به گزارش اکوایران؛ رشد نرخ دلار که استارت آن در مردادماه زده شده یکی از دلایلی است که فعالان اقتصادی رشد شاخص تولید شرکت‌های صادرات محور را به آن نسبت می دهند. براساس رصد بازار می توان گفت روند رشد نرخ دلار از ابتدای مردادماه رقم خورد و در این ماه به کمی بیش از 32 هزار تومان رسید، البته در روزهای پایان مرداده‌ماه دلار با کمی کاهش   29 هزار و 600 تومانی شد و با این نرخ وارد شهریور ماه شد. البته در آخرین روزهای شهریور مجدد نرخ دلار افزایش یافت و به 31 هزار و 600 تومان رسید و این روند تا مهر ماه ادامه داشت، بطوریکه در آخرین روزهای مهر ماه دلار 32 هزار و 700 تومانی شد؛  با این شرایط می توان گفت دلار در مدت زمان مورد بررسی به داد تولیدات صادراتی رسید و توانست جبران افت تولید چند ماه را کند.

براساس ارزیابی‌ها می توان گفت وابستگی تولید در بسیاری از صنایع به بازار صادراتی یکی از معیارهای رشد صنایع صادرات محور دانست. از این رو تغییر فرآیندها و رویه‌های صادراتی و گسترده یا محدود شدن بازار صادراتی یکی از عواملی است که بخشی از تغییرات در تولید را تشکل می دهد.

به‌منظور بررسی اثر صادرات بر رشد تولید، شرکت‌ها براساس درجه صادرات محوری به دو گروه تقسیم می شوند، ملاک اصلی در اینجا درصد محصول صادراتی به کل فروش هر شرکت است، معیاری که صادرات محور بودن شرکت را تشکیل می دهد. براساس نمودار «رشد تولید در شرکت های صادرات محور در مقایسه با سایر شرکت ها» نشان دهنده آن است که قسمت هاشور کمرنگ دوره هایی را مشخص می کند که رشد تولید در شرکت های صادرات محور پایین تر از سایر شرکت های با وابستگی کمتر به صادرات بوده است و در آن دوره‌ها موانع صادراتی مانع بالقوه رشد تولید به‌حساب می آید و در دوره‌های که هاشور پررنگ تر شده است اثر محدودیت صادرات عمیق تر است این به معنی آن است که همبستگی منفی بین وابستگی به صادرات و رشد بیشتر است. 

33333

روند بنگاه‌های صادرات محور

با این شرایط و براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی پژوهشکده پولی و بانکی می توان گفت از آبان ماه سال 1399 تا خرداد ۱۴۰۱ برخلاف دوره قبلی رشد تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بوده است. در اردیبهشت ۱۴۰۱ با وجود اینکه رشد شاخص تولید شرکت‌های صادرات محور شدید منفی بوده رشد شاخص تولید شرکت‌هایی که کمتر به صادرات اتکا داشتند به بیش از ۶ درصد رسیده است و اختلاف رشد این دو گروه به ۱۰ درصد رسیده بود که نشان از این دارد که در این ماه شرکت‌های صادراتی رشد کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته اند.

اما این اختلاف از خردادماه به بعد کمتر شد و در تیر ماه رشد تولید هر دو گروه تقریبا برابر شده، روندی که در مرداد ماه بعد از ۲۲ ماه رشد شاخص تولید شرکت‌های صادراتی بیشتر از سایر شرکت‌ها شد و همین مورد در شهریور و مهر نیز تکرار شد.