به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 23 اسفند- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل افزایش 2 هزار و 379 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 368 واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 28 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 267 نماد رشد قیمت و 366 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت معدنی دماوند (کدما)، شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) و شرکت بیمه اتکایی امین (اتکام) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول)، شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن (بالاس) و شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای بشهاب (نهادهای لامپ پارس شهاب)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و دکوثر (شرکت داروسازی کوثر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) و شرکت جنرال مکانیک (رنیک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضای 41 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه 27 نماد صف فروش و 39 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 41 درصد کاهش یافت و 57 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 36 درصد رشد کرد و در رقم 98 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه  نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) و دکپسول (شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 16 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز یکشنبه شاخص بورس تهران حرکت زیگزاگی خود را ادامه داد. در 5 روز اخیر شاخص یک روز در میان صعود و نزول داشته است. 

 در حالی که هفته گذشته شاخص سه روز ابتدایی هفته را صعود کرد پس از آن دچار نوسان شد، دیروز بازار با عرضه‌ی بالایی شروع شد و از همان ابتدا صف‌های فروش طویلی شکل گرفت. اما رفته رفته سمت تقاضای بازار تقویت شد و شاخص در نهایت برخلاف شاخص هم وزن سبزپوش شد. دیروز کگل، شتران، کچاد، فولاد، شبندر، شپنا، برکت، خاهن، وبملت، فایرا و کویر بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در پایان معاملات 39 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید به 98 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه رشد 36 درصدی داشته است. بدین ترتیب بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

از سوی دیگر برای چهارمین روز متوالی سرمایه حقیقی از بورس خارج شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 206 میلیارد تومان بود. نمادهای وگردش، بپاس، فملی، خودرو، خساپا، میدکو، شستا، ومعادن، جکاپا و آریان بیشترین خروج پول را داشتند.

در دو روز کاری اخیر ارزش معاملات خرد سهام نزول کرده است و دیروز با افت 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 35 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در یک هفته اخیر است. 

با این حال روند تغییرات ارزش معاملات خرد در طول معاملات دیروز صعودی بود، برخی از ناظران بازار رشد ارزش معاملات با آهنگ ثابت و خروج پول حقیقی را نشانه‌ای از انتظارات منفی سهامداران نسبت به آینده بازار سهام می‌دانند. برخی نیز نوسانات شاخص را متأثر از تلاطمات سیاست خارجی می‌دانند و نزول قیمت‌ها در معاملات یکشنبه را به حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل عراق مرتبط می‌دانند. روز گذشته مذاکرات ایران و عربستان نیز متوقف شد تا خوش‌بینی‌های ایجاد شده در مورد رابطه ایران و عربستان کمرنگ شود. 

با این وصف افزایش ریسک‌های سیاسی بازار به رشد خروج سرمایه و افزایش انتظارات منفی خواهد انجامید و به نظر می‌رسد بورس در روزهای پایانی سال پُرنوسان باشد. 

پیش بینی بورس