نسترن رفیعی: بنا به گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آذر 1401 ، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال 1401 نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل 5 / 2 و 0 / 3 درصد نسبت به ماه قبل است.

در این گزارش اکوایران، به بررسی وضعیت رهن و اجاره‌خانه در برخی مناطق و محله‌های شمالی تهران که به اعیانی‌نشین معروف هستند پرداخته‌ایم.از آنجایی که قیمت‌ هر متر خانه در مناطق 1 ،2 و 3 تهران با مناطق دیگر تفاوت زیادی دارد، رهن و اجاره‌خانه هم از این قاعده مستثناء نیست.

یک مشاور املاک در محله نیاوران می‌گوید: رای رهن کامل خانه‌ای بالای 100 متر در محله نیاوران و در منطقه 1 تهران، بودجه‌ای حداقل 2 میلیارد تومان لازم است؛ البته برای رهن کامل خانه‌ای 100 متری و  رهنی زیر 1 میلیارد تومان در این محله، مبلغی حدود 700 میلیون تومان باید در نظر گرفت، هرچند فاقد برخی از امکانات و ویژگی‌ها همچون پارکینگ و یا آسانسور و انباری هستند.

بررسی‌ فایل‌های خانه ارائه شده در پلتفرم‌های اجاره مسکن شهر تهران نشان می‌دهد، برای رهن کامل خانه‌‌ای زیر 100 متر در محله نیاوران، بودجه‌ای حداقل حدود 500 میلیون تومان لازم است.بر اساس بررسی ما از وضعیت اجاره‌بهای خانه‌های بزرگ‌متراژ و لوکس در مناطق 1، 2 و 3؛  برای رهن کامل یک خانه‌ی بالای 150 متر، حداقل 2 میلیارد تومان لازم است.

برای رهن کامل یک خانه 165 متری در محله اقدسیه و در منطقه یک تهران، 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و در محله فرمانیه برای رهن کامل یک خانه 250 متری، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پیشنهاد شده است.همچنین بازار اجاره ماهانه این خانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ برای رهن خانه‌ای با 300 متر زیربنا و در محله سعادت آباد، 7 میلیارد و اجاره‌ای 70 میلیون تومانی در نظر گرفته ‌شده است.

یک واحد 280 متری در محله نیاوران، 1 میلیارد  تومان رهن و 135 میلیون تومان اجاره ماهانه قیمت‌گذاری شده است.

البته این واحدها از ویژگی‌هایی همچون، تعداد اتاق بالا، مشاعات خاص، بام سبز مجهز به آلاچیق و باربکیو، حیاط سازی انگلیسی، سالن اجتماعات، سالن ورزش و بدنسازی، استخر و جکوزی، و سرایدار و نگهبانی برخوردارد هستند.

2

1