملیات خون‌خواهی اسماعیل هنیه توسط ایران باعث حفظ امیدواری‌های نسبت به طلای جهانی شده است.

اونس جهانی طلا، هفته را در محدوده ۲ هزار و ۴۳۱ دلاری به پایان رساند ولی کاهش قابل توجه ‌نرخ دلار در روز جاری سقوط دسته جمعی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا را در رو‌ز جاری رقم زد. حباب سکه امامی در محدوده‌های ۱۹ درصدی است و حباب طلای آب شده در محدوده ۱۷ هزار تومان است.

بررسی‌ها از روند پول‌ حقیقی در میان صندوق‌های طلا نشان می‌دهد، ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا روند نزولی داشته است و در روز جاری همزمان با کاهش قیمت دلار،‌ صندوق‌های‌طلا خروج پول حقیقی را ثبت کرده‌اند.

IMG_20240810_164809_436