این وعده ای است که مدت ها از اعلام آن می گذرد و هنوز رنگ و بوی اجرا نگرفته است. مردم هم ابهام ها و سوالات زیادی در مورد آن دارند، سوال هایی که به جواب بعضی از آنها پرداخته ایم.

 

 

سوالات و ابهامات بازگشت بازار مسکن به بورس

خیلی ها یکی از راه های سر و سامان دادن به اوضاع مسکن را بازگشت این حوزه به بازار سرمایه می دانند تا هرکس هر مقدار پس انداز دارد بتواند در این بازار خرید بکند و به این ترتیب ارزش پولش را با ارزش و قیمت مسکن هماهنگ نگه دارد و اینطور که مسئولان میگویند کم کم زمینه های این کار فراهم میشود اما سوالات و ابهامات زیادی در مورد جزئیات این کار وجود دارد. جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران سعی کرده تا اندازه ای به این ابهامات جواب بدهد، مثلا یکی از ابهامات اصلی در مورد ارائه مسکن در بورس این است که ملک بر خلاف خیلی چیز ها مثل فولاد و آلمینیوم و... یک کالا با ویژگی های ثابت نیست و قیمتش به خیلی از فاکتورا بستگی دارد، به گفته فلاح قرار است برای حل این مشکل اوراق بر اساس پروژه های مشخص منتشر بشوند، از آن طرف برای همگن سازی مسکن، یک واحد مبنا در هر پروژه انتخاب میشود و سایر واحدها بر اساس آن واحد مبنا، قیمت گذاری میشوند،  برای مثال واحد مبنا، واحد شماره یک در طبقه اول یک پروژه قرار میگیرد، واحد شماره دو به دلیل مشخصات بهتری که دارد، نسبت به واحد شماره یک ضریب می خورد و به این ترتیب قیمت هر متر در هر واحد تعیین میشود.

 

اگر یک واحد بیشتر از یک متقاضی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک واحد بیشتر از یک متقاضی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟؟ مثلا ۵ متقاضی و همگی هم به یک میزان اوراق خریده باشند، گویا در این صورت برای کسی که واحد را تحویل می گیرد قرعه کشی میشود و بقیه یا واحد دیگری را انتخاب می کند یا بهشان اجازه فروش داده میشود یا خود سازنده رقم اوراق را بهشان میدهد و خودش صاحب آن اوراق میشود، یک عده هم اصلا سرمایه گذاری کردند و مثلا ده ورق خریدند نه یک واحد کامل، در این موارد سازنده از قبل تعهد میدهد که در زمان سررسید یا اوراق را از آن ها بخرد یا اجازه فروش به صاحبان اوراق بدهد، مثلا ممکن است مجموع این ورق ها چند واحد مسکونی بشود، سازنده باید با فروش این واحدها در مزایده هزینه اوراق این افراد را به آن ها پرداخت کند.

 

سازنده پروژه های این چنینی چه کسانی هستند ؟

حال چه کسانی می توانند به عنوان سازنده پروژه های این چنینی وارد عمل بشوند؟ گویا محدودیتی در این مورد وجود ندارد و صاحبان پروژه های دولتی و خصوصی می توانند در این سیستم اقدام به فروش اوراق کنند اما از آنجایی که این کار نیاز به تعهدات سنگین دارد و سازنده باید تضمین های سفت و سختی بدهد، کار هرکسی نیست مخصوصا که قرار است این روش، یک روش مطمئن برای خانه دار شدن تدریجی مردم باشد و نمیتوان روی آن ریسک کرد.