به گزارش اکوایران، بازار سرمایه روز قبل را سبز شروع کرد ولی در ادامه از میانه بازار نتوانست خود را در این محدوده حفظ کند و عقب‌گرد کرد. علیرغم معاملات از بازه مثبت تا منفی شاخص کل بازار سرمایه روی حمایت محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد، ارزش معاملات خرد کاهش یافت و خریداران در مثبت و منفی بازار کمتر شدند، این همان اتفاقی است که در این محدوده حمایتی چندان مطلوب معامله گران بازار سرمایه نبود. هرچند تحلیل‌گران از ارزندگی بازار سرمایه نسبت به قیمت دلار صحبت می‌کنند ولی سطح ارزندگی تا کنون نتوانسته خریداران را در بازار سرمایه نگه دارد.

خبر تجدید ارزیابی ذوب به بازار رسید

شاید یک از مهم‌ترین خبرهای مثبتی که در این هفته به بازار سرمایه رسید خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت ذوب آهن اصفهان برای خروج از زیان بود. این خبر در ابتدا واکنش مثبت معامله ‌گران این نماد را به همراه داشت ولی در ادامه خریداران این نماد نیز عقب نشستند. از آنجایی که شاخص کل با خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها حمایت شده بود شروع افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط ذوب می‌تواند چراغ اخبار مثبت تجدید ارزیابی را دوباره روشن کند.

بررسی تکنیکال شاخص کل بازار سرمایه

از نظر تکنیکی در صورتی که شاخص کل از این محدوده حمایت شود و به بالا بازگردد محدوده مقاومتی اول، سطح دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی است. البته محدوده دو‌میلیون و ۲۴۴ هزار واحدی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نقطه مقابل اگر حمایت محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد از دست برود و تثبیت پایین این محدوده رخ دهد محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی حمایت روانی شاخص کل است که در صورتی که شاخص را متوقف نکند محدوده دو میلیون و ۴۹ هزار واحدی که منطبق بر سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علامت احتیاط در معاملات طلای آب‌شده

در هفته‌ گذشته که بازار سرمایه در رکورد بود بازار ارز و طلا سبزپوش شد و بازدهی طلای آب شده برای دارندگان، از سایر معامله ‌گران ارز و طلا بیشتر شد ولی در معاملات این هفته قیمت طلای آبشده تقریبا رنج شده‌است. بررسی تکنیکی طلای‌ آب شده نشان‌دهنده افزایش ریسک خرید در بازه کوتاه‌مدت است.

از نظر تکنیکی نمودار طلای آب شده در یک کانال صعودی قرار گرفته که در حال نزدیک شدن به مقاومت‌های متراکم شده خود است. طلای آب شده در حال حاضر در نزدیکی سقف کانال صعودی که داشته‌، قرار گرفته است و در بازه زمانی چهارساعته یک کنج قیمتی تشکیل داده و خط مکدی در مواجهه با خط سیگنال شکست خورده و به سمت پایین حرکت کرده که احتیاط معامله را در میان خریداران افزایش می‌دهد.

بررسی تایم فریم‌های طولانی‌تر نشان می‌دهد که طلای آب شده در حال نزدیکی به سقف تاریخی خود است. در بازه هفتگی و ماهانه محدوده ۱۲ میلیون تومانی مقاومت تاریخی طلای آب شده است که با سقف کانال صعودی نیز مطابقت دارد و می‌تواند ایستگاه آخر افزایش طلای‌آب‌شده باشد.

در صورتی که طلای اب‌شده دچار اصلاح قیمتی شود حمایت سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد حمایت مهمی است که اگر از دست برود سطح حمایتی ۳۸ درصدی فیبوناچی در محدوده ده میلیون و ۸۰ هزار واحد فعال می‌شود.

شاخص دلار نیز به سقف تاریخی خود رسیده است که نشان می‌دهد خرید در محدوده‌های فعلا پرریسک است و اولین حمایت شاخص دلار در محدوده نیمه کانال ۵۲ هزار تومانی قرار دارد.