سال ۲۰۲۰ ، سالی جنجالی برای رمز ارزها

 سال ۲۰۲۰ برای بازارها بی شک سالی جنجالی بود. در این سال عجیب و غریب ریسکی ترین و پر حاشیه ترین سرمایه گذاری ها در حوزه رمزارزها انجام شد.

بعد از صعود و نزول تاریخی سه سال پیش بیت کوین دوباره روند رشدش را شروع کرده. مثل دفعه ی پیش خیل عظیمی از سرمایه گذاران مشتاق ارزش بیتکوین را  به بیشترین حد می‌رسانند و غول های بیت کوین میگویند این تازه اولش راه است.

سرمایه گذارها بیت کوین را انقلابی در نظام‌های مالی می‌بینند، یازده سال است که بر این طبل می‌کوبن و بالاخره دارند موفق میشوند که توجه مردم را به خودشان جلب کنند.

ولی بسیاری از کارشناسانی که بیت کوین را طی این سال‌ها رصد کردند هشدار میدهند که دارایی ای مثل رمزارزها برای متوسط جامعه سرمایه گذاران، دارایی ای کم ثبات و نوعی احتکار است که نمیتوان ارزشش را سنجید.

نحوه ی عملکرد بیت کوین کلید فهم محبوبیتش است. برعکس انواع دیگر سرمایه گذاری‌ها‌، رمزارزها پشتوانه ی فیزیکی مثل طلا یا دلار ندارند.

بیت کوین به دو نفر در هر کجای این دنیا اجازه میدهد که با هم به طور مستقیم تبادل ارزش کنند به این معنا که هیچ طرف سومی در این میان وجود ندارد که بخواهد معامله را کنترل کند، نه دولتی، نه بانک مرکزی‌ای که بتواند مانع ایجاد کند و خودسرانه ارزش معامله را کم یا زیاد کند .

به زبان ساده بیت کوین، یک نرم افزار است که بر روی شبکه‌ای به هم پیوسته از کامپیوترهایی مستقل اجرا میشود  که کار این کامپیوترها این است که مجموعه معاملاتی که مردم در سراسر دنیا با هم انجام میدهند را در یک دفتر کل توزیع شده یا بلاک چین، ثبت میکنند و به جای این که اطلاعات این مجموعه ی معاملاتی توسط یک ابرکامپیوتر یا یک نهاد خاص کنترل بشود، این اطلاعات روی همه ی کامپیوترهایی که جزئی از این شبکه هستند کپی میشود.

شبکه بیت کوین برای همه قابل رویت است، و این موضوع موجب میشود جلوی جعل، تقلب و هزینه مضاعف گرفته شه و در یک کلام بیت کوین را یک ارز ایمن می‌کند

هر بار که کسی تراکنشی انجام میدهد یک امضای رمزنگاری شده ی منحصر به فرد، برای تایید معامله به بلاک چین اضافه میشود.

 

 

آیا واقعا شبکه بیتکوین هک ناپذیر است

غول های بیت کوین معتقدند که این شبکه هک ناپذیر است ولی این موضوع الزاما درست نیست .

موضوع این است که اگر بخواهید هکش کنید باید کل شبکه را تسخیر کنید و برای تسخیر شبکه شما به شبکه ی کامپیوتری خودتان نیاز خواهید داشت که شبانه روزی کار کند و این کار میلیاردها دلار خرج روی دستتان میذارد.

میتونید این کار و انجام بدید ولی آیا می‌ارزد؟ طبیعتا نه.

بیت کوین هایی که هنوز برای مردم در دسترس نیستند با پروسه ای به نام ماینینگن یا «استخراج» تولید میشوند.

ماینرها از کامپیوترهای قدرتمند برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده میکنند و تراکنش های بیت کوینی را پردازش میکنند.

نتیجه ی این پردازش، تولید کوین های دیجیتال جدید است ولی این کوین ها نامحدود نیستند.  پروتکل یا همان قوانین بیت کوین طوری تعبیه شده که تعداد محدود و متناهی ای بیت کوین، قابل دستیابی باشد. این کمیابیست که بیت کوین را ارزشمند می‌کند

تا حالا قریب به هجده و نیم میلیون بیت کوین از حداکثر ٢١ میلیون بیت کوین در جهان، ماین شده .