به گزارش اکوایران- قیمت دلار در شروع معاملات امروز 70 تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. تصور غالب در هفته‌های اخیر این بود که قیمت دلار با نتایج مذاکرات احیای برجام گره خورده است و اگر مذاکرات نتیجه‌بخش نباشد قیمت دلار از کنترل خارج می‌شود، در این شرایط تاکید بانک مرکزی بر مجاری رسمی مبادله ارز مانند بازار متشکل قرار گرفت. رئیس بانک مرکزی نیز مدعی است که مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و قیمت‌هایی که در شبکه‌های مجازی برای دلار اعلام می‌شود را به رسمیت نمی‌شناسد.

قیمت تعادلی دلار چقدر است؟

اثیر نتیجه مذاکرات بر روند قیمتی دلار غیر قابل انکار است، اما چیزی که در این میان از قلم افتاد، تقاضای سرمایه ای و انتظارت آحاد اقتصادی است که در این شرایط شکل گرفت. تخمین زدن قیمت تعادلی دلار و جدا کردن اثر تقاضای سرمایه ای، کار دشواری است، ولی به هر حال سوال مهم این است که حتی در صورت نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات با حذف تقاضای سرمایه ای، قیمت دلار در چه حدودی قرار خواهد گرفت. به طور خلاصه برخی تحلیل گران‌اعتقاد دارند با وجود اثر غیر قابل انکار نتیجه مذاکرات در روند قیمتی دلار، حجم بالای تقاضای سرمایه ای در بازار دلار و‌ روند تورمی گذشته، سطح قیمت تعادلی در این شرایط را کاملا تغییر داده است.

نوسانات محدود قیمت دلار متشکل

photo_2021-12-09_02-17-01

قیمت دلار متشکل نیز معاملات امروز را با ثبت تغییرات منفی نسبت به روز گذشته آغاز کرد. قیمت ابتدایی دلار متشکل با افت محدود 44 تومانی نسبت به متوسط روز گذشته روی 27 هزار و 497 تومان قرار گرفت. البته قیمت ابتدایی دلار متشکل از نرخ انتهایی روز گذشته بالاتر بود.

photo_2021-12-09_02-17-08

 

حباب قیمتی سکه زیر 2 درصد قرار دارد

قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز گذشته 1783 دلار بود و در ساعت 11 و 14 دقیقه صبح امروز 1786 دلار گزارش می‌شد. قیمت طلا تغییر محسوسی نداشت، اما قیمت سکه به صورت محدود نسبت به عصر روز گذشته کاهش یافت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 13 میلیون و 170 هزار تومان بود و حباب قیمتی آن 1.8 درصد به دست می‌آمد. حباب قیمتی سکه نسبتا کوچک بود و سکه امامی نزدیک به ارزش ذاتی‌اش مبادله می‌شد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار قدری افت کرد. احتمالا حجم بالای تقاضای سرمایه ای قیمت تعادلی دلار را دستخوش تغییر زیادی کرده است. قیمت ابتدایی دلار متشکل در معاملات امروز از نرخ متوسط متشکل در روز گذشته پایین‌تر بود و حباب قیمتی سکه زیر 2 درصد به دست می‌آمد.