به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی بیش از هزار واحد رشد کرد. اما پس از روند تغییرات شاخص نزولی شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 595 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 334 هزار و 781 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 218 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 338 هزار و 954 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 14 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 138 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 269 نماد رشد قیمت داشتند و 359 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 5 درصد افزایش یافت و 60 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 90 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 30 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کمنگنز، نمادهای غدام (شرکت خوراک دام پارس) و لابسا (شرکت آبسال) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 184 هزار و 364 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 179 هزار و 753 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 742 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. معاملات خرد تنها یک درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود. 

لیدرهای بازار

نمادهای «شپدیس»، «کچاد» و «شیراز» بیشترین تأثیر را در  افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «ومعادن» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «غصینو» و «تجلی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «دماوند» و «کگهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و کدما و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

روز دوشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی کاهش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمزترین گروه بازار سهام بود. در معاملات امروز نمادهای نزولی گروه پالایشی، بخش عمده فروش‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت.

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 77 میلیارد تومان بود. 

پس از کدما، نماد میدکو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شبندر و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 509 میلیون و 360 هزار و 862 سهم در صدر قرار گرفته است. تجلی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. کرمان و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس