رئیس دولت دوازدهم چندی پیش اعلام کرد طبق مصوبه هیات دولت قرار است ۳۰ میلیون نفر از کم مصرفان از پرداخت هزینه برق معاف شوند. اما این سوال مطرح هست که چقدر«طرح برق امید» قابلیت اجرایی شدن دارد؟ آیا این طرح تبعاتی به همراه خواهد داشت؟ آیا راهکار جایگزین دیگری برای کاهش مصرف برق وجود ندارد؟ آیا واقعا افراد پرمصرف‌تر تحریک خواهند شد تا سطح مصرف خود را به زیر آن آستانه برسانند؟ اکو نیرو در گفتگو با علی بخشی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، ابعاد این طرح را موشکافی کرده است. 

به اعتقاد رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران هر تصمیم اقتصادی که اتخاذ می شود شامل  نکات مثبت و منفی است که باید هر دو دیدگاه را در نظر گرفته و هر دو را بررسی کرد. در حقیقت به طور کامل نمی شود یک  تصمیم را کامل سیاه و یا کامل سفید تعبیرکرد.

علی بخشی توجه همزمان به سه بخش کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف در طرح برق امید را مهم برشمرد و افزود: قطعا وقتی برای بخش کم مصرف هزینه برق رایگان می‌شود، طبیعتا این  انگیزه در  گروه خوش مصرف را  ایجاد می کند تا به سمت گروه کم مصرف سوق داده شوند و مصرف خود را کاهش دهند . اینکه مشترکین خوش مصرف به سمت کم مصرفی می روند خود نکته مثبتی است . اما ازآنجا که همیشه یکی از دغدغه های مهم صنعت برق در این سالها معرفی صنعت برق به عنوان یک کالا و نه خدمات بوده است، متاسفانه  در این طرح با توزیع رایگان برق این دغدغه لحاظ نشده و ما دقیقا این صنعت را در قالب خدمات به مصرف کنندگان معرفی می کنیم . این درحالیست که صنعت برق همانند دیگر صنایع، تحلیل اقتصادی داشته و شامل  هزینه و قیمت تمام شده است. اگر این نکته در نظر گرفته نشود قطعا به ضرر این صنعت استراتژیک خواهد بود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران به ایجاد بسته اقتصادی در صنعت برق اشاره کرد و افزود: به نظرم در طرح برق امید باید «بسته اقتصادی صنعت برق» را اجرا کنیم. در واقع منظور ازبسته اقتصادی این است که بر اساس سطح مصرف، تکلیف همه مصرف کنندگان در همه سطوح و در همه نوع مصرف را مشخص کنیم . حتی در این بسته کلان اقتصادی می توان بحث صادرات برق یا همان تبادل برق را نیز تعریف کرد. اگر مجموع این بسته اقتصادی را در صنعت برق ایجاد کنیم قطعا اتفاقات خوبی در صنعت برق رقم خواهد خورد.