به گزارش اکوایران: تابستان شروع شد و داستان قطعی برق واحدهای تولیدی که سال هاست در زمان پیک برق  با آن دست به گریبان می شوند نیز آغاز شد. هر ساله با گرم شدن هوا واحدهای تولیدی از زیان قطعی برق و مشکلات که با آن روبرو می شوند گلایه می کنند؛ مشکلی که به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال جاری کمتر شاهد آن خواهیم بود.

با توجه به زیانی که قطعی برق به صورت سالانه متوجه واحدهای تولیدی است، این پرسش مطرح می شود که برای کاهش این زیان باید چه کرد و چه اقدامی می تواند ضرر واحدهای تولیدی را به حداقل برساند؟ در این خصوص علی رسولیان معاون وزیر صمت در نشست خبر اعلام کرد که برای سال جاری خبر خوشی برای واحدهای صنعتی دارد، خبری که اجرایی شدن آن می تواند حداقل امکان برنامه ریزی به وحدهای تولیدی را برای دوره زمانی قطع برق فراهم کند. براساس این طرح قطعی برق امسال با برنامه ریزی خواهد بود. به گفته رسولیان در این خصوص با مدیران شهرک‌ها و بخش خصوصی مذاکرات متعددی را انحام دادیم تا قطعی برق کمترین اثر منفی را بر واحدهای تولیدی داشته باشد. براساس این توافق مقرر شد حداکثر یک روز از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطعی برق داشته باشیم. ‌این اقدام امکان برنامه ریزی برای واحدهای صنعتی را فراهم می کند و موجب می شود تا بنگاههای تولیدی ضرر کمتری از قطعی برق ببینند.  

احیای ۲ هزار واحد راکد

علاوه بر زیانی که واحدهای صعنتی از قطعی برق با آن دست به گریان هستند؛‌ در حال حاضر شهرک های صنعتی با مشکل واحدهای راکد که قابلیت احیا دارند و یا امکان احیای آنها وجود ندارد نیز روبرو هستند. واحدهای که به دلیل کمبود نقدینگی، عدم تامین مواد اولیه و یا فرسودگی ماشین آلات و... موجب شده تا به مرحله رکود برسند؛‌ براساس ارزیابی ها امکان احیای برخی از این واحدها وجود دارد اما برخی از آنها قابلیت احیا ندارند باید تغییر کاربری دهند. در این خصوص معاون وزیر صمت از احیای ۲ هزار واحد خبر داده و می گوید: براساس عارضه یابی صورت گرفته این واحدها امکان در سال جاری احیا خواهند شد.

به گفته علی رسولیان؛ ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی احصا شده‌اند که سال گذشته ۲ هزار واحد احیا شد. برای امسال افزایش ظرفیت واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده‌ایم که در همین ارتباط کار را با ۳۳۰۰ واحد شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه واحدهای راکد قابلیت احیا ندارند، افزود: ۶۲ درصد واحدها امکان راه اندازی مجدد دارند و ۵۷ درصد اعلام آمادگی برای احیای واحد کرده‌اند.

تامین منابع مالی یکی از عمده مشکلات این واحدها محسوب می شود در این خصوص مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران می گوید: بخشی از منابع مالی برای افزایش ظرفیت واحدها از منابع داخلی وبخش عمده‌ای تبصره ۱۸، منابع رونق تولید، منابع بانک‌ها و طرح تام تأمین می‌شود.