به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 30 فروردین ماه، شاخص کل بورس پایتخت 11 هزار و 221 واحد رشد کرد. 60 درصد از نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل هم وزن 2 هزار و 798 واحد افزایش یافت.

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و دقایق ابتدایی شاخص از سطح یک میلیون و 500 هزار واحد پائین آمد. اما روند نزولی شاخص تنها 15 دقیقه تداوم داشت و پس از آن روند صعودی پیدا کرد.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 513 هزار و 64 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 11 هزار و 221 واحد صعود کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و به کانال 400 هزار واحدی وارد شد. شاخص هم وزن در پایان معاملات با رشد 2 هزار و 798 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 400 هزار و 574 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 60 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 765 واحد رسید. 

بورس

مازاد تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 9 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 50 درصد رشد کرد و در رقم 314 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وپست (پست بانک ایران) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وپست، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 5 نماد صف فروش داشتند. نماد نمرینو (شرکت ایران مرینوس) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای سنیر، ثتران، کفرا و مرقام بیشترین صف فروش را داشتند. 

غلبه سمت صعودی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 285 نماد رشد قیمت داشتند و 287 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه

امروز پس از 4 روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 7 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. دو گروه «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وسبحان (شرکت سرمایه گذاری سبحان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

نمادهای «فارس»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «وغدیر»، «کگل» و «رمپنا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «هرمز» و «بپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «ومهان» و «کزغال» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، گدنا و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «بانک‌ها و مؤُسات اعتباری» افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. در میان نمادهای بانکی، وپارس و وبملت دو نمادی هستند که بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص داشتند. 

 کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 353 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 503 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 858 میلیارد تومان رسید.

 بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 223 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، نماد شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و ورنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 259 میلیون و 360 هزار و 420 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. نمادهای شپنا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس