به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس باز هم نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 5 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل کاهش 13 هزار و 59 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 366 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 86 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 235 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 412 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 63 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت لیزینگ خودرو غدیر (وغدیر) و شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند)، شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و شرکت آ س پ (آ.س.پ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای فاسمین (شرکت کالسیمین)، سپاها (شرکت سیمان سپاهان) و فروس (شرکت فروسیلیس ایران) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا) و شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضای 152 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد افزایش یافت و 29 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 16 درصد رشد کرد و در رقم 181  میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه  نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) با صف‌ خرید 57 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خگستر، نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) تعلق داشت که ارزش آن 12 میلیارد تومان بود. پس از آسیاتک، نمادهای سکرد، خچرخش، فتوسا و سفار بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه شاخص کل نزول کرد اما شاخص هم وزن روند متفاوتی داشت. شاخص هم وزن در یک ساعت ابتدایی صعود کرد و 2 هزار واحد بالا آمد اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد. 

دیروز نمادهای بزرگ کامودیتی محور افت بیشتری داشتند. فملی، فولاد، میدکو، تاپیکو، پارسان و فخوز نمادهای بزرگ بورس بودند که موجب افت شاخص کل شدند. در مقابل نمادهای ریالی بازار رشد کردند. سهم‌های خودرویی‌ و بانکی‌ از جمله خودرو، خساپا، وبصادر، وپارس و خگستر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

دیروز ارزش معاملات خرد سهام اندکی بهبود یافت و به 4 هزار و 153 میلیارد تومان رسید اما همچنان در سطح پائینی قرار دارد. در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های خرید –نسبت به روز چهارشنبه- رشد 16 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش افزایش 21 درصدی پیدا کرد. 

گروه‌های بزرگ بازار؛ فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی و کک بیشترین خروج پول را داشتند و در میان نمادها نیز شپنا، فولاد، فملی، بپاس، فاسمین، واحیا، تفارس، وپست، تاصیکو و فسبزوار بیشترین خروج پول را داشتند. تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار هشتمین روز متوالی را ثبت کرد و ارزش سرمایه حقیقی خروجی دیروز به 305 میلیارد تومان رسید. 

نزول 13 هزار واحدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و 530 هزار واحد را سطح حمایت شاخص می‌دانستند. اما دیروز خروج پول حقیقی تداوم داشت و این سطح حمایت شکسته شد. 

در مقابل با اخبار مثبتی که پیرامون سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران منتشر شده است، امیدها برای احیای برجام اندکی زنده شد و برخی از نمادهای ریالی بازار رشد کردند. به نظر می‌رسد امروز هم شاهد نزول نمادهای کامودیتی محور باشیم و در مقابل نمادهای ریالی و نمادهای کوچک و متوسط رشد قیمتی داشته باشند.