به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، نُهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با افزایش 2 هزار و 580 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 281 هزار و 872 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 3 هزار و 151 واحدی در سطح 333 هزار و 950 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 30 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 672 واحد قرار گرفت. 

کاهش شدید خروج نقدینگی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 3 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 97 درصد کاهش یافته است. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام کسرا (شرکت سرامیک صنعتی اردکان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 15 میلیارد تومان بود. پس از کسرا، نمادهای فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «پارس»، «وغدیر» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فملی»، «نوری» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «شرانل»، «توسن» و «شجم» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «قشیر» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و برکت و فسبزوار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 170 هزار و 810 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 167 هزار و 243میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و باافزایش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 561 میلیارد تومان رسید که یک درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

افزایش مازاد تقاضای بازار سهام

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 59 درصد افزایش یافت و 27 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد رشد کرد و در رقم 202 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 175 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثشاهد، نمادهای غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 20 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) و وتعاون (شرکت بیمه تعاون) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس