به گزارش اکوایران، جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در زمستان 1402 نسبت به پاییز افزایش یافته و به بالای 6 درصد رسیده است. به بیان دیگر، قیمت مصالح ساختمانی در زمستان با سرعت بیش‌تری نسبت به پاییز افزایش یافته است.

همچنین، تورم نقطه به نقطه و سالانه این مصالح نیز نسبت به پاییز با کاهش قابل توجهی رو به رو شده است. تورم نقطه‌ای از بالای 40 درصد به زیر 25 درصد رسیده و تورم سالانه نیز از بالای 45 درصد به کمتر از 40 درصد نزول کرده است.

030226

جهش تورم فصلی مصالح ساختمانی به بالای 6 درصد

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در زمستان سال قبل به 6.6 درصد رسیده است. این نرخ در پاییز 0.3 درصد بوده است. بنابراین قیمت مصالح در این فصل با سرعت بیش‌تری نسبت به پاییز افزایش یافته و در کوتاه مدت به تندشدن تب افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

تورم نقطه به نقطه این اقلام نیز از 41.2 درصد در پاییز به 23.8 درصد در زمستان رسیده است. همچنین، نرخ سالانه این شاخص نیز نزولی بوده و از 45.3 درصد به 37.1 درصد کاهش یافته است.

از میان تمام مصالح ساختمانی، تورم فصلی «ایزوگام» کمترین نرخ را تجربه کرده است. تورم فصلی این مصالح منفی 1.3 درصد ثبت شده است. در مقابل، بالاترین تورم فصلی 22.3 درصد بوده که مربوط به «گچ و گچ‌کاری» می‌شود. این مصالح،‌ تورم نقطه به نقطه 75.5 درصدی را نیز به خود اختصاص داده‌اند و تورمی‌ترین مصالح در زمستان سال گذشته محسوب می‌شوند. در سوی دیگر این طیف، «آهن آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» قرار گرفته که تورم نقطه‌ای آن تنها 3.3 درصد بوده است.

در مورد نرخ سالانه نیز مشخص شده که بالاترین و پایین‌ترین تورم سالانه مربوط به «یراق‌آلات درب و پنجره» و «سنگ» بوده که نرخ آن به ترتیب 63.3 درصد و 30.2 درصد بوده است.