به گزارش  اکوایران ، شاخص کل بورس در هفته دوم اسفند ماه نزول کرد تا پس از یک هفته وقفه بازدهی منفی داشته باشد. پس از آن که هفته پیش شاخص رشد 46 صدم درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه شاخص 5 هزار و 513 واحد پائین آمد. روز یکشنبه نیز افت شاخص ادامه یافت و 3 هزار 572 واحد نزول کرد. اما روز دوشنبه شاخص صعود کرد و با افزایش 2 هزار و 580 واحدی مواجه شد. روز چهار‌شنبه دوباره شاخص نزول کرد و 780 واحد پائین آمد تا هفته‌ای نزولی را پشت سر بگذارد.  

بورس

بازدهی هفته

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 7 هزار و 158 واحد پائین‌‌تر ایستاد تا پس از یک هفته بازدهی بورس منفی شود. بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 56 صدم (0.56) درصد شد.

برخلاف شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 849 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.1 درصدی را ثبت کرد.

بسیاری از ناظران و فعالان بازار سهام رکود نسبی معاملات و افت شاخص کل را متأثر از تحولات بین المللی می‌دانند.

بورس

رکود نسبی معاملات سهام

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 170 هزار و 810 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 49 هزار و 173 تومان بود که نسبت به رقم 40 هزار و 341 میلیاردی هفته پیشین، رشد 22 درصدی داشته است.

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد افت کرد و در کانال 2 هزار میلیارد تومانی نوسان کرد. اما آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد –با رشد 24 درصدی نسبت به روز دوشنبه- به 3 هزار و 162 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم هفته بود. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 720 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 180 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 15 درصدی داشته است. افت ارزش معاملات خرد سهام به معنی رکود نسبی معاملات بازار است.

رشد میانگین هفتگی ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 53 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین یک میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 2 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 126 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که 17 میلیارد تومان بود.

کاهش میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 127 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 21 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 14 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 202 میلیارد تومان بود و در روز دوشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 75 میلیارد تومان بود.

کاهش خروج سرمایه حقیقی

در پایان هفته اخیر رکورد 6 روز خروج پول حقیقی ثبت شد اما میزان نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. در مجموع کل هفته 466 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 116 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 33 درصدی داشته است. بیشترین رقم خروج نقدینگی به روز شنبه برمی‌گردد که ارزش آن بالغ بر 237 میلیارد تومان بود. کمترین رقم نیز به روز دوشنبه اختصاص داشت که 3 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.