مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا درجلسه امروز شورای شهر تهران درتذکری به مسئولیت شهردار تهران بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی در زمینه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شهردار تهران، به دلیل این جایگاه و چون شهردار بوده به عنوان دستیار رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران منصوب شده است؛ یعنی شهردار تهران بودن، چنین مسئولیتی را برای او متصور می‌شود. در حال حاضر حدود ۶ ماه از این حکم می‌گذرد و ما تا این لحظه هیچ گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. امیدواریم شهردار تهران با حضور در صحن شورا گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در تهران را ارائه دهد. کماکان در چهارراه‌ها شاهد حضور کودکان کار هستیم تصور می‌شد با دریافت حکم از سوی رئیس جمهور، شاهد بهبود این وضعیت باشیم اما تغییر خاصی تاکنون در این باره ایجاد نشده است.

همزمان علیرضا زاکانی در همایش فصلی مدیران شهری گزارشی از عملکرد شهرداری در حوزه آسیب های اجتماعی ارائه کرد . 

شهردار پایتخت گفت: عدم وجود ظرفیت لازم برای ساماندهی و نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌ها برای حل چالش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دلایل نابسامانی‌ها در این زمینه در سنوات قبل است.

اودر رویداد طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به چالش‌های مرتبط با معضل آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران اشاره کرد وگفت:حل معضل‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در تمامی ادوار بوده است پیش از این وضعیت آسیب‌های اجتماعی با شیبی فزاینده روز به روز بدتر می‌شد به نحوی که در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار معتاد در کمپ‌های ماده ۱۶ مستقر بودند و ۱۵ هزار معتاد متجاهر دیگر نیز در کف خیابان‌ها رها شده بودند.

وی افزود: وجود چنین شرایط نابسامانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دو دلیل اصلی داشت؛ نخست عدم وجود ظرفیت ساماندهی و حل معضل در ادوار قبلی بود و دوم ناهماهنگی بین دستگاه‌ها برای حل چالش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی.

زاکانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شهری افزود: در واکنش به چنین وضعیتی ابتدای دوره مدیریت شهری جدید قرارگاه آسیب‌های اجتماعی شکل گرفت که در نتیجه عملکردهای این قرارگاه اکنون ظرفیت پذیرش و ساماندهی معتادان در مراکز مختلف به بیش از ۲۰هزار تخت رسیده و از این ظرفیت حدود  ۱۸ هزار تای آن پر شده است.

وی ادامه داد: تا چند سال قبل مناطق میانی و میادین اصلی شهر تهران جولانگاه معتادان بود اما اکنون در شهر تهران دیگر کانون متمرکزی وجود ندارد که در آن معتادان تجمع کنند و تنها در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر شاهد حضور معتادان هستیم، با این وجود هنوز هم پرونده آسیب‌های مرتبط با معتادان متجاهر باز است. به دنبال حل معضلات مرتبط با این چالش اجتماعی هستیم.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون موضوع متکدیان و زباله گردهای شهر تهران هم گفت: بنابر آمارهای احصا شده بخش قابل توجهی از متکدیان تهران اتباع هستند که حضور آنان باعث شده چهره شهر تهران در برخی از اذهان عمومی مخدوش شود.

وی گفت: سال گذشته مطابق با اصل ۱۲۷ قانون اساسی حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از سوی ریاست جمهور به شهرداری تهران تفویض شد. پس از این اتفاق مرکز رصدی با حضور مسئولین دستگاه‌های مختلف شکل گرفت که در نتیجه آن شاهد تحولی جدی در حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بودیم.

زاکانی با تاکید بر برنامه‌های شهرداری تهران در سال پیش رو برای حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفت: شهرداری تهران دو ستون اجرایی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد؛ نخست مبارزه با پدیده زباله گردی با محوریت معاونت خدمات شهری که در این رابطه ده‌ها اکیپ طی دو شیفت در مناطق و نواحی شهر تهران برای ریشه کنی چالش زباله گردی فعال خواهند بود. به طوری که در این اکیپ‌ها شاهد حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف از جمله یگان حفاظت شهرداری تهران به عنوان ضابط عام دستگاه قضایی خواهیم بود.

شهردار تهران افزود: دومین ستون مدیریت شهری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی مربوط می‌شود به ریشه‌کنی معضل کارتن خواب‌ها و متکدیان به محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران. از جایی که حل این معضلات نیاز به کار بیشتری دارد، اکیپ های متعددی در دو شیفت با حضور روانشناسان در مناطق و نواحی تهران  فعال خواهند بود.

زاکانی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: مواجهه ما با چنین پدیده‌هایی انسانی است و آنان که در گرداب آسیب‌های اجتماعی گیر افتاده‌اند را همچون خانواده خود می‌دانیم.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم دراین مراسم با اشاره به این که رهبر انقلاب ۶ جلسه برای آسیب های اجتماعی وقت گذاشتند تا موضوع آسیب های اجتماعی در کشور اولویت پیدا کندگفت : ما می دانیم که اگر یک تصویر از زباله گردی منتشر بشود چه لطمه ای به حیثیت جمهوری اسلامی وارد می‌کند. این موضوع برای شهردار تهران به حدی اهمیت دارد که اولین روز کاری سال جدید را با این موضوع آغاز کرد.

توکلی‌زاده با بیان اینکه ۳ معاونت به صورت مستقیم در این کار حضور دارند، گفت: به غیر از شهرداران، معاونت امور مناطق، معاونت خدمات شهری و معاونت فرهنگی اجتماعی؛ چندین سازمان ‌و نهاد هم برای پیشبرد بهتر امور باید در این امر همکاری کند. این تعداد دستگاه ها حکایت از این دارد که می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که یک شهر متعالی و زیست‌پذیر را برای شهروندان‌ فراهم کنیم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: مرحله اول طرح، پاتوق‌های اصلی مانند کوهسنگی و خلازیر بود. ما ۷ منطقه بحرانی در تهران داشتیم که این برای بیگانگان به دستاویزی برای تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شده بود. امروز با همت دستگاه‌های متعدد پاتوق‌های اصلی لطمه‌ای جدی دیده و بعضا مانند منطقه فرحزاد دیگر شاهد چنین چیزی نیستیم. این پاتوق‌های اصلی تقریبا از بین رفته است و شاهد تجمعات سنگین نیستیم.

وی با بیان اینکه وقتی می خواهیم یک زیست‌بوم آسیب را از بین ببریم باید به موضوعات مختلفی توجه کرد، خاطرنشان کرد: تمام مراحل مورد نیاز طی شده تا ما به نقطه کنونی برسیم. این تلاش‌ها باعث اعتماد رییس‌جمهور شد و جلسات مرکز رصد شکل گرفت و با یک انرژی بیشتری دستگاه‌ها کنار هم قرار گرفتند. به طوری که با این تفویض قانونی اخیر ویژه شهرداران نواحی موانع قبلی نیز در هم شکست.

توکلی‌زاده گفت: شما همه آسیب را می شناسید، مخصوصا در این دوره مدیران شهری به آسیب‌های اجتماعی اشراف دارند. نباید موضوع را رها ‌و کوتاهی کنیم. لذا نیازمند تلاشی هستیم تا به هیچ وجه مبحث پاتوق‌ها رها نشود چون به تبع آن آسیب‌ها نیز برمی‌گردند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه باید بعد از حل معضلات نواحی به سراغ محلات برویم، گفت: این امر پایدارسازی رفع آسیب را در پی خواهد داشت. این یک کار جمعی و فراگیر است و اگر یکی از دستگاه‌های ذی‌ربط کنار دیگران قرار نگیرند کار در همین مرحله متوقف می‌شود.

  رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم دراین مراسم گفت: ما ۵ برنامه تحولی در سازمان مدیریت پسماند داریم که هدف نهایی‌مان کاهش زباله گردی است. چند روز قبل از پایان سال طرح کاهش زباله گردها شروع شد. امروز هم این طرح به عنوان یک اولویت دنبال شده است.

وی با بیان اینکه قراردادهای قبلی ما ظرفیت کاهش زباله گردی را نداشت، گفت: قراردادهای گذشته باعث افزایش زباله گردی هم شده بود. به طوری که زیرساخت قراردادهای ما مشکل جدی داشت. ما قراردادهایمان را اصلاح کردیم و از ظرفیت طرح جامع استفاده و یک قراردادی با همفکری اهالی این حوزه تنظیم کردیم. تمام ظرفیت های قانونی برای آراستگی شهر در این قرارداد دیده شده است.

محمدی ادامه داد: نرم افزار نوماند ابلاغ شده و سه ماهی است که در حال کار است. این مسیر قانونی است که بتوان زباله را درست از مبادی تولید و با ظرفیت قانونی جمع آوردی کرده تا بتوانیم شهری تمیز داشته باشیم. مکرر اشاره شده که این قراردادهایی که اخیرا ابلاغ شده چه تغییری در سطح شهر ایجاد کرده است که این تاثیر در میزان کاهش شکایت مردم به سامانه ۱۳۷ نمایان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: من یقین دارم بحث‌ زباله گردی با ظرفیت های قانونی که در قراردادهای اخیر دیده شده برطرف بشود. البته نباید از ظرفیت پیمانکاران چشم پوشی کرد.

وی با بیان اینکه ما ۴ گام برای این کار مدنظر داریم، گفت: شناسایی محلات تفکیک غیر مجاز و مستندسازی  از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گرفت. حسن اجرای این مراحل هم به عهده معاون خدمات شهری مناطق است.

احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران  هم در رویداد طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی  بیان کرد: با تدابیر و نگاه شهردار تهران که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع آسیب های اجتماعی بود، پرچم مقابله با این آسیب بلند شد و شهردار و تیم همراهشان در ۲ سال اخیر به رغم شنیدن حرف های متفاوت کار را جلو بردند.

وی ادامه داد: این تلاش دو ساله به نقطه ای رسیده که باید خروجی داشته باشد. امروز همه موانع برداشته شده تا توپ به فرمانده میدان برسد. این فرمانده باید گام آخر یعنی ساماندهی آسیب های اجتماعی را آغاز کرده و به صورت مستمر از این جریان صیانت کند. فرمانده این میدان با درایت شهردار تهران، شهرداران نواحی هستند. شهردار نواحی باید آمار متکدیان، معتادین متجاهر، کارتن خواب‌ها، زباله گردها و کودکان کار را داشته باشد.

احمدی صدر گفت: گام اول شناسایی آسیب دیدگان اجتماعی است. شناسایی پاتوق ها، تامین حامی شهر، ناامن سازی معابر برای این افراد، مراقبت دائمی از نقاط آسیب، بهسازی فضاهای بی دفاع شهری، شناسایی زباله گردها و شناسایی مراکز غیر مجاز خرید و فروش ضایعات از جمله اقدامات در این راستاست.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه مرحله دوم مربوط به جذب و جمع آوری افراد آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: جذب افراد جامعه هدف توسط گشت حامی شهر، غربالگری اولیه افراد جمع آوری شده در پایگاه خدمات اجتماعی مناطق، ارجاع افراد به مراکز مربوطه، جمع آوری زباله گردهای غیرمجاز و ضبط بار زباله گردها و ارجاع بار به ایستگاه های میانی از نکات گام دوم است.

وی با اشاره به اینکه مرحله یا گام سوم مربوط به امر غربال اولیه و مرحله آخر مربوط به ساماندهی آسیب دیدگان است، گفت: مرحله صیانت از محلات آخرین گام این اتفاق است که از اهمیت بالایی برخوردار است. طی مکاتبه با مناطق مقرر شد با استفاده از ظرفیت مساجد و هیات های محلی از تمام محلات تهران یکپارچه مراقبت کنیم. پشتیبانی صد در صدر از این موضوع توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی انجام خواهد گرفت تا مشکلات به زودی حل بشود.

در این مراسم حسین نظری، معاون خدمات شهری ‌و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه با توجه به روحیه کار محوری و میدانی همکاران خدمات شهری فلسفه تشکیل این جلسه به وظایف ما برمی‌گردد، اظهار کرد: جلسه امروز که به ساماندهی آسیب های اجتماعی می‌پردازد، به دو بخش تقسیم شده است؛ یکی امورات اجتماعی است که خدمات شهری وظیفه پشتیبانی و تامین در این حوزه را خواهد داشت و دومی هم ناظر به زباله گردهاست که در این بخش سازمان مدیریت  پسماند، شرکت شهربان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با محوریت مناطق با همدلی و جدیت کار را پیش خواهند برد.

وی بیان داشت: هرجا که همدلی و همکاری همسو شد، اتفاقات خوبی افتاد. اگر جایی بخواهد ناهماهنگ عمل کند، قطعا نتیجه خوبی نخواهیم گرفت. دلیل تشکیل این جلسه هم تاکید بر همدلی در پیشبرد این امر است. این اقدامات پازل هایی است که شهر را به پاکیزگی می رساند.

 عباس شعبانی  هم دراین مراسم  گفت: برگزاری این رویداد در اولین روز کاری سال جدید به معنای اهمیت این موضوع یعنی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است. باید با انرژی مضاعف این کار را جدی گرفت؛ البته کار یک هفته و دو هفته نیست. تا پایان سال و آخرین روز مدیریت فعلی باید با جدیت این مطلب را دنبال کرد.

معاون هماهنگی و امور مناطق با بیان اینکه از شهرداران نواحی بابت عملکرد سال گذشته شان تشکر می‌کنم ولی باید تلاش مان را بیشتر کنیم، اظهار کرد: باید فعالیت‌ها را بیشتر کنیم. باید ۱۰ برابر سال قبل کار کنیم و اگر کسی توانایی این چنینی ندارد شهرداری را ترک کند. هرکس که می‌گوید بودجه و اعتبار نداریم اشتباه می‌کند. نباید مقهور شرایط موجود شد.

وی ادامه داد: محکم بایستید و با تلاش مضاعف زمینه رفاه شهروندان و خدمت بیشتر برای مردم را فراهم کنید. امسال باید کاری کنید تا هرکس از هر کجای شهر عبور کرد متوجه حجم فعالیت های شهرداری بشود.