به گزارش اکوایران، شرکت توسعه معادن روی در اطلاعیه عملکرد ماهانه مرداد خود، تغییرات ارزش سرمایه گذاری‌های این شرکت را در این ماه منتشر کرد. با توجه به کاهش ۲.۹ درصدی ارزش سرمایه گذاری های بورسی کروی در مرداد ماه امسال، مجموع ارزش سرمایه گذاری های بورسی این شرکت از ۸ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان تیر ماه به ۷ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان کاهش یافت. عملکرد مرداد ماه این مجموعه با توجه به این شاخص برآوردی را می توان به نسبت سال گذشته ضعیف دانست چون در مرداد سال قبل، این معیار برای نماد کروی از ۷ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان به ۹ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته بود.

ارزش سرمایه گذاری های بورسی کروی در فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر امسال به نسبت ماه مشابه در سال قبل همواره بیشتر بوده است به شکلی که این عدد در خرداد ماه امسال ۴۰ درصد بیشتر از خرداد سال قبل بوده است. اما مرداد ماه با کاهشی که در این ارزش رخ داد و با افزایشی که در مرداد سال قبل شاهد بودیم اختلاف این ارزش به منفی ۱۲.۶۵ درصد رسیده است. با توجه به عملکرد صنعت استخراج کانه‌های فلزی در ماه‌های اخیر، عدم رشد ارزش سرمایه گذاری ها برای کروی پیش بینی می‌شد اما کاهش ارزش تنها درصورتی توجیه پذیر است که این مجموعه بتواند از سرمایه گذاری‌های غیر بورسی خود، سود خوبی به دست آورد.

بازدهی ماهانه کروی در بازار اول بورس تهران

نماد کروی مانند بسیاری از نماد های بازار روند صعودی ابتدای سال خود را از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز کرده بود. این نماد رشد قیمت ابتدای سال خود را تا انتهای فروردین ماه ادامه داد. با شروع اردیبهشت، شاخص کل بورس تهران روند صعودی خود را پیش می‌رفت اما قیمت نماد کروی وارد یک کانال افقی شد که تا ۲۴ خرداد ماه نتوانست از این کانال خارج شود. در روز ۲۴ خرداد کف حمایتی این کانال شکسته شد و قیمت سهام کروی روند نزولی را در پیش گرفت. افت قیمت سهام کروی تا ۵ مرداد ماه ادامه داشت و با انتشار خبر مجمع این نماد روند نزولی اصلاح شد و یک کانال افقی برای کروی شکل گرفت که قیمت این نماد در حال حاضر در این کانال قرار دارد.

مجمع عمومی شرکت توسعه معادن روی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معادن روی ایران با حضور بیش از 56 درصدی سهامداران برگزار شد. در سال 1400 نسبت به سال مالی قبل، درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی 39 درصد و سود عملیاتی و سود خالص نیز  40 درصد افزایش داشته است. درآمدهای عملیاتی تلفیقی 48 درصد، سود عملیاتی و سود خالص تلفیقی نیز رشد 40 درصدی داشته است. کشور ما از لحاظ منابع روی رتبه پنجم و منابع سرب رتبه نهم در دنیا را داراست.

با کاهش مصرف فولاد در دنیا، مصرف فلزات غیر آهنی خصوصا مس، آلومینیوم، روی و نقره افزایش می باید و چشم انداز بلندمدت مصرف این فلزات افزایشی است. چشم انداز مصرف سرب در دنیا به دلیل جایگزینی باطری های سربی با باتری‌های لیتیومی کاهشی است و لازم است که نسبت به تولید سرب نیز مطالعات مجددی صورت گیرد.

ارزش سبد سهام شرکت در طول سال 1400 کاهشی بوده و در این سبد فقط شرکت کالسیمین توانسته ارزش خود را حفظ کند. عمده مصرف شمش روی در گالوانیزه کردن فلزات است. 80درصد مصرف سرب نیز در ساخت باطری است. 34 درصد تولید روی دنیا را چین، 11 درصد پرو و 10 درصد استرالیا در اختیار دارند. همینطور در مصرف روی در دنیا، چین سهم 47 درصدی و منطقه یورو سهم 15 درصدی دارد. تولیدات روی چین و منطقه یورو کفاف نیاز مصرفی آنها را نمی دهد، به همین دلیل عمده واردکنندگان روی نیز این دو هستند.

شرکت توسعه معادن روی ایران، بزرگترین هولدینگ تولیدکننده شمش سرب و روی در ایران و خاورمیانه است. کروی مالکیت شرکت های کالسیمین، ملی سرب و روی ایران، ذوب روی بافق، فرآوری مواد معدنی ایران و صنعت روی زنگان است. درآمد هلدینگ طی 3 سال گذشته، 4 برابر شده است. در سال 1400 نسبت به سال مالی قبل آن، تولید کنستانتره روی 25درصد و کنستانتره سرب یک درصد رشد داشته است. در همین مدت تولید شمش روی 3 درصد و شمش سرب 7 درصد کاهش داشته است. 56 درصد از تولید شمش روی شرکت مربوط به کالسیمین، 19 درصد ذوب روی بافق و 10 درصد ذوب و احیای روی قشم بوده است. 88درصد تولید اسید سولفوریک شرکت مربوط به شرکت اسیدسازان زنجان و مابقی آن برای ذوب روی بافق است. در سال 1400 نسبت به سال 1399، فروش مقداری شمش روی 11 درصد و شمش سرب 69 درصد افزایش داشته است. فروش مبلغی شمش روی نیز 56 درصد و شمش سرب 136 درصد افزایش را تجربه کرده است. شمش روی شرکت صادراتی است. مقدار صادرات شمش روی در سال 1400 نسبت به سال مالی قبل آن 7درصد افزایش و از لحاظ مبلغی 45 درصد افزایش داشته است. در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معادن روی ایران، به ازای هر سهم 300 تومان سود تقسیمی تصویب شد. مقرر شد براساس پیشنهاد هیئت مدیره مابقی سود صرف افزایش سرمایه از محل سود انباشته شود. درصد افزایش سرمایه حدودا 314 درصد خواهد بود.