به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، بیست و چهارم اردیبهشت 1401، شاخص کل بورس پایتخت با صعود 13 هزار و 961 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 578 هزار و 410 واحد رسید.  

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 6 هزار و 238 واحدی در سطح 444 هزار و 647 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 181 واحد بالا آمد و در سطح 21 هزار و 576 واحد قرار گرفت. 

سقوط خودرویی‌ها

در اولین روز کاری هفته گروه «خودرو و ساخت قطعات» قرمزترین گروه بازار بود و نمادهای «خودرو»، «خساپا» و «خبهمن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرویی‌ها بیشترین صف فروش بازار را به خود اختصاص دادند. به نظر می‌رسد آزادسازی واردات خودرو و حواشی آن از عوامل اصلی سقوط قیمت سهام بزرگان خودروسازی کشور است.

امروز نمادهای «تاپیکو»، «وغدیر» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «فرابورس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فزر، آریا و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

بورس

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت شد و 135 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از فزر، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و ملت (شرکت بیمه ملت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

گروه‌های سبز بازار

روز شنبه قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «کشاورزی و دامپروری» و «قند و شکر» افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند. 

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 305 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 724 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 858 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در اردیبهشت امسال است.

افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 320 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 5 درصد افت کرد و در رقم هزار و یک میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف‌ خرید 184 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای سیمرغ (شرکت سیمرغ) و زفکا (شرکت کشت و دامداری فکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خساپا (شرکت سایپا) تعلق داشت که ارزش آن 150 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خگستر، انرژی1، وساپا و ورنا بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس