به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس باز هم نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 2 مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل افزایش هزار و 599 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 703 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 124 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 268 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 273 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس بانک ملت (وبملت)، شرکت پگاه خراسان (غشان) و شرکت پارس مینو (غپینو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول)، شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا) و شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سپاها (شرکت سیمان سپاهان)، ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) و دجابر (شرکت داروسازی جابربن حیان) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک)، شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس) و شرکت فولاد هرمزگان جنوب (شتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضای 90 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 17 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 43  درصد رشد کرد و در رقم 107 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه  نماد وبملت (بانک ملت) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبملت، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و غمینو (شرکت صنایع غذایی مین شرق) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سپاها (شرکت سیمان سپاهان) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از سپاها، نمادهای سدبیر، حپترو، فسپا و پارتا بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه شاخص‌های کل و هم وزن بورس رشد کردند اما شاخص فرابورس نزول کرد. دیروز نمادهای پارسان، تاپیکو، شپدیس، شستا، وبملت، وغدیر، وتجارت، بوعلی، کرماشا، شبهرن و شیراز نمادهای بزرگ بورس بودند که موجب رشد شاخص کل شدند.

دیروز ارزش معاملات خرد سهام نیز بهبود یافت و به 2 هزار و 814 میلیارد تومان رسید. و ارزش صف‌های خرید –نسبت به روز چهارشنبه- رشد 43 درصدی داشت. 

خروج پول حقیقی از بورس تداوم داشت اما رقم آن کمتر از متوسط هفته‌های اخیر است، نمادهای شستا، بپاس، ومعادن، مبین، کگل، هرمز، کنور، فارس، نوری و فسپا بیشترین خروج پول را داشتند. تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار بیست و ششمین روز متوالی را ثبت کرد و ارزش سرمایه حقیقی خروجی دیروز به 81 میلیارد تومان رسید. 

به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم سبزشدن بازار انتشار گزارش‌های مالی سالیانه شرکت‌ها بود. نمادهایی که عملکرد مالی مثبتی داشتند با تقاضای بالا و رشد قیمت مواجه شدند. این در حالی است که بسیاری از ناظران معتقدند بازار به عوامل بنیادی بی توجه است. با این حال سیگنال‌های منفی در بازار تداوم دارد.

مشاور امنیت ملی و معاون وزیر خارجه امریکا در دو موضع‌گیری جداگانه اعلام کرده‌اند در صورتی که توافقی میان ایران و قدرت‌های جهانی صورت نگیرد این کشور بر فشارهای خود خواهد افزود. بنابراین نه تنها چشم انداز احیای برجام تیره‌تر از پیش است بلکه لحن مقامات امریکایی با چاشنی تهدید همراه است که برای روند بلند مدت بازار سیگنال منفی محسوب می‌شود.

در کوتاه مدت و برای پیش بینی معاملات امروز می‌توان گفت که رشد تقاضای نسبی را شاهد خواهیم بود اما به نظر نمی‌رسد شاخص‌ها رشد چشمگیری داشته باشند.

پیش بینی بورس